O rocznicach, zmieniającej się komunikacji miejskiej i planach na przyszłość rozmawiamy z wiceprezesem MPK-Łódź Krzysztofem Kamińskim.

LIFE IN. Łódzkie: Łódzkie MPK ma w tym roku wiele okazji do świętowania, rocznic nie brakuje.

Krzysztof Kamiński: Rzeczywiście powodów do świętowania nam nie brakuje. Jeden z nich – jubileusz 25-lecia już za nami. 1 stycznia 1993 roku została powołana do życia spółka, która zastąpiła dotychczasowe przedsiębiorstwo państwowe. Przed nami 120. rocznica pojawienia się w mieście pierwszego tramwaju i 70. rocznica wprowadzenia komunikacji autobusowej w Łodzi. Najistotniejsza jest ta najdłuższa. Byliśmy pierwszym miastem w Królestwie Polskim, które wprowadziło komunikację elektryczną. W innych miastach najpierw pojawiły się tramwaje konne, w Łodzi nigdy ich nie było.

Jaka była ta pierwsza trasa?

23 grudnia 1898 roku o godz. 13.00 nastąpiło uroczyste otwarcie ruchu tramwajowego w Łodzi. Skład wagonów Herbrand VNB125 z doczepą „petersburską” I klasy wyruszył z zajezdni przy ul. Nowo-Wysokiej i przejechał do Helenowa. Odtąd każdego dnia kilkanaście wagonów silnikowych dowoziło ludzi do pracy w prężnie rozwijającym się wówczas przemyśle włókienniczym.

Jak na przestrzeni tych 120 lat zmieniła się komunikacja w mieście? Była to bardziej ewolucja czy rewolucja?

Zdecydowanie ewolucja. Choć idea została ta sama, to różnica między pojazdami jest niebywała. Wystarczy spojrzeć na tramwaj z początku ubiegłego wieku i ten z ostatnio do nas dostarczonych. Z biegiem lat przybywało nowych tras, mogliśmy się szczycić najdłuższą   trasą tramwajową w kraju (Łódź-Ozorków) liczącą ponad 35 kilometrów, coraz większą rolę zaczęła pełnić informacja pasażerska, zmieniały się taryfy i bilety, wygląd przystanków. Cieszę się, że wielu pasjonatów dba o to, by zachować w naszej pamięci historię komunikacji miejskiej. Dowodem na to, jaką popularnością cieszy się ta tematyka, są ogólnopolskie giełdy biletów komunikacji miejskiej organizowane corocznie w naszym muzeum, czy też dni otwarte w Zajezdni Brus, gdzie zachowało się wiele zabytków pamiętających jeszcze carskie czasy.

A jaka przyszłość przed nami? Czy tramwaje kiedyś znikną z łódzkich ulic?

W najbliższej perspektywie czasowej na pewno nie. To dość optymalny środek komunikacji, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że nie wymaga on takich nakładów finansowych i sił jak chociażby metro. Tramwaj, szczególnie wtedy, kiedy jeździ wydzielonym torowiskiem, jest szybkim sposobem przemieszczania się z miejsca na miejsce dużych potoków pasażerskich.

A w jakiej są one obecnie kondycji?

Niestety, jeśli chodzi o tabor tramwajowy, to wiele mamy jeszcze do zrobienia. Mamy sporo starych tramwajów typu 805, wyprodukowanych w latach 60., 70. W tej chwili zrobiliśmy potężne zakupy i mamy nadzieję, że kolejne przed nami, i że udział tego nowoczesnego taboru, przede wszystkim niskopodłogowego, przyjaznego pasażerom, będziemy stopniowo zwiększać. Kupiliśmy już 22 pojazdy PESA, w tej chwili 12 mamy zakontraktowanych i do listopada powinny być dostarczone, mamy nadzieję, że wkrótce będzie otwarcie nowego przetargu na 30 kolejnych pojazdów. Znacznie lepiej jest z taborem autobusowym, tutaj mamy aż trzy czwarte nowych, niskoemisyjnych pojazdów.

Plany na przyszłość, co nas czeka oprócz wymiany taboru zarówno tramwajowego jak i autobusowego.

Cały czas poszukujemy optymalnego środka dystrybucji biletów. Mamy już w każdym pojeździe biletomaty, są również biletomaty stacjonarne w dużych centrach przesiadkowych, jest sieć dystrybucji stacjonarnej. Bilety można kupować poprzez aplikację. Obecnie testujemy system opłaty przystankowej tak, by pasażer faktycznie płacił za ilość przejechanych przystanków. Jesteśmy pierwszym miastem w Polsce, które wprowadziło taki system.

Pięć rocznic:

  • 120. rocznica uruchomienia w Łodzi komunikacji tramwajowej,
  • 70. rocznica uruchomienia w Łodzi komunikacji autobusowej,
  • 25. rocznica powstania MPK-Łódź Sp. z o.o.,
  • 15. rocznica uruchomienia Turystycznej Linii Tramwajowej,
  • 5. rocznica uruchomienia Zajezdni Muzealnej Brus.

Imprezy rocznicowe

  • 13 maja: Dzień Kierowcy Zawodowego – Dzień Otwarty Zajezdni Limanowskiego
  • 19/20 maja: Noc Muzeów – Dzień otwarty Zakładu Techniki MPK-Łódź
  • 3 czerwca: Tramwajowy Dzień Dziecka – Zajezdnia Telefoniczna
  • 29 lipca: Dzień Bezpiecznego Kierowcy – Dzień Otwarty Zajezdni Nowe Sady
  • 15 sierpnia: Dzień Otwarty Zajezdni Muzealnej Brus
  • 16 września: Dzień otwarty Zajezdni Chocianowice
  • 13 października: „Poznaj autobusową Łódź” – Dzień otwarty Zajezdni Limanowskiego i Zajezdni Nowe Sady
  • 25 listopada: „Poznaj tramwajową Łódź” – Dzień otwarty Zajezdni Telefoniczna i Zajezdni Chocianowice
  • 6 grudnia: Mikołajkowy tramwaj/autobus
  • 16 grudnia: Parada zabytkowych