Centrum Nauki i Biznesu Żak zostało wyróżnione w tegorocznym międzynarodowym, prestiżowym konkursie 2020 REBRAND 100® Global Awards, który co dwa lata odbywa się w Stanach Zjednoczonych.

Żak, który powstał 22 lata temu w Łodzi i dziś jest największą siecią szkół policealnych w Polsce, został nagrodzony za projekt nowej identyfikacji wizualnej, wdrożony w ubiegłym roku. Projekt przygotowała łódzka agencja projektowa Politański Brand Design. „Rebrand 100® Global Awards” to najważniejsza na świecie nagroda, którą przyznaje się za rebranding, czyli transformację marki, w której jednym z elementów może być nowa identyfikacja wizualna. Projekty na konkurs zgłaszane są przez firmy i marki z całego świata. Ocenia je interdyscyplinarne, międzynarodowe jury, w którym zasiadają specjaliści związani z transformacją marki – między innymi liderzy biznesu, eksperci strategii marki, projektanci i nauczyciele. Konkurs odbywa się w Stanach Zjednoczonych, nagrody przyznawane są co dwa lata. Poprzez nową identyfikację wizualną, jej styl, prostotę i uporządkowanie, Żak chciał zbliżyć się do młodych ludzi, zainteresować ich tym, co im proponuje, ułatwić komunikację, zachęcić do wejścia „w informacyjny dialog” z firmą.

– Skoncentrowaliśmy się na tym, w jaki sposób, komunikuje się dzisiaj młodzież, korzystając z mediów społecznościowych, messengera, smartfonów – mówi Piotr Szambelan, koordynator projektu z działu marketingu Żaka. – Dlatego chcieliśmy, żeby nasz nowy wizerunek graficzny był czytelny, atrakcyjny, oparty na ikonach i krótkich komunikatach. Zależało nam też na tym, żeby pokazać, że szkoła oferuje naukę ludziom w różnym wieku, najczęściej młodym, możliwość uzupełnienia wykształcenia, zdobycia matury, zawodu.

Nowa wizualizacja miała też być komunikatem nie tylko skierowanym do młodzieży z dużych miast, ale głównie do tej z małych miejscowości. Miała ośmielać, zachęcać do zainteresowania się szkołą, likwidować mentalne bariery. Żak chciał, by jednocześnie spójna identyfikacja wizualna wzmacniała informację, że każdy z 81 oddziałów firmy w całej Polsce proponuje taką samą ofertę. Opracowania nowego wizerunku graficznego Żaka podjęła się łódzka agencja projektowa Politański Brand Design. Ponieważ we wcześniejszej identyfikacji graficznej Żaka było wiele elementów, które uniemożliwiały utrzymanie jednolitej komunikacji wizualnej w całej firmie, projektanci skupili się obok atrakcyjności, przejrzystości, nowoczesności, które chcieli osiągnąć także na standaryzacji i uzyskaniu spójności identyfikacji wizualnej.

– Żak potrzebował systemu tożsamości, który zainteresowałby młodego człowieka, ale też dobrze sprawdzał się w projektowaniu materiałów drukowanych i w mediach elektronicznych, komunikacji internetowej – mówi Tomasz Politański, właściciel agencji Politański Brand Design. – Dlatego zaproponowaliśmy zestaw atrakcyjnych piktogramów i dedykowany specjalnie dla Żaka krój pisma, na których bazie stworzyliśmy charakterystyczny styl komunikacji. Udoskonaliliśmy paletę kolorów, identyfikujących markę, aby można ją było wyróżnić na rynku i łatwo zastosować w różnych mediach, unikając problemów z czytelnością. Staraliśmy się zaprojektować wszystko tak, żeby ŻAK mógł łatwo aplikować nową wizualizację do swoich projektów.

Identyfikacja wizualna dla Żaka, to nie pierwszy projekt agencji Politański Brand Design, wyróżniony w konkursie „Rebrand 100® Global Awards”. Firma została dwa lata temu nagrodzona za odświeżenie znaku i wizerunku spółki Rainbow Tours S.A.