Business

Płatności bezgotówkowe w Polsce – co warto o tym wiedzieć, jeśli prowadzisz biznes?

Płatności bezgotówkowe w Polsce – co warto o tym wiedzieć, jeśli prowadzisz biznes?

Płatności bezgotówkowe z roku na rok zyskują na popularności – są szybkie, wygodne i bezpieczne, a jednocześnie dają firmom możliwość pozyskiwania nowych klientów oraz zwiększania przychodów. Sprawdź, co warto wiedzieć o płatnościach bezgotówkowych w Polsce z punktu widzenia przedsiębiorcy!

Płatności bezgotówkowe w naszym kraju zyskują na popularności i nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Najchętniej kartą, telefonem czy zegarkiem płacą osoby młode i mieszkańcy dużych oraz średnich miast, ale transakcje bezgotówkowe nie są obce również seniorom i mieszkańcom mniejszych miejscowości. Z badania konsumenckiego przygotowanego dla Fundacji Polska Bezgotówkowa* wynika, że w 2021 r. transakcje bezgotówkowe stanowiły już 57% wszystkich płatności zrealizowanych w punktach handlowo-usługowych w naszym kraju. W 2020 r. udział ten wynosił 54%, a w 2019 r. – 46%.

Polacy chcą płacić kartą… wszędzie

Potwierdzeniem faktu, że Polacy chcą płacić bezgotówkowo i oczekują takiej możliwości właściwie w każdym sklepie czy punkcie usługowym, jest inne badanie przeprowadzone przez Fundację Polska Bezgotówkowa**. Konsumentów zapytano w nim, w jakich miejscach brakuje im obsługi transakcji kartowych. Aż 48% respondentów wskazało na bazary i targowiska, 43% – na publiczne toalety, 41% – na stoiska na imprezach plenerowych, 33% – na punkty krawieckie, 31% – na punkty szewskie, a 29% – na przychodnie. Pokazuje to, że jeśli firmy – nawet te niewielkie, lokalne – chcą się rozwijać i wychodzić naprzeciw potrzebom klientów, powinny umożliwiać im płatności bezgotówkowe.

Terminal nie tylko do płacenia

Z punktu widzenia przedsiębiorców istotne jest to, że terminale płatnicze – poza obsługą płatności bezgotówkowych – mają także inne funkcje, przydatne klientom i pozwalające firmom zwiększać przychody. Przy pomocy terminala można obsługiwać transakcje DCC (czyli płatności w walucie karty), oferować wypłatę gotówki (funkcja cashback) oraz doładowania telefonów. Firma zarabia na prowizjach od każdej tego typu transakcji, a także zyskuje wizerunek nowoczesnego przedsiębiorstwa nadążającego za trendami i otwartego na potrzeby klientów.

Jednocześnie warto pamiętać, że terminal płatniczy znacznie skraca czas obsługi klienta – wystarczy, że przyłoży do urządzenia kartę, zegarek albo telefon. Z perspektywy przedsiębiorcy ważne jest to, że np. kasa fiskalna online zintegrowana z terminalem eliminuje konieczność ręcznego wprowadzania kwoty na urządzeniu – nie tylko pozwala to na oszczędność czasu, lecz także eliminuje ryzyko pomyłek.

Terminal płatniczy za 0 zł? To możliwe!

Koszt terminala płatniczego można maksymalnie zminimalizować – dzięki Programowi Polska Bezgotówkowa. To wspólna inicjatywa wydawców kart płatniczych oraz agentów rozliczeniowych przy współudziale Związku Banków Polskich oraz sektora publicznego. Jest on przeznaczony dla małych i średnich przedsiębiorstw, które w ciągu poprzednich 12 miesięcy nie obsługiwały transakcji bezgotówkowych. Uczestnicy Programu mogą otrzymać terminal płatniczy za darmo, korzystać z niego bez dodatkowych opłat przez rok bądź do momentu osiągnięcia obrotu w wysokości 100 tys. zł.
Płatności bezgotówkowe są już w Polsce normą – klienci chcą płacić w ten sposób wszędzie, bez względu na wielkość firmy, skalę jej działania czy lokalizację. Prowadzisz własny biznes? Sprawdź więc w praktyce, ile korzyści da Ci obsługa takich transakcji!

* Boom na płatności bezgotówkowe nie słabnie. Źródło: https://polskabezgotowkowa.pl/aktualnosci/boom-na-platnosci-bezgotowkowe-nie-slabnie. Dostęp: 16.06.2023.

** Gdzie Polakom nadal brakuje płatności bezgotówkowych? Źródło: https://polskabezgotowkowa.pl/aktualnosci/gdzie-polakom-nadal-brakuje-platnosci-bezgotowkowych. Dostęp: 16.06.2023.