Kultura

Na całe życie – prapremiera w Teatrze Powszechnym

Na całe życie – prapremiera w Teatrze Powszechnym

„Na całe życia” – sztuka Paolo Costelli w adaptacji i reżyserii Wojciecha Malajkata to pierwsza w 2023 roku prapremiera Teatru Powszechnego w Łodzi, którą zobaczymy już 14 stycznia. Włoska komedia stawia przed nami pytania o naturę związków i relacji.

 

Sztuka opowiada historię czterech małżeństw, które dowiadują się, że ich śluby są nieważne, albowiem udzielił ich człowiek jedynie udający księdza. Mają okazję po raz kolejny stanąć przed ołtarzem i odnowić, teraz z pełną mocą, swoje przysięgi… Czy się na to zdecydują?

Pytania o relacje

Na początku roku obejrzałam włoski film Paolo Costelli „(Nie)długo i szczęśliwie”, zaciekawiło mnie w nim spojrzenie na instytucję małżeństwa z zupełnie innej strony. Rozmawialiśmy z Wojciechem Malajkatem, temat go zainteresował. Błyskawicznie udało się pozyskać prawa autorskie, Wojciech Malajkat podjął się adaptacji (tytuł zmieniając na „Na całe życie”) i reżyserii sztuki – mówi dyrektorka Teatru Powszechnego w Łodzi Ewa Pilawska.

To spektakl o tym, że w naszym życiu nic nie jest stałe ani stabilne. O tym, że właściwie nigdy nie wiemy, skąd i w jakiej postaci spadnie na nas nagły cios, który wywraca nasze życie do góry nogami i po którym trudno się pozbierać. W spektaklu „Na całe życie” mamy do czynienia z rewolucją, którą dotyczy instytucji małżeństwa. Co ono dla nas współcześnie znaczy? Czy jeszcze w ogóle cokolwiek znaczy? Czy małżeństwo to relacja między ludźmi, czy tylko formalny związek? Stawiamy pytania, ale nie chcemy dawać gotowych recept – podkreśla Wojciech Malajkat.

Sztuka pokazuje słabość konstrukcji rodziny w tradycyjnym rozumieniu, pewien kryzys, którego doświadczamy. W skrajnych przypadkach ten kryzys objawia się w przemocowych relacjach – takie zjawiska trzeba piętnować i nazywać po imieniu. „Na całe życie” dotyka też kryzysu wiary i religijności. Co znaczy dla nas wiara? Czy ma coś wspólnego z autentycznym poszukiwaniem Boga, czy dotyczy tylko rytuałów i ceremonii? Ile jest w tym wiary, a ile hipokryzji i gry pozorów? – zauważa Ewa Pilawska.

Z dystansem i nadzieją na trudne tematy

Czy można o tym wszystkim mówić językiem komedii? W moim przekonaniu zdecydowanie tak. Inteligentna komedia nie oznacza braku refleksji. Posługując się innymi środkami, potrafi opowiadać o traumach, trudnych tematach, ale jednocześnie daje nadzieję. Ta nadzieja i dystans są bardzo ważne. Poczucie humoru rzuca inne światło na wiele spraw, w tym tych najtrudniejszych. Wojciech Malajkat, reżyserując, pilnuje prawdy, sensów, opowiada historię, dlatego jestem przekonana, że spektakl w jego wykonaniu będzie miał wiele pięter znaczeń – mówi Ewa Pilawska.

W teatrze zawsze interesuje mnie funkcja zwierciadła, w którym się przeglądamy i dowiadujemy się więcej o sobie. Zależy mi, żeby na scenie połączyć refleksję z mądrym poczuciem humoru, to pozwala nam się zdystansować i inaczej spojrzeć na siebie. Mówiąc o komedii, nie mam na myśli pustej rozrywki. W moim odczuciu komedia nadaje sens teatrowi w takim sensie, że „przerywa” pewien ciąg codzienności, pęd zdarzeń, nagromadzenie codziennych banalnych czynności i zadań do wykonania. Nagle jesteśmy w stanie na nie spojrzeć z innej strony i to daje nam niezbędny oddech. Bardzo bliskie jest mi spojrzenie Ewy Pilawskiej, dyrektorki łódzkiego Teatru Powszechnego i twórczyni Polskiego Centrum Komedii, która od lat walczy o poziom i szlachetność gatunku komediowego – podkreśla Wojciech Malajkat.

Prapremiera spektaklu „Na całe życie” odbędzie się 14 stycznia 2023 na Dużej Scenie Teatru Powszechnego w Łodzi. Kolejne przedstawienia – 15, 17, 18 i 19 stycznia o 19:00.
Bilety można kupić w kasie Teatru, w biletomacie w Galerii Łódzkiej oraz na stronie internetowej https://powszechny.pl.

***

„Na całe życie”

Na podstawie filmu Paolo Costelli
Adaptacja, reżyseria i opracowanie muzyczne: Wojciech Malajkat
Scenografia i kostiumy: Wojciech Stefaniak
Obsada: Aleksandra Bogulewska, Małgorzata Goździk, Marta Jarczewska, Barbara Lauks, Karolina Łukaszewicz, Paulina Nadel, Ewa Sonnenburg, Marta Maria Wiśniewska, Magda Zając, Andrzej Jakubas, Sebastian Jasnoch, Jakub Kryształ, Michał Lacheta/Kamil Suszczyk, Jakub Wieczorek, Jan Wojciech Poradowski