Biznes

#POLSKIEKUPUJESZ: o wyborach konsumenckich

#POLSKIEKUPUJESZ: o wyborach konsumenckich

O inicjatywie #POLSKIEKUPUJESZ i zmianach w sposobie komunikacji marek rozmawiamy z Mateuszem Lipskim, twórcą i dyrektorem zarządzającym PROGRESSIVO. Niezależnej Agencji Kreatywnej i Studia Graficznego.

LIFE IN. Łódzkie: Skąd wziął się pomysł na inicjatywę #POLSKIEKUPUJESZ?

Mateusz Lipski: Od 18 lat pracuję w marketingu i akcje o charakterze społecznym są również częścią naszej pracy. Dlatego wspólnie z zespołem doszliśmy do wniosku, że w tym szczególnym czasie, w jakim teraz wszyscy się znajdujemy, chcemy zrobić coś pożytecznego dla innych. I tak powstał pomysł na inicjatywę #POLSKIEKUPUJESZ, która w pierwszej kolejności pomaga polskim przedsiębiorcom, łącząc ich we wspólnej komunikacji, a jednocześnie zmienia postawy zakupowe Polaków.

Jak rozwija się inicjatywa? Na jakiej zasadzie firmy mogą się do niej dołączyć?

Inicjatywa #POLSKIEKUPUJESZ z założenia jest akcją społeczną, a więc działamy non profit. I choć jest stosunkowo młoda, bo działa zaledwie od kilku tygodni, bardzo prężnie się rozwija. Każdego dnia dołączają do nas kolejni przedsiębiorcy. Zgłosiło się już ponad 300 firm z różnych branż, oferujących polskie produkty.

Czyli w każdej chwili polskie firmy mogą dołączyć do inicjatywy, a wy będziecie je promować poprzez media społecznościowe? Czy dobrze rozumiem

Dokładnie tak. Na razie to media społecznościowe. Założenie jest proste – pod hasłem #POLSKIEKUPUJESZ – konsument otrzymuje oferty polskich przedsiębiorców, polskich produktów i ma pewność, że kupuje to, co produkowane jest w kraju.

To taka doraźna pomoc w czasach pandemii?

Nie wiem, czy już po niej nadal tak chętnie będziemy sięgać po polskie produkty, czy nie rzucimy się na wyprzedaże, by kupować wszystko, co nam z Chin sprowadzą? Nie sądzę, że kiedykolwiek wrócimy jeszcze do sytuacji z czasów sprzed pandemii. Jestem przekonany, że zmiany dopiero przed nami, a postawy związane z dobrze rozumianym patriotyzmem gospodarczym będą się tylko nasilać. Wszyscy pomału zyskujemy świadomość, że wybierając i kupując polskie produkty wpieramy samych siebie, wspieramy polską gospodarkę, wspieramy naszego pracodawcę i chronimy własne miejsca pracy. Inicjatywę #POLSKIEKUPUJESZ rozwijamy, wdrażamy kolejne narzędzia i rozwiązania, które mają skutecznie pomagać w promocji produktów, usług, marek i firm. Chcielibyśmy, żeby wobec wielkiego entuzjazmu i odzewu ludzi, którzy każdego dnia do nas dołączają, stworzyć rodzaj inicjatywy trwałej. Do tej pory jako agencja zaprojektowaliśmy znak #POLSKIEKUPUJESZ oraz zestaw materiałów, które przedsiębiorcy mogą pobierać za darmo i implementować na swoich produktach, opakowaniach, w social mediach, na swoich stronach internetowych, czyli wszędzie tam, gdzie chcą podkreślić polskie pochodzenie swojego produktu, firmy, usługi. Ponadto uruchomiliśmy profil „Polskie kupujesz” na facebooku, gdzie kilka razy dziennie prezentujemy i promujemy oferty polskich firm. Na tę chwilę mamy już ponad 14 000 followersów i każdego dnia dołączają kolejne setki obserwujących konsumentów.

Rozumiem, że za inicjatywą będzie też szła akcja edukacyjna przekonująca do kupowania polskich produktów?

Robimy to już teraz. Działamy dwutorowo – z jednej strony prowadzimy komunikację do konsumentów, budując w nich poczucie współodpowiedzialności za gospodarkę. Staramy się im uświadomić, że codzienny wybór zakupowy, nawet ten najdrobniejszy, ma wielkie znaczenie dla tego, w jakim położeniu ekonomicznym będziemy wszyscy za jakiś czas. Z drugiej strony prowadzimy działania komunikacyjne do przedsiębiorców, zapraszając ich do zrzeszania się z nami i prowadzenia wspólnej komunikacji pod jednym hasłem #POLSKIEKUPUJESZ. Bardzo prostym, bardzo czytelnym.

Prowadzisz marketingową agencję kreatywną, czy możesz powiedzieć jeszcze, jak w czasach pandemii zmienia się komunikacja marek?

Naprawdę zmieniło się wszystko, i w naszej pracy, i w działaniach, które realizujemy dla Klientów. Tak, jak wiele firm, szybko musieliśmy przeorganizować nasze działania. Pracujemy oczywiście zdalnie, każdy w swoim domu, ale na szczęście byliśmy do tego przygotowani. W ubiegłym roku zainwestowaliśmy
w narzędzia, które nam to umożliwiły. Oczywiście z Klientami kontaktujemy się także tylko online, nie ma innego wyjścia. I to właśnie działania w sferze Internetu definiują teraz całą pracę na rzecz naszych Klientów. Ci, którzy wcześniej opierali swoje działania na komunikacji tzw. analogowej, bardzo szybko musieli dostosować się do nowej rzeczywistości i przejść na kampanie internetowe i działania w social mediach. Myślę, że po pandemii model działania wielu klientów zmieni się nie do poznania.

To znaczy, jak będzie wyglądał Twoim zdaniem?

Obecna sytuacja uświadomiła nam, że wiele produktów i usług możemy z powodzeniem oferować online. Dowiodła też skuteczności działań w social mediach, jak i w sferze reklam adwordsowych. Tak naprawdę reklamy w tradycyjnym rozumieniu – tej analogowej czy materiałów drukowanych chwilowo przestaliśmy potrzebować. Oczywiście, nie znikną nigdy, natomiast akcenty będą kładzione w innej proporcji.

Wiele firm w pierwszym odruchu tnie wydatki na reklamę i marketing, czy to właściwa strategia?

Ten trend był bardzo charakterystyczny dla kryzysów lat poprzednich. Doskonale pamiętam lata 2008-2009, wówczas rzeczywiście koszty marketingu były cięte w pierwszym rzędzie. Obecnie takiej tendencji jeszcze nie zauważam, ponieważ wielu klientów nadal pracuje i może się promować poprzez kanały internetowe.

Rozmawiała Beata Sakowska
Zdjęcie Paweł Keler

PROGRESSIVO
Niezależna Agencja Kreatywna & Studio Graficzne
Tworzymy wizerunek marki na każdym etapie jej rozwoju. Od doradztwa strategicznego, przez przygotowanie kreacji, po zarządzanie ekosystemem. Doradzamy, realizujemy i komunikujemy.

Łódź, ul. Tylna 4F; tel. 606 26 10 20
www.progressivo.pl
e-mail: info@progressivo.pl