Wydarzenia

TEATROPOLIS 2024. Wielkie święto teatru po raz drugi w Łodzi!

TEATROPOLIS 2024. Wielkie święto teatru po raz drugi w Łodzi!

Wiemy już, kto zmierzy się w artystycznych zmaganiach podczas drugiej edycji Festiwalu Sztuki Aktorskiej TEATROPOLIS, który trwać będzie na Scenie Monopolis od 22 do 27 marca br. Przez tych kilka dni miłośnicy teatru będą mogli obejrzeć jedenaście spektakli przygotowanych przez debiutantów i doświadczonych artystów, a także trzy pokazy mistrzowskie.

 

– Gdy przed rokiem z Andrzejem Sewerynem tworzyliśmy Festiwal Sztuki Aktorskiej TEATROPOLIS zależało nam na tym, aby zapraszać do Łodzi najlepsze teatry w Polsce, aby łodzianie mogli obcować ze sztuka na najwyższym poziomie. Wszak to kultura buduje naszą tożsamość narodową. I to nam się udało. Cieszę się bardzo, że w tym roku ponownie gościć będzie tak wielu wspaniałych aktorów i że ponownie za sprawą TETAROPLIS Łódź przez kilka dni znowu stanie się kulturalną stolicą. Zapraszam wszystkich serdecznie na to wielkie święto teatru – mówi Krzysztof Witkowski, prezes spółki Virako, inwestora Monopolis, pomysłodawca TEATROPOLIS.

Festiwalu Sztuki Aktorskiej otworzy spektakl „Zapowiada się ładny dzień” w wykonaniu Joanny Gonschorek, zdobywczyni nagrody Grand Prix pierwszej edycji TEATROPOLIS. Pierwszego dnia dwukrotnie na Scenie Monopolis zobaczymy również spektakl mistrzowski w wykonaniu Marii Seweryn „Na pierwszy rzut oka”.

Od 23 do 26 marca obejrzymy łącznie 11 przedstawień (9 w kategorii open i 2 w kategorii debiuty). Do udziału w Festiwalu Sztuki Aktorskiej zgłoszono aż 53 przedstawienia, z czego finałową jedenastkę wybrał osobiście dyrektor artystyczny TEATROPOLIS Andrzej Seweryn.

– To była ogromna satysfakcja, o trudności wyboru nie będę mówił, bo jest to oczywiste, trudno porównać różę czerwoną do róży białej i mówić, która z nich powinna być zakwalifikowana. Sztuka to nie fizyka – podkreśla Andrzej Seweryn. – To, co wydawało mi się istotne przy wyborze przedstawień, to zachowanie różnorodności, aby widz miał możliwość zetknięcia z różnorodnym aktorstwem. I na tym właśnie polega to bogactwo propozycji, otworzymy oczy widza na różne rodzaje aktorstwa.

W kategorii Open wybrano następujące spektakle:

  • Czarownice – wykonanie: Alicja Czerniewicz, Wiktoria Czubaszek, Paulina Mikuśkiewicz, scenariusz: Magdalena Drab, reżyseria: Karolina Kowalczyk, scenografia: Klaudia Laszczyk, muzyka: Katarzyna Kapela, choreografia: Piotr Mateusz Wach , produkcja: Jerzy Górski. Projekt współfinansowany przez Wydział Kultury Urzędu Miejskiego Wrocławia oraz Fundusz Wsparcia Kultury.
  • Elektra23 – wykonanie, reżyseria, scenografia, dramaturgia i dramaturgia muzyczna, scenografia, multimedia, światło, napisy: Joanna Holcgreber, przekład „Elektry” Eurypidesa: Jerzy Łanowski, muzyka: prof. Maria Pomianowska, Wojciech Lubertowicz, animacja zabójstwa: Daniel Tumanowicz, Rafał Tumanowicz, produkcja: Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice”.
  • Historia Jakuba – wykonanie: Łukasz Lewandowski, autor tekstu: Tadeusz Słobodzianek, reżyseria: Aldona Figura, scenografia i kostiumy: Joanna Zemanek, produkcja: Teatr Ateneum.
  • Ifigenia ze Splott – wykonanie: Agnieszka Skrzypczak, autor sztuki: Gary Owen, tłumaczenie i reżyseria: Filip Gieldon, scenografia: Adrianna Gołębiewska, kostiumy: Adrianna Gołębiewska. produkcja: Teatr Jaracza w Łodzi.
  • Leopold – wykonanie: Zbigniew Zamachowski oraz Joanna Pocica i Weronika Krystek, autor: Jacek Cygan, reżyseria: Krzysztof Jasiński, produkcja: Teatr STU
  • Pogo – wykonanie: Marcin Hycnar, Radosław Luka, reżyseria: Kinga Dębska, scenografia: Wojciech Żogała, kostiumy: Małgorzata Domańska, reżyseria światła: Katarzyna Łuszczyk, kompozytor: Radosław Luka, asystentka ds. scenografii: Małgorzata Domańska, producentka wykonawcza: Magdalena Kłosińska, produkcja: Och Teatr
  • Stryjeńska. Let’s dance Zofia – wykonanie: Dorota Landowska, scenariusz: Anna Duda (na motywach książki Angeliki Kuźniak „Stryjeńska. Diabli nadali”), scenografia i kostiumy: Marta Góźdź, muzyka: Christoph Coburger, dźwięk: Lech Pukos, światło: Damian Bakalarz, kierownictwo produkcji: Łukasz Wójtowicz.
  • W maju się nie umiera – wykonanie: Agnieszka Przepiórska, tekst: Piotr Rowicki, reżyseria: Anna Gryszkówna, scenografia, kostium: Alicja Patyniak-Rogozińska, muzyka: Michał Lamża, reżyseria światła, wideo: Michał Głaszczka, konsultacja merytoryczna: Cezary Łazarewicz, produkcja: Agata Kucharska. Spektakl został wyprodukowany przez warszawski Dom Spotkań z Historią.
  • Very Funny – wykonanie: Gruba i Głupia, czyli Patrycja Kowańska i Dominika Knapik, tekst, reżyseria, scenografia: Gruba i Głupia, światło, technika: Wolfgang Macher, konsultacja muzyczna: Dawid Sulej Rudnicki, zdjęcia, make-up: Magdalena Kasjaniuk.

W kategorii debiuty wybrano dwa spektakle:

  • Dystrofia – scenariusz i reżyseria Anna Maśka, wykonanie Faustyna Baran
  • Warszawa płonie – wykonanie Kacper Jan Lechowicz, Akademia Teatralna im. Zelwerowicza w Warszawie

Przypomnijmy, że festiwalowe spektakle będzie można oglądać na Scenie Monopolis od piątku 22 marca do wtorku 26 marca.

Termin festiwalu TEATROPOLIS nie jest przypadkowy. Otóż 27 marca przypada Międzynarodowy Dzień Teatru i właśnie w ten sposób organizatorzy festiwalu po raz kolejny uczczą święto Melpomeny. Warto dodać, że 27 marca odbędzie się gala finałowa, podczas której wręczone zostaną statuetki i nagrody finansowe przewidziane dla laureatów festiwalu. W kategorii Open będzie to 20 tys. zł., a w kategorii Debiut 10 tys. zł.

Na zakończenie TEATROPOLIS, w środę 27 marca, podczas Gali Finałowej odbędzie się pokaz mistrzowski „Scenariusz dla trzech aktorów”, w wykonaniu Jana Peszka, Andrzeja i Mikołaja Grabowskich.

A w tym roku w jury zasiądą Anna Seniuk, Danuta Stenka, Łukasz Maciejewski, Andrzej Seweryn i Krzysztof Witkowski. Plakat na tegoroczną edycję przygotowuje Andrzej Pągowski. I jak zapowiadają organizatorzy na pewno nie zabraknie w tym roku wielu wydarzeń towarzyszących i spotkań w działającym przez cały czas trwania TEATROPOLIS Centrum Festiwalowym.

Jutro rusza sprzedaż karnetów na wszystkie spektakle, a za kilka dni biletów na pojedyncze wydarzenia.

***

Monopolis – wiele w jednym

Monopolis to wpisująca się w dziedzictwo pofabrycznych, łódzkich zabudowań przestrzeń, która stanowi mozaikę funkcji kulinarnych i kulturalnych. Rewitalizacja dawnych zakładów Monopolu Wódczanego została doceniona prestiżową nagrodą – w 2020 roku obiekt uznano za najlepszy projekt w kategorii „mixed-used” na świecie. Monopolis to jeden kompleks skrywający wiele polis: 7 restauracji, biura, zielony pasaż, Scenę Monopolis, Muzeum Polmosu, Monosferę Kreatywności dla dzieci i galerie sztuki. To istny kombinat sztuki, kultury i rozrywki. Pofabryczny kompleks jest flagową inwestycją Virako – polskiej firmy deweloperskiej.