O zmieniającym się rynku produktów ekologicznych i naturalnych, życiu w zgodzie z naturą i nadchodzących Targach NATURA FOOD i beECO rozmawiamy z Agatą Szczepaniak, kierownikiem zespołu ds. organizacji targów.

LIFE IN. Łódzkie: Międzynarodowe Targi Żywności Ekologicznej i Naturalnej NATURA FOOD w tym roku obchodzą swój jubileusz. To już dziesiąta edycja imprezy, zapewne będzie wyjątkowa? Czym zaskoczycie wystawców i odwiedzających?

Agata Szczepaniak: Targi NATURA FOOD przez dziesięć lat gościły ponad 100 tys. osób, miłośników zdrowego stylu życia, smakoszy i poszukiwaczy nowych rozwiązań żywieniowych. To tu, łodzianie i nie tylko, co roku w październiku mogą zrobić zakupy w największym sklepie spożywczym, gdzie na półkach znajdą produkty tylko najwyższej jakości – ekologiczne, naturalne i wytwarzane według tradycyjnych receptur. Na wyjątkowość tych zakupów ma niewątpliwie wpływ możliwość spotkania się z producentami, osobami, które z pasją i miłością wytwarzają zdrowe i smaczne jedzenie. Również w tym roku nie zabraknie tradycyjnych specjałów ze wszystkich zakątków Polski, produktów z regionu łódzkiego (ponad 30 producentów w ramach konkursu TYGIEL SMAKÓW) oraz różnorodnej oferty organicznych wyrobów najwyższej jakości z kraju i zagranicy. W tym roku każdy, kto zakupi bilet otrzyma specjalny kupon rabatowy na zakupy u wybranych wystawców. Warto skorzystać z takiej okazji – kolejne spotkanie ze wszystkimi producentami dopiero za rok.

Czy mogłaby nam Pani powiedzieć, jak przez te lata zmieniła się branża, jak ocenia Pani jej rozwój?

Dziesięć lat temu, kiedy startowaliśmy z projektem NATURA FOOD – Dni Żywności Naturalnej – wśród wystawców przeważali wytwórcy tradycyjnej i regionalnej żywności prezentujący głównie wyroby zbożowe (mąki, pieczywo, makarony, kasze), przetwory owocowe (dżemy, powidła, konfitury i soki) oraz wędliny (szynki, kiełbasy). Niewielu wystawców mogło pochwalić się certyfikowaną, ekologiczną żywnością. W tym roku prym wiodą producenci z żywnością ekologiczną oraz naturalną, a także wytwórcy certyfikowanych kosmetyków i środków czystości czy sprzętu AGD i naturalnych suplementów diety. Rynek produktów ekologicznych w Polsce jest od kilku lat w fazie wzrostowej, sprzedaż certyfikowanej żywności, kosmetyków i środków czystości rośnie od 10 do 20 proc. w skali roku.  Ostatnie dziesięć lat dla ekobranży to ciągły rozwój. Kiedy dekadę temu odbywała się pierwsza edycja targów NATURA FOOD producentów żywności ekologicznej było niewielu, a na samych targach pojawiło się zaledwie kilka firm z produktami certyfikowanymi. Z roku na rok udział sektora żywności certyfikowanej rósł. A dziś jesteśmy na kilka dni przed jubileuszową edycją targów NATURA FOOD i już teraz wiemy, że 80 proc. wystawców to producenci, przetwórcy, dystrybutorzy i hurtownicy z produktami BIO.

Targom od sześciu lat towarzyszą Targi Ekologicznego Stylu Życia beECO.

Tak. To atrakcyjna propozycja dla wszystkich, którzy chcą dbać nie tylko o swoje zdrowie i wygląd, ale także o otaczające środowisko. Od kilku lat zauważamy wzrost zainteresowania naturalnymi i ekologicznymi kosmetykami i środkami czystości. Branża produktów naturalnych, organicznych i ekologicznych rozwija się bardzo dynamicznie i coraz więcej firm pojawia się na polskim rynku. Śmiało mogę powiedzieć, że wręcz stało się modne stosowanie naturalnych produktów, ale dużą role odgrywa również aspekt zdrowotny i skład produktów. Kosmetyki naturalne i ekologiczne oparte głównie na naturalnych, roślinnych składnikach, mogą być stosowane praktycznie przez wszystkich (dzieci i osoby dorosłe), a ich bezpieczeństwo z uwagi na jakość poszczególnych składników jest wyższe niż produktów opartych na chemicznych i syntetycznych komponentach. Co roku swoje produkty ekologiczne i naturalne prezentuje coraz więcej firm, a i odwiedzających, zainteresowanych tym asortymentem z roku na rok przybywa. Wynika to zarówno ze wzrostu świadomości konsumentów i ich potrzeb, jak również z poczucia odpowiedzialności za otaczające nas środowisko.

Dlaczego warto być na beECO?

Ponieważ jest to jedno z niewielu miejsc, gdzie możemy zapoznać się z bogatą i różnorodną ofertą produktów kosmetycznych, środków czystości, akcesoriów codziennego użytku, czy naturalnych suplementów diety. Dodatkowym atutem wydarzenia są porady dietetyków, pokazy makijażu kosmetykami mineralnymi oraz Forum Alergii, podczas którego każdy, kto boryka się z problemem alergii pokarmowej, czy skórnej otrzyma dużą dawkę praktycznej wiedzy od ekspertów.

Jakie są obecnie najważniejsze trendy na rynku eko? W jakim kierunku zmierza, z jakimi bolączkami musi się zmierzyć?

Nie ulega wątpliwości, że rynek żywności ekologicznej i bioproduktów w Polsce ciągle się rozwija. Rosną wskaźniki związane z konsumpcją ekoproduktów, a także zwiększa się liczba gospodarstw i przetwórców. Natomiast porównując spożycie produktów ekologicznych w Polsce, które wynosi około 0,3 proc. i w krajach Europy Zachodniej, gdzie średnio jest to około 3 proc., można powiedzieć, że jesteśmy dopiero na początku drogi.

Myślę, że największą barierą dla polskich konsumentów jest cena produktów ekologicznych – są zdecydowanie droższe od konwencjonalnych i przeciętnej polskiej rodziny po prostu na nie stać, po drugie agresywny marketing producentów żywności konwencjonalnej, którzy wszystkimi możliwymi kanałami przekonują odbiorców, że kupują „zdrową żywność” i po trzecie ograniczona dostępność produktów eko – stosunkowo mało sklepów i punktów sprzedaży żywności ekologicznej, szczególnie tych oferujących świeże bioprodukty. No i oczywiście świadomość konsumentów, którzy nie do końca wiedzą, czym różni się żywność konwencjonalna od ekożywności i nie widzą powodu, dla którego mają płacić za dany produkt więcej. Jednak coraz większy nacisk mediów lifestylowych ukazujących zalety spożywania żywności ekologicznej i naturalnej, która jest niczym innym jak inwestycją w swoje zdrowie i otaczające nas środowisko, zachęca konsumentów do poszukiwań tych „lepszych” produktów. Dlatego chcąc kupować „zdrowsze” produkty coraz częściej szukamy lokalnych rolników i producentów. Coraz bardziej popularne stają się kooperatywy spożywcze i cotygodniowe „eko” targi. Można zauważyć, że w przeciągu ostatnich trzech lat właściwie w każdym z większych miast zaczął funkcjonować targ, na który co tydzień produkty przywożą okoliczni producenci.

Ilu wystawców i odwiedzających się spodziewacie?

Wystawców będzie ponad 300, a odwiedzających spodziewamy się około 12 000 z całej Polski i nie tylko. Ale może miło nas zaskoczą miłośnicy zdrowego stylu życia i przybędzie ich do Łodzi znacznie więcej. ZAPRASZAMY

Podczas targów spotkać można znane osoby, promujące zdrową żywność. Kogo zobaczymy w tym roku?

Tegoroczna edycja targów zapowiada się niezwykle interesująco, a urozmaica ją nasi goście specjalni, którzy przeprowadzać będą spotkania, pokazy czy konsultacje. Wśród nich m.in. dr Danuta Myłek – specjalista w dziedzinie alergologii i dermatologii, Agnieszka Piskała – dietetyk, Davina Reeves Ciara – Miss Nowego Jorku  i Ireneusz Ciara – kucharz-terapeuta, Katarzyna Jankowska – autorka książek kucharskich dla alergików czy Urszula Rzepczak – korespondentka Polsatu i miłośniczka włoskich oliw.