Monopolis

Teatropolis 2024. Więcej spektakli!

Teatropolis 2024. Więcej spektakli!

Wielkimi krokami zbliża się druga edycja Festiwalu Sztuki Aktorskiej „Teatropolis”, wielkiego święta teatru, który zagościł w Łodzi dzięki dwóm osobom: Krzysztofowi Witkowskiemu i Andrzejowi Sewerynowi. Bez pierwszego „Teatropolis” w ogóle nie byłoby, bez drugiego nie byłby to festiwal aż tak wybitny.

O sztuce aktorskiej napisano już tak wiele, że trudno do tego dołożyć cokolwiek oryginalnego. Zacytujmy zatem Andrzeja Seweryna, który równo trzydzieści lat temu w jednym z wywiadów tak opowiadał o aktorstwie: „Tego zawodu nie da się zdefiniować. Nie intelekt jest gwarancją powodzenia w aktorstwie. Często, przeciwnie, on przeszkadza. To zawód pełen sprzeczności. Czyż nie jest to rzecz tajemnicza, że publiczność na widok jednego aktora milknie, a nie zauważa wejścia innego”.

Podczas „Teatropolis” nie ma możliwości, żeby nie zauważyć aktorów i ich gry. Jeszcze trudniej uniknąć emocji, które dzięki swojej sztuce aktorskiej potrafią przekazać publiczności. Ten festiwal z natury rzeczy ma bowiem dwóch bohaterów: aktorów i widzów. Ci pierwsi pokazują publiczności swój trudny do określenia aktorski kunszt, ci drudzy, pełni emocji, ze wzrokiem skierowanym na scenę, obserwują te tajemnicze rzeczy. I jedni i drudzy są tak samo ważni, bo przecież teatr bez widza byłby tylko pustą salą, a bez aktorów straciłby całą swoją tajemniczość.

Kultura i teatr w Monopolis mają znaczenie

W życiu każdego, kto kocha teatr, są spektakle i artyści, o których się nie zapomina. Dla których chodzi się do teatru na tę samą sztukę po kilka czy kilkanaście razy. Którzy swoją charyzmą i profesjonalizmem zarażają innych i sprawiają, że teatr i aktorstwo nabierają wyjątkowego znaczenia. To właśnie dzięki nim możemy przeżywać chwile wzruszeń i radości, a od najmłodszych lat rozwijać wrażliwość. I taką właśnie sztukę fundują nam organizatorzy drugiej edycji „Teatropolis”.

Festiwal „Teatropolis” to projekt teatralny, który w marcu tego roku zagościł na kulturalnej mapie Łodzi i Polski. Jego inicjatorem jest Krzysztof Witkowski, prezes Virako, inwestora Monopolis, a funkcję dyrektora artystycznego objął Andrzej Seweryn, wybitny polski aktor.

– Kultura to bardzo ważny fragment działalności Monopolis. Świadczy o tym mnogość wydarzeń kulturalnych, które inicjujemy we wnętrzach dawnego Monopolu Wódczanego od początku działalności kompleksu. Jestem przekonany, że festiwal doskonale wpisuje się w kulturalny krajobraz Monopolis, Łodzi i Polski, a dla gości odwiedzających Scenę Monopolis jest uzupełnieniem dotychczasowej oferty teatralnej, muzycznej i kulturalnej – tak w ubiegłym roku Krzysztof Witkowski tłumaczył ideę festiwalu.

Cały tydzień w teatrze

Przygotowania do drugiej edycji wydarzenia rozpoczęły się zaraz po zakończeniu pierwszej, co tylko daje pewność, że teatr, a szerzej kultura i wspierające ją działania to słowa, które w Monopolis mają znaczenie. Organizatorzy nie zdradzają jeszcze zbyt wielu festiwalowych szczegółów, ale niektóre są już znane. Tym razem festiwal potrwa o dwa dni dłużej – od 22 do 27 marca, a miłośnicy teatru będą mogli obejrzeć aż dziesięć spektakli!

– Niesieni dobrą energią, która wytworzyła się w pierwszej edycji, kontynuujemy „Teatropolis” i pracujemy nad kolejną edycją festiwalu. Jesteśmy przekonani, że podobnie jak w tym roku, będzie to wielkie święto teatru, z jeszcze większymi emocjami. Nasz festiwal będziemy realizować wspólnie z Andrzejem Sewerynem – mówi Krzysztof Witkowski, prezes spółki Virako, inwestora Monopolis i inicjator festiwalu.

Debiut dla młodych, Open dla wszystkich

Za wcześnie jest także, by mówić o tym, kto wystąpi podczas drugiej edycji festiwalu. Do organizatorów docierają jednak informacje, że zainteresowanie wśród teatrów i artystów jest duże. Zgłoszenia przyjmowane są w dwóch kategoriach: Debiut, skierowany do absolwentów szkół teatralnych, którzy nie skończyli jeszcze 26 lat oraz Open, przeznaczona dla artystów bez ograniczeń wiekowych. Laureaci obu kategorii mogą liczyć na nagrody finansowe. 20 tysięcy złotych przeznaczono dla zwycięzcy w kategorii Open, a 10 tysięcy w kategorii Debiut.

Udział spektaklu w festiwalu mogą zgłaszać jego producenci lub wykonawcy. Zgłoszenia należy nadsyłać do 15 listopada br. Więcej o warunkach uczestnictwa w festiwalu „Teatropolis” można znaleźć w regulaminie, umieszczonym na stronie organizatora: https://monopolis.pl/teatropolis-regulamin.

„Teatropolis” to nie tylko teatr

Pierwsze wydanie „Teatropolis” to były piękne chwile zarówno dla jego organizatorów, jak i dla publiczności. Z pełnym przekonaniem mogę powiedzieć, że uczestniczyliśmy w wielkim święcie teatru, o czym z jednej strony świadczy zainteresowanie publiczności, a z drugiej wysoki poziom prezentowanych przedstawień. Podczas drugiej edycji festiwalu jeszcze większy akcent położymy na aktorstwo i na sztukę aktorską. Szczególnie serdecznie zapraszam do Łodzi, do Monopolis młodych artystów i młodzież szkół teatralnych. Nie stawiamy żadnych barier, każde zgłoszenie będzie tak samo ważne. Przy ocenie będziemy zwracać uwagę przede wszystkim na aktorstwo – zachęca do udziału w wydarzeniu Andrzej Seweryn, dyrektor artystyczny „Teatropolis”.

Spektakle, które zaprezentują się w drugiej odsłonie festiwalu, poznamy dopiero w połowie stycznia przyszłego roku. Jednak już dziś można powiedzieć, że przez siedem dni na deskach Sceny Monopolis będą działy się rzeczy magiczne. Ogromna różnorodność spektakli, talenty z ogromną wrażliwością sceniczną zgromadzone w jednym miejscu, to z pewnością powód do dumy dla pomysłodawców i twórców „Teatropolis”. Organizatorzy przewidują także jeszcze więcej wydarzeń towarzyszących. Podczas wszystkich festiwalowych dni, publiczność będzie mogła aktywie uczestniczyć w spotkaniach i rozmowach z aktorami, reżyserami oraz dziennikarzami. Planowane są też wernisaże, wystawy znanych artystów, a także warsztaty z choreografem i specjalistą od teatralnego make-upu.

– Chcemy, aby druga edycja „Teatropolis” była jeszcze bardzie interaktywna i jeszcze mocniej angażowała festiwalową publiczność. Chcemy także zaprosić do udziału w festiwalu studentów szkół teatralnych z całej Polski, dla których udział w wydarzeniu może być interesującym doświadczeniem – wyjaśnia Barbara Otto, dyrektor marketingu w spółce Virako.

Nagrody dla wyjątkowych artystów

Warto przypomnieć i podkreślić, że pierwsza edycja „Teatropolis” spotkała się z wyjątkowym przyjęciem nie tylko łódzkiej publiczności, ale też z przytupem wpisała się w kulturalny krajobraz Polski. Festiwal stał się tym samym doskonałym uzupełnieniem dotychczasowej oferty teatralnej, muzycznej i kulturalnej.

Widzowie pierwszej edycji festiwalu mogli obejrzeć osiem spektakli, które wystąpiły w dwóch kategoriach: Debiut i Open. Przypomnijmy, że festiwalowe jury w składzie: Andrzej Seweryn, Dorota Kędzierzawska, Robert Więckiewicz, Katarzyna Janowska i Krzysztof Witkowski nagrodziło aż trzy przedstawienia. W kategorii Debiut nie przyznano nagrody głównej, za to wyróżniono dwa spektakle: „Miłość Ci wszystko wypaczy” w wykonaniu Barbary Saneckiej, Łukasza Walczaka i Kamila Olczyka oraz „Mięso” w wykonaniu Tamary Yelchaninovej. W kategorii Open Grand Prix otrzymał spektakl „Zapowiada się ładny dzień” w wykonaniu Joanny Gonschorek, która reprezentowała Teatr Modrzejewskiej z Legnicy.

Ze względu na bardzo wysoki i wyrównany poziom artystyczny wszystkich spektakli zaprezentowanych w kategorii Open, jury postanowiło pozaregulaminowo przyznać dwa honorowe wyróżnienia. Za wykreowanie poruszającej wartości scenicznej przy użyciu subtelnych środków aktorskich, nagrodzono Sławomira Grzymkowskiego, wykonawcę „Prime Time”, a za niezwykłą precyzję w używaniu warsztatu aktorskiego i za odwagę zmierzenia się w pojedynkę z dziełem Szekspira Petera Čižmára grającego w spektaklu „Macbeth”.

Podczas pierwszej edycji festiwalu jurorzy docenili także Bronisława Wrocławskiego, aktora, pedagoga i wielką osobowość sceniczną. Ten wyjątkowy artysta otrzymał statuetkę za dotychczasową pracę artystyczną. Łódzka publiczność przyjęła wyróżnienie owacjami na stojąco.

Tekst: Robert Sakowski
Zdjęcia: Ukryte w kadrze