Marketing

Jak docenić pracownika?

Jak docenić pracownika?

Czy pracownik, który czuje się niedoceniony, będzie zaangażowany, związany z firmą i poleci ją innym osobom? Nie. Skutecznych sposobów na docenienie można znaleźć naprawdę wiele. Priorytetem stają się relacje, komunikacja i bezpieczeństwo.

 

Dane z raportu „Siła doceniania” opublikowane przez HRM Institute w ubiegłym roku, pokazują, że niewiele ponad połowa uczestników badania czuje się w pracy doceniana. Na dodatek poczucie doceniania spada wraz z wiekiem. W wielu firmach pokutuje jeszcze przekonanie, że wystarczające jest to, że za wykonaną pracę pracownik otrzymuje odpowiednie wynagrodzenie. Otóż nie, to nie wystarcza w obecnych czasach.

– Sposobów na docenianie pracowników mamy naprawdę dużo. Do niedawna taką wartością dodaną były bonusy finansowe, które nadal cieszą się dużym uznaniem, ale obecnie ważną rolę odgrywają relacje pracowników z przełożonymi oraz atmosfera panująca w Nie wystarczy tylko pochwalić pracownika za wykonane zadanie, on chce wiedzieć, za co konkretnie jest chwalony, ale także, co poszło nie tak. Konstruktywna informacja zwrotna to ważna część doceniania – opowiada Ewa Chylińska, współwłaścicielka trzech firm: Smart Gift, Strefa Kreatywności i Strefa Ruchu. – Liczy się także zaufanie, które przejawia się możliwością podejmowania samodzielnych decyzji oraz uwaga i czas, który poświęcamy pracownikowi. Niech wie, że drzwi do nas są zawsze otwarte. Stawiajmy na szczerą komunikację i zdrowe relacje. Pamiętajmy też o wskazaniu celów i możliwości ścieżki kariery, bez nich nie zatrzymamy pracownika w firmie.

Są różne teorie, na temat długości pracy w jednym miejscu. Jedna z nich mówi, że dobrze zmieniać ją co cztery lata. A co by się stało, gdyby pracodawcy mogli obalić te mity i zatrzymać pracowników na dłużej? Jak rozwijałyby się firmy, gdyby pracujące w nich osoby porozumiewały się niemal bez słów, znając nawzajem swoje oczekiwania i możliwości.

– W moich trzech firmach pracownicy czują się docenieni, przynajmniej mam taką nadzieję. Nie zawsze jednak było tak różowo. Był moment, w którym czułam dyskomfort, że firma idzie w dół, a pracownicy są coraz mniej zadowoleni. Musiałam zatrzymać się, dostrzec to i dobrze przeanalizować. Wnioski: zdrowe oparte na szczerości relacje są podstawą działania. Dbamy też o drobne przyjemności i wspólnie spędzony czas, kilka razy w roku organizujemy imprezy integracyjne – mówi Ewa Chylińska. – Drobne przyjemności, to na przykład Smart Gifty, które można nabyć w naszej firmie o tej samej nazwie. Mówię tu o prezentach spersonalizowanych dla pracowników i klientów. Przykładowo na święta pracownikom z branży IT można podarować kreatywne kalendarze z odpowiednią oprawą, specjalistycznym językiem i cytatami motywacyjnymi, zaś pracownikom firmy rodzinnej cieplutkie koce z logo, kawę, herbatę i wszystko to, co kojarzy się z zapachem świąt. Dużym powodzeniem cieszą się nasze legendarne już prezenty na mchu leśnym, pachnące lasem, w stu procentach naturalne, z szyszkami z podłódzkich lasów. Działają one na wszystkie zmysły, bo na mchu leży zawsze coś smacznego, czy to personalizowana kawa, czy inne smakołyki od lokalnych producentów.

Częste, uczciwe, publiczne lub nie, ale regularne docenianie pracowników i zespołów jest ważne w miejscu pracy. – Świetnym momentem na takie podziękowanie jest okres przedświąteczny i koniec roku, kiedy to możemy postawić na integrację, wspólne spotkanie. Tylko pamiętajmy o tym, by takie wydarzenie integracyjne zostało zapamiętane na długo. Pracownik ma wyjść ze spotkania z zachwytem i z niecierpliwością oczekiwać następnego wydarzenia. Pomysłów na organizację imprez mamy w Strefie Kreatywności bez liku – od tematycznych wigilii, przez uroczyste kolacje po personalizowane sztuki teatralne – tłumaczy Ewa Chylińska.

 

tel. 533 609 460
e-mail: biuro@smart-gift.pl biuro@strefa-kreatywnosci.com
www.smart-gift.pl
www.strefa-kreatywnosci.com