Marketing

Krótkie formy wideo, czyli wyróżnij się albo giń!

Krótkie formy wideo, czyli wyróżnij się albo giń!

Instagram, Facebook, X (dawniej Twitter), YouTube czy TikTok to główne miejsca, skąd czerpie się dziś swoją wiedzę na temat bieżących spraw, szuka porad i prowadzi komunikację marketingową. To także miejsce, gdzie treści pisane czy przekaz w formie zdjęć, coraz częściej jest uzupełniany, a nawet zastępowany przez krótkie formy wideo. W ostatnich latach filmiki zawładnęły mediami społecznościowymi i jak na razie nic nie zapowiada spadku ich popularności. Wręcz przeciwnie – ich znaczenie w komunikacji wciąż będzie rosło.

 

Zapatrzeni w monitory smartfonów, łatwiej przyswajamy treść w formie ruchomych obrazków niż czytając długie teksty. Przyczyn takiej sytuacje jest wiele. Wśród winowajców na jednym z pierwszych miejsc, z pewnością znajduje się postęp cywilizacyjny i powszechny dostęp do smartfonów. Dzięki nim możemy korzystać z informacji i rozrywki bez konieczności czytania, wystarczy samo oglądanie wideo czy słuchanie podcastów. Jest to istotne w momencie, gdy „dzięki” smartfonom jest się online przez 24 godziny na dobę.

Zapatrzeni w smartfony, tablety i ekrany monitorów

Na potwierdzenie tego warto przywołać dostępne statystyki, a te są bezlitosne. O ile ludzie powyżej 24 lat jeszcze jakoś to wszystko kontrolują, to wśród młodych dorosłych widać dużą zmianę w stylu życia. Okazuje się bowiem, że aż 20 procent Polaków w wieku 18-24 lata spędza przed smartfonem ponad 6 godzin dziennie (wśród dorosłych ogółem ten wynik przekracza 8 procent). Z kolei aż 43 procent młodych Polaków „smartfonuje” od 3 do 6 godzin dziennie. Co gorsza, niespecjalnie kontrolowane jest to, ile czasu spędza się patrząc w okienko smartfona. Blisko 80 procent wszystkich użytkowników tego nie robi.

Zdaniem znawców tematu ten trend będzie się nasilał w miarę wchodzenia w dorosłość obecnych nastolatków, z których aż 34 procent surfuje w sieci minimum 4 godziny dziennie. W weekendy odsetek ten wzrasta do 60 procent, a prawie 20 procent badanych spędza online ponad 8 godzin. Jeszcze ciekawiej robi się po analizie raportu na temat raportu Digital Poland 2023. Otóż według dostępnych danych, w 2022 roku przeciętny internauta w Polsce dwie godziny na dobę spędzał w mediach społecznościowych. Co go tam zainteresowało?

Popularność serwisów społecznościowych w Polsce w 2023r.
(na podstawie raportu Digital 2023 Poland)
  • YouTube

27,50 mln użytkowników, w tym 50,6 proc. kobiet i 49,4 proc. mężczyzn.

  • Facebook

17,85 mln użytkowników, w tym 53,4 proc. kobiet i 46,6 proc. mężczyzn.

  • Instagram

10,40 mln użytkowników, w tym 57,8 proc. kobiet i 42,2 proc. mężczyzn.

  • TikTok

10,14 mln użytkowników, w tym 54,9 proc. kobiet i 45,1 proc. mężczyzn.

  • Messenger

15,80 mln. Użytkowników, w tym 54,4 proc. kobiet i 45,6 proc. mężczyzn.

  • LinkedIn

5,50 miliona użytkowników, z tego 48,9 proc. kobiet i 51,1 proc. mężczyzn.

  • X (dawniej Twitter)

4,00 mln użytkowników, z tego 33,3 proc. kobiet i 66,7 proc. mężczyzn.

 

Internet dziś to ruchome obrazki

Otóż aż 80 procent ruchu internetowego generowana jest na treściach wideo. 78 procent internautów co najmniej raz w tygodniu ogląda materiały wideo, natomiast 55 procent robi to codziennie. Dodatkowo treści wideo są dwukrotnie częściej udostępniane przez użytkowników mediów społecznościowych niż posty z tekstem i zdjęciami, a przeciętny użytkownik internetu spędza tygodniowo 19 godzin na oglądaniu wideo.

Te dane mówią same za siebie: dziś internet to przede wszystkim ruchome obrazki. Jeżeli do tego dołożyć, że z roku na rok uwaga odbiorców treści w social mediach staje się coraz krótsza, to wyraźnie widać, że królują tam dziś krótkie formy wideo. Temat ten doskonale znają agencje marketingowe, które mogą dzięki temu zapewnić klientom dotarcie do określonych grup odbiorców. Dlatego rośnie nie tylko liczba użytkowników oglądających materiały wideo i czas spędzany na ich oglądaniu. Jak wynika z danych Wyzowl (firma zajmująca się produkcją filmów), z roku na rok rośnie liczba firm, które korzystają z marketingu wideo do promocji swoich produktów. W 2021 roku było to 86 procent, wobec 61 procent pięć lat wcześniej, a w tym roku aż 91 procent firm wykorzystuje ten rodzaj marketingu w promocji swojej działalności.

Dlaczego marketing wideo jest ważny?
  • Codziennie 3,1 miliarda ludzi ogląda filmy w Internecie.
  • 86 proc. firm wykorzystuje wideo jako narzędzie marketingowe.
  • 73 proc. firm korzysta z transmisji wideo na żywo.
  • 54 proc. firm wykorzystuje filmy na swoich stronach docelowych.
  • 54 proc. konsumentów uważa, że firmy powinny dostarczać więcej treści wideo.
  • 64 proc. klientów dokonuje zakupów w danej firmie po obejrzeniu jej filmów.
  • 92 proc. firm uważa, że filmy będą bardzo ważną częścią ich strategii marketingowej.
  • 92 proc. firm zanotowało dodatni ROI (wskaźnik rentowności) wideo.
  • 86 proc. firm twierdzi, że wideo skutecznie generuje leady (potencjalnych klientów).
  • Prezentacje wideo produktów to wiodący rodzaj reklamy B2B stosowany w firmach.
  • Rynek influence marketingu jest wart 13,8 miliarda na całym świecie.
Krótkie filmiki pożądane przez firmy i ich klientów

Co sprawia, że realizacje wideo są tak popularny wśród firm? Przyczyn jest z pewnością wiele, z których najważniejszą jest… zysk. Otóż zdaniem większości specjalistów układających strategie marketingowe, realizacje krótkich filmów wideo zapewniają firmom największy zwrot z poniesionej inwestycji. Poza tym krótkie formy wideo, z których korzysta dziś 51 proc. reklamodawców, przekładają się na wzrost potencjalnych klientów. Dlatego zamierzają oni zwiększyć swoje nakłady na taką formę działań marketingowych. Warto też zauważyć, że aż 68 proc. użytkowników serwisów społecznościowych deklaruje, że z przyjemnością obejrzy krótki film prezentujący ofertę firmy. Najlepiej, żeby była to realizacja interaktywna i zabawna, ponieważ właśnie takie filmy są najskuteczniejsze.

Jakie jeszcze argumenty stoją za realizacjami wideo? Otóż wiele osób wybiera filmy instruktażowe, produktowe czy transmisje na żywo z prostej przyczyny – zamiast czytać i wertować wielostronicowe instrukcje obsługi, oglądając filmik instruktażowy szybciej zrozumieją na przykład jak używać robota kuchennego.

Równie istotny jest walor edukacyjny takich realizacji. Przy pomocy krótkich realizacji wideo firma może w łatwy sposób wyjaśnić jak działa, jak korzystać z jej produktów lub jakie oferuje usługi. Jednak przede wszystkim krótkie formy wideo to narzędzie, które skutecznie przyciąga uwagę widzów, służy do zwiększania zaangażowania w kanałach cyfrowych i społecznościowych oraz zwiększania zasięgów kampanii przy pomocy video. W zależności od potrzeb taki film może zawierać tutoriale, opis produktu, rekomendacje, instruktaż. Co ważne, można je opatrzyć elementami dodatkowymi: linkami czy adresem do rejestracji. Umiejętne wykorzystanie tego typu materiałów pozwala zwiększyć skuteczność komunikatu.

Najpopularniejsze treści wideo
  • Filmy muzyczne – 51 proc.
  • Żarty, memy, wirale – 36,7 proc.
  • Poradniki i filmy instruktażowe – 30,6 proc.
  • Filmy na platformach strimingowych – 29,5 proc.
  • Filmy edukacyjne – 28,9 proc.
  • Recenzjami produktów – 27,4 proc.
  • Filmy z gier – 27,1 proc.
  • Klipy sportowe – 26,3 proc.
  • Vlogi i filmy influencerów – 25,6 proc.

 

Opowiedz mi swoją historię – szybko, kreatywnie, z emocjami i uśmiechem

Zaczynając przygodę z krótkimi realizacjami wideo warto pamiętać o tym, żeby opowiedzieć potencjalnemu widzowi atrakcyjną historię. Spójny, przemyślany i łatwy w odbiorze przekaz to doskonały, angażujący nośnik informacji o marce czy produkcie. Poza tym promowana marka nie musi być postrzegana tylko przez pryzmat produktu czy usługi. Doskonale sprawdzi się prezentacja firmy w formie rozmowy z jej konkretnym przedstawicielem, na przykład z właścicielem. Pokazując jego marzenia, dążenie do celu, wzloty, upadki i zmagania w drodze do sukcesu sprawimy, że firma będzie mniej anonimowa, a jej produkty i usługi nabiorą indywidualnego charakteru.

Instagram, Facebook, Tiktok, Linkedin, X (dawniej Twitter) i inne portale społecznościowe pochłaniają dziś najwięcej uwagi i czasu korzystających z zasobów internetu. Dlatego wielką zaletą realizacji wideo jest szybki wpływ pokazywanych obrazków na odbiorcę. Wystarczy kilkanaście sekund, żeby wzbudzić u niego uśmiech, łzy wzruszenia lub zaskoczenie. W komunikacji nie ma nic bardziej wartościowego niż przekazane emocje. Również te w opowiedzianej obrazem historii. Dzięki temu można zyskać zaufanie, zostać zapamiętanym, a przede wszystkim nawiązać z oglądającym z kontakt i spowodować, że video z naszą historią trafi dalej.

 

Najpopularniejsze kanały do emisji wideo
  • YouTube – 88 proc.
  • LinkedIn – 68 proc.
  • Instagram – 68 proc.
  • Facebook – 65 proc.
  • Webinar – 46 proc.
  • TikTok – 33 proc.
  • X (dawniej Twitter) – 29 proc.
  • Facebook – transmisje „na żywo” – 26 proc. 

 

Jak zrealizować film, który wciągnie?

Trafny przekaz o viralowym potencjale to dopiero początek. Realizowany materiał musi zawierać kilka niezbędnych elementów, które przybliżą do oczekiwanych korzyści. Po pierwsze oglądający musi zostać poinformowany, że pokazywana w filmie historia dotyczy konkretnej firmy. Chodzi o to, aby przekaz, który kierujemy do widza, pozwolił mu identyfikować się z firmą, jej produktami i usługami. Warto to zrobić na zasadzie skojarzeń i subtelnie przekazanej informacji, a nie w formie typowej reklamy.

Podczas realizacji krótkich filmów warto też pamiętać o kontekście miejsca i czasu. Oznacza to, że czasami lepiej wykorzystać aktualne wydarzenia i umiejscowić w ich kontekście firmę czy konkretny produkt i usługę. To po drugie. A po trzecie nie należy zapominać o tym, że nuda potrafi zabić nawet najlepszy przekaz. Dlatego nawet w kilkunastosekundowej realizacji o zainteresowaniu widza zadecyduje początek. Żeby to się udało, należy umiejętnie i z pomysłem zachęcić do obejrzenia filmu do końca, a uwagę widza przekuć w sukces sprzedażowy. Nie należy też zapominać o tym, żeby w krótkich realizacjach wideo widz oprócz treści użytkowych dostał także odrobinę rozrywki.

Najskuteczniejsze kanały do emisji wideo
  • YouTube – 78 proc.
  • LinkedIn – 69 proc.
  • Instagram – 57 proc.
  • Facebook – 59 proc.
  • Webinar – 49 proc.
  • TikTok – 27 proc.
  • X (dawniej Twitter) – 24 proc.
Jak długo powinien trwać krótki film wideo?

Według specjalistów optymalna długość filmiku to 60 sekund. Jednak definicja krótkiej formy wideo może wahać się, w zależności od platformy, między 20 sekundami, a nawet 3 minutami. Warto jednak zapamiętać, że długość krótkiego wideo zależy też od rodzaju przekazywanych treści i preferencji docelowych odbiorców. Dlatego w większości przypadków krócej znaczy lepiej. Krócej to też większe szanse, że odbiorca obejrzy film do końca.

Platformy opierające się na krótkich formach wideo, udostępniają takie realizacje, które trwają od 15 do 60 sekund, ponieważ idealnie pasują do malejącej uwagi odbiorców. Z dostępnych danych wynika, że na platformie YouTube filmy poniżej 60 sekund stanowią 57 proc. wszystkich wyświetleń. Z kolei prawie 50 proc. użytkowników TikToka uważa, że filmy dłuższe niż minuta są denerwujące. Dlatego powtórzmy: im krótszy film, tym lepszy jego odbiór!

20 rzeczy, które powinieneś wiedzieć o krótkich filmach wideo
  1. 96 proc. firm twierdzi, że wideo jest ważną częścią ich strategii marketingowej
  2. 52 proc. firm tworzy filmy, w celu edukacji swoich odbiorców
  3. 73 proc. firm korzysta z transmisji wideo na żywo
  4. 54 proc. firm używa filmów na swoich landing page
  5. 64 proc. klientów na całym świecie decyduje się na dokonanie zakupu po obejrzeniu filmu stworzonego przez daną markę
  6. 86 proc. firm twierdzi, że wideo skutecznie generuje leady (potencjalnych klientów)
  7. 91 proc. firm używa wideo jako narzędzia marketingowego w 2023 roku
  8. Każdego dnia na całym świecie ludzie oglądają około 84 minuty filmów wideo.
  9. Filmy wideo są dwukrotnie częściej udostępniane przez użytkowników, niż jakikolwiek inny rodzaj treści
  10. Coraz więcej użytkowników ogląda filmy wideo z napisami i bez dźwięku. Jeśli film ma napisy, 80 proc. widzów jest skłonnych obejrzeć go w całości
  11. 75 proc. osób ogląda krótkie treści wideo na smartfonie
  12. 96 proc. osób obejrzało film instruktażowy, aby lepiej zrozumieć konkretny produkt
  13. 68 proc. osób woli obejrzeć film wyjaśniający, jak naprawić produkt, zamiast kontaktować się z obsługą klienta
  14. Instagram ma ponad 2 miliardy aktywnych użytkowników miesięcznie i wszyscy oni wchodzą w interakcje z funkcją Reels
  15. Reels mają o 22 proc. większą szansę na zaangażowanie użytkowników na Instagramie w porównaniu ze standardowym postem wideo
  16. Każdego dnia w aplikacjach Facebooka odtwarzanych jest ponad 140 miliardów Reels
  17. 64,5 proc. użytkowników korzysta z Facebooka, żeby publikować lub udostępniać zdjęcia, lub filmy wideo
  18. W porównaniu z tradycyjnymi filmami, transmisje LinkedIn Live generują siedem razy więcej reakcji i 24 razy więcej komentarzy
  19. Według najnowszych analiz krótkie filmy wideo zapewniają największy zwrot z inwestycji w porównaniu do wszystkich taktyk marketingowych stosowanych w mediach społecznościowych
  20. Z krótkiego formatu wideo korzysta 51  proc. reklamodawców i w najbliższej przyszłości chcą oni zwiększyć wydatki na tę metodę marketingową

Źródła danych: Hubspot, Forbes, Meta, dash.app, centrum influencer marketingu.