O tym, jak powinna wyglądać nasza jesienna dieta, co wzmocni naszą odporność i poprawi nastrój, rozmawiamy z dietetykiem Elżbietą Pardej-Kraską, właścicielką poradni Dobra Kaloria, laureatką nagród Orły Medycyny 2019 i 2020 roku.

LIFE IN Łódzkie: Czy diety należy układać stosownie do pór roku?

Elżbieta Pardej-Kraska z poradni Dobra Kaloria: Zdecydowanie tak, wynika to m.in. z tego, że w zależności od pór roku mamy zupełnie inne zapotrzebowanie na produkty i kaloryczność. Poza tym układając dietę, warto korzystać z produktów sezonowych tych, które w danym czasie są najbardziej wartościowe, mają najwięcej witamin, minerałów i dodatkowo najlepszy smak. Dlatego jesienią polecam dania na bazie cukinii, kabaczków, papryk, pomidorów i oczywiście dyni. Dynia to zdecydowania królowa jesieni, w której pestkach znajduje się tryptofan przyczyniający się do tworzenia serotoniny, czyli hormonu szczęścia. Poza tym z dyni można wyczarować mnóstwo fantastycznych potraw.

Czym charakteryzuje się jesienna dieta?

Podstawą zdecydowanie powinno być oczyszczenie organizmu po lecie. Wakacje jak wiadomo, sprzyjają temu, że często nie stosujemy się do zaleceń dietetycznych, stronimy od zdrowego odżywiania. Sięgamy po słodycze, fast foody, alkohol. Teraz czas sięgnąć po produkty bogate w błonnik, zadbać o odpowiednie nawodnienie organizmu i wrócić do aktywności fizycznej. Do detoksu warto wykorzystać produkty naturalne, takie jak karczoch, ostropest, siemię lniane, oczyszczające wątrobę i regenerujące przewód pokarmowy po letnim szaleństwie.

Czy wymarzona waga, to naprawdę droga przez mękę…

Jesień kojarzy się często z chorobami, czy odpowiednia dieta może pomóc ich uniknąć?

Chorób zapewne nie unikniemy. Za to odpowiednią dietą wzmocnimy naszą odporność. Nasz układ immunologiczny do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje wszystkich substancji odżywczych, witamin, minerałów, dlatego tak ważne jest, aby jesienna dieta była urozmaicona, kolorowa jak tęcza i obfitująca w różne smaki. Żeby wzmocnić naszą odporność, warto jeść różnokolorowe warzywa i owoce. Każdy kolor pomoże nam w czymś innym i tak żółte, pomarańczowe oraz czerwone warzywa i owoce są bardzo bogate w witaminę C, przeciwutleniacze znajdziemy w niebieskich i fioletowych, zielone liściaste warzywa bogate są w minerały, witaminę A, E, C, żelazo, bakteriobójcze czy przeciwgrzybiczne działanie zapewnią nam białe warzywa cebulowe – cebula, czosnek. Nie zapominajmy też o grejpfrucie, który powinien być naszym jesiennym przyjacielem. Moim i mojej 7-letniej córki zdecydowanie jest. Wzmacnia odporność, uzupełnia bioflawonoidy, które niwelują wolne rodniki. Oprócz tego, że chętnie go jemy solo, w sałatkach, pijemy sok, to też suplementujemy się ekstraktem z owoców grejpfruta w formie kropelek i jak do tej pory, odpukać w niemalowane, nie przeziębiamy się. No i grejpfrut to znak firmowy Dobrej Kalorii.

Jakie produkty wykazują właściwości rozgrzewające?

Na pewno w jesiennej diecie możemy zwiększyć spożycie korzennych przypraw, czy też włączyć kurkumę, imbir, czosnek, które będą działały jak naturalne antybiotyki. Podam przykład rozgrzewającego menu: śniadanie – ciepła owsianka, choćby z gruszką, cynamonem, goździkami, drugie śniadanie – sałatka warzywno-mięsna z dodatkiem papryczki chili, obiad – zupa, która nasyci i rozgrzeje – gulaszowa, dyniowa czy leczo, podwieczorek
– zielony koktajl warzywno-owocowy z imbirem. Idealny duet na jesień to kurkumina z kurkumy z piperyną z pieprzu, dodawany do różnych potraw, podkręca metabolizm, podkreśla walory smakowe i działa rozgrzewająco.

A co, by Pani poleciła na jesienną chandrę, zły nastrój?

Sprawianie sobie drobnych przyjemności, wieczorne kakao czy zdrowe przekąski z bakaliami. Ważne jest też to, aby znaleźć czas na wypoczynek, dobrze się wysypiać i być aktywnym fizycznie co uaktywnia endorfiny, działające antystresowo.

Rozmawiała Beata Sakowska
zdjęcie Paweł Keler

 

Łódź, Nastrojowa 60
tel. 798 179 814
e-mail: kontakt@dobra-kaloria.pl
dobra-kaloria.pl
https://www.facebook.com/dietetykwsieci