O tym, dlaczego tak ważne jest pozycjonowanie, biznesowej współpracy i rekomendacjach, rozmawiamy z Krzysztofem Jurczakiem, właścicielem agencji interaktywnej For Marketing.

LIFE IN. Łódzkie: W biznesie mówi się, że jeżeli twojej firmy nie ma w Google, to jej po prostu nie ma. To prawda, Google rządzi?

Krzysztof Jurczak: Google rzeczywiście zmonopolizował rynek wyszukiwarek w Polsce i na świecie, i jeżeli prowadzimy działalność produkcyjną czy usługową, która wiąże się z koniecznością pozyskiwania klientów, to nasza obecność w Google jest niezbędna. Dziś każdy, kto potrzebuje skorzystać z jakiejś usługi, albo chce kupić określony produkt, otwiera przeglądarkę, w której często stroną startową jest Google i wpisuje odpowiednie hasło.

Czyli zakładamy działalność, robimy stronę internetową i co dalej?

Samo zrobienie strony to dopiero pierwszy krok do tego, żeby klient się o nas dowiedział. Czasami jednak strona, nawet bardzo dobrze przygotowana graficznie i merytorycznie, może być niewidoczna w Google. Dlaczego? Najczęściej dzieje się tak, ponieważ nie została przygotowana w zakresie współdziałania z algorytmami Google. Starsze strony nie są responsywne, to znaczy nie dostosowują się do urządzeń mobilnych.

Proszę zatem podpowiedzieć jedno, dwa rozwiązania, które mogą spowodować, że trafimy ze swoją działalnością do Google’a. Są takie uniwersalne sposoby?

Przede wszystkim już podczas tworzenia strony, trzeba ją dostosować do algorytmów Google’a, które są co jakiś czas zmieniane. Grafik, który tworzy stronę, powinien o tym wiedzieć, ale zawsze warto mu o tym przypomnieć. To po pierwsze, a po drugie struktura strony musi być dopasowana do tego, co chcemy pozycjonować. W swojej praktyce bardzo często spotykam się z sytuacją, że gotową już stronę musimy poprawiać właśnie pod tymi dwoma kątami. A przecież to jest dublowanie pracy i kosztów. Warto jeszcze przed powstaniem strony skontaktować się z firmą zajmującą się pozycjonowaniem, gdzie specjaliści podpowiedzą, jak dobrać właściwą strukturę strony, przekażą wytyczne, jak przygotować teksty, jakich użyć słów kluczowych itd. Dopiero mając taką bazę, można zaczynać kolejne prace.

Czy kluczowe w pozycjonowaniu są słowa kluczowe?

To duże uproszczenie, bo słowa kluczowe są bazą, do której podporządkowujemy cały proces pozycjonowania. Często nasi klienci przed rozpoczęciem współpracy pokazują słowa, które wybrali i są bardzo zdziwieni, kiedy im je zmieniamy z uwagi na bardzo niski potencjał tych fraz.

Jakie błędy popełniamy przy pozycjonowaniu?

Najczęściej popełnianym błędem jest używanie słów i fraz zbyt ogólnych. Na przykład, jeżeli ktoś prowadzi gabinet lekarski, to nie powinien używać frazy „lekarz łódź”. Zamiast tego, jeżeli na przykład jest internistą, powinien wpisać „internista łódź” itd. Ogólne frazy są często bezwartościowe dla firmy, której strona jest pozycjonowana.

Warto, by ktoś, kto się zupełnie nie zna na pozycjonowaniu, zaufał firmie, która się tym zajmuje?

Dokładnie tak, ale to dotyczy każdej współpracy, której efekty są zauważalne dopiero po jakimś czasie. Pozycjonowanie nie daje efektów z dnia na dzień, czasami trzeba na nie poczekać kilka miesięcy. Oczywiście, jak w każdej branży, również w naszej, są nieuczciwe firmy. Z doświadczenia wiem, że część agencji, które rozliczają się w formie ryczałtu, nie wykonują usługi pozycjonowania tak, jak powinna być zrobiona. Zaufanie firm i właścicieli do takich agencji bardzo spadło. Trudno jest z tym walczyć, dlatego warto korzystać z takich agencji, które zweryfikowały czas i efekty, i które ktoś nam polecił. Powiem tylko, że 90 procent naszych klientów to osoby z polecenia.

Przedsiębiorca planujący działania promujące działalność firmy powinien zaplanować również usługi pozycjonowania swojej strony?

Zdecydowanie tak, ponieważ pozycjonowanie strony jest częścią marketingu on-line. Dzięki dobremu pozycjonowaniu nasza strona będzie się wyróżniała na tle innych. Kiedy wchodzę na jakąś stronę, często rzucają się w oczy poszczególne elementy, np. nagłówki, treść ułożona pod konkretną frazę kluczową czy odpowiednia struktura strony. Wiem, że właściciel strony ma świadomość tego, jak ważne w prowadzeniu działalności jest pozycjonowanie. Dobrze zainwestował, dobrze przygotował stronę.

Jak szybko można osiągnąć pierwsze miejsce w wyszukiwarce Google i czy to w ogóle możliwe?

Z klientami stawiamy sobie trzy cele, które sukcesywnie staramy się realizować. Pierwszy to doprowadzenie do sytuacji, w której firma klienta znajdzie się w wyszukiwarce Google na pierwszej stronie, czyli TOP10. Warto wiedzieć, że tylko około trzech procent osób korzystających z wyszukiwarki przechodzi na następną stronę. Dlatego to takie ważne. Drugi cel to zapewnienie firmie, z którą współpracujemy, miejsca w pierwszej trójce. Trzy pierwsze miejsca na pierwszej stronie są najbardziej klikalne. Trzeci cel to najwyższa pozycja w wyszukiwarce. Trudno ją osiągnąć, ale nie jest to niemożliwe.

Czy pozycjonowania można próbować samemu?

Pewnie, że można, ale szanse sukcesu są bardzo niskie, jeżeli się na tym nie znamy. Do pozycjonowania trzeba mieć odpowiednie kompetencje i kwalifikacje. Podstawą, co jest oczywiste, jest wykształcenie informatyczne. Bardzo ważne jest doświadczenie pozycjonera, dobra wiedza z zakresu aktualnie obowiązujących algorytmów Google. Poza tym trzeba się w tym zakresie cały czas dokształcać, dlatego ważna jest również dobra znajomość angielskiego, ponieważ nowości na ten temat prezentowane są w tym języku.

Jest wiele kursów na temat pozycjonowania i optymalizacji serwisów. Warto z nich korzystać?

Na kursach można dostać bardzo wstępną wiedzę, ale mam wątpliwości, czy jest to wiedza, która przydaje się w praktyce. Ale… jeśli już ktoś trafi na szkolenie, to oznacza, że ma świadomość wagi problemu, a to już jest pierwszy etap do tego, by zainteresował się usługami SEO. Bo jeżeli chce mieć dobrze wypozycjonowaną stronę, to musi mieć świadomość, że należy się zwrócić do godnej zaufania agencji interaktywnej.

Działa Pan w BNI, ogólnoświatowej organizacji, która zrzesza lokalnych przedsiębiorców i oferuje im system dawania oraz otrzymywania rekomendacji biznesowych, dzięki czemu rozwijają oni swoje przedsiębiorstwa. Warto być członkiem BNI?

Zdecydowanie warto. Spotykanie ciekawych osób, które prowadzą biznes, wiedzą czego chcą, mają ciekawe projekty i pomysły na działalność, to ogromna wartość. Uczestnictwo w spotkaniach pozwala, zbierać nowe doświadczenia, kompetencje, poszerzać horyzonty i inaczej patrzeć na biznes. Poza tym członkowie wspierają się w zakresie prowadzenia biznesu – to jest główny cel działalności BNI.

Na czym polega to wsparcie?

W biznesie, oprócz charakteru działalności, podejmowanych działań promocyjnych i sieci własnych kontaktów, ważne są rekomendacje. Jeżeli mamy klienta, który poszukuje na przykład dobrego doradcy podatkowego, to będąc członkiem BNI i mając w grupie takiego doradcę, zarekomenduję go swojemu klientowi. Za jakiś czas on zarekomenduje mnie swojemu klientowi. Poza tym dbamy o to, aby w jednej grupie nie było dwóch firm o podobnym profilu działalności. Dzięki temu unikamy rywalizacji o klientów.

Jest Pan wiceprezesem takiej grupy. Jakie cele i zadania stawia Pan przed sobą i innymi członkami grupy?

Grupa, którą tworzymy, jest zróżnicowana pod względem prowadzonej działalności, nastawiona na współpracę i realizację celów. Nie mamy problemu z przekazywaniem sobie kontaktów do ludzi z innych branż. Naszym celem krótkoterminowym jest osiągnięcie liczebności grupy na poziomie 60 firm. Większa liczba członków zaowocuje większą liczbą kontaktów, czyli potencjalnych firm, z którymi możemy działać. Pracujemy również nad zwiększeniem efektywności naszej działalności, co oznacza, że chcemy, aby firmy działające w BNI miały nie tylko więcej zleceń uzyskanych dzięki rekomendacjom, ale aby te rekomendacje miały jak najwyższą jakość i nie mam na myśli jedynie charakteru finansowego.

Rozmawiał Damian Karwowski
Zdjęcie Paweł Keler

Łódź, ul. Municypalna 12
tel. 793 748 388
biuro@formarketing.pl
www.formarketing.pl