Powrót do rzeczywistości po długiej, wakacyjnej przerwie dla wielu z nas bywa trudny. Ciężko jest nam się odnaleźć w codziennej rutynie, obowiązkach i terminach, które nieubłaganie przypominają o kończącej się beztrosce. Sama myśl o pracy i związanych z nią zawodowych obowiązkach wywołuje w nas opór i zniechęcenie. A zatem, jak się zmobilizować do działania? Od czego zacząć?

Nie rzucaj się na głęboką wodę. Nie zaczynaj od wymagających projektów, których skala może cię przytłoczyć i zniechęcić. Pierwsze dni w pracy potraktuj ulgowo. Zorientuj się jakie zadania są przed tobą w najbliższych dniach i tygodniach. Zaplanuj konkretne działania, ustal swoje priorytety i trzymaj się ich. To pozwoli ci łagodnie, ale konsekwentnie wdrożyć się w obowiązki jakie niesie ze sobą praca.

Pracuj mądrze

Nie wiem czy wiesz, ale po 1,5 godzinie intensywnej pracy nasza efektywność i koncentracja spada. Dlatego zalecane są przerwy, które pozwolą ci szybko się zregenerować i powrócić do efektywnych działań. Zasada POMODORO mówi o tym, że powinniśmy pracować w cyklach: 25 minut pracy – 5 minut przerwy. Po trzech lub czterech takich cyklach, zalecany jest dłuższy odpoczynek. Warto jest znaleźć swój cykl pracy. Dla każdego z nas jest on nieco inny. U mnie sprawdzają się cykle godzinne z 15 minutową przerwą. Zobacz jak jest u ciebie. W miarę możliwości staraj się łączyć zadania w pary. To pozwoli ci zyskać na czasie oraz efektywniej realizować podobne do siebie tematy i zagadnienia.

Postaw na samodyscyplinę

Nie wszystkie zadania jakie stawia przed tobą praca będą ekscytujące. Są rzeczy, które musisz wykonać niezależnie od poziomu twojej motywacji. Dlatego tak ważna jest samodyscyplina. To ona sprawia, że działasz pomimo wszystko. To dzięki niej odhaczasz na swojej liście kolejne, zrealizowane zadania, co daje ci poczucie satysfakcji i zadowolenia z siebie. Te emocje są szalenie ważne, ponieważ to one napędzają cię do dalszego działania, motywują i wzmacniają twoją samodyscyplinę.

Zaczynaj dzień od żaby

Żaby to sprawy priorytetowe, to zadania dużego kalibru, które często przesuwamy, odkładamy, zostawiamy na później. Kijanki to kwestie błahe, którym często oddajemy swój czas i energię. Brian Tracy autor książki „Zjedz tę żabę” twierdzi, że umiejętność wyboru pomiędzy tym co ważne, a tym co trywialne i błahe jest czynnikiem warunkującym sukces zarówno życiu zawodowym jak i prywatnym. Dlatego zawsze zaczynaj swój dzień od tego, co naprawdę istotne. Dzięki temu będziesz działać na najwyższym poziomie swojej energii, a w rezultacie szybko, sprawnie i skutecznie rozprawisz się z najbardziej wymagającymi zadaniami.

Odpoczywaj

Planując i wypełniając harmonogram zadań na najbliższe dni pamiętaj, aby uwzględnić w nim czas dla siebie. Każdy człowiek, bez wyjątku, potrzebuje odpoczynku, regeneracji, naładowania baterii. Nie zapominaj o sobie. Nie lekceważ tego. Jeśli intensywnie pracujesz, musisz pamiętać, że twoja energia nie ma nieskończonych zasobów i należy ją regularnie odnawiać. Precyzyjnie zaplanuj swój czas na odpoczynek. Tylko zregenerowany i wypoczęty człowiek jest w stanie efektywnie realizować swoje zawodowe cele. Powodzenia!

Kasia Malinowska
Certyfikowany coach, trener. Specjalistka w zakresie budowania pewności siebie.
Twórczyni projektu Kobiety! Czas na kawę.
Prowadzi warsztaty i szkolenia w języku polskim oraz angielskim. facebook.com/malinowskacoaching
k.malinowska@inspiration.edu.pl