Biznes

O poszukiwaniu najlepszych

O poszukiwaniu najlepszych

Szukać tych najlepszych na rynku? Może, zamiast skupiać się na poszukiwaniu „gwiazd”, warto zainwestować w rozwój i szkolenie obiecujących talentów wewnątrz organizacji? Rozmawiamy z Agnieszką Kowalczykowską, HR Managerem, HR Business Partnerem, rekruterem, coachem.

Czy poszukiwanie „gwiazd” na rynku pracy na pewno przełoży się na sukces danej firmy czy działu?

Niekoniecznie! Zacznijmy od tego, że liczba specjalistów wysokiej klasy na rynku jest ograniczona, a konkurencja o ich uwagę jest zacięta. Dodatkowo tak zwani najlepsi doskonale znają swoją wartość, a co za tym idzie, stawiają pracodawcom spore wymagania, domagają się odpowiednio wysokich stawek oraz przeróżnych dodatków, już za samą obietnicę przyszłych wyników swojej pracy. Co więcej, nawet najlepsi w swojej dziedzinie nie zawsze idealnie wpasują się w kulturę organizacyjną firmy, a ich lojalność może być krótkotrwała. Bo przecież najlepszy nie znaczy lojalny. I cóż z tego, że dział HR świętować będzie wraz z zespołem, do którego dołączył nowy wykwalifikowany specjalista, doskonale przeprowadzony proces rekrutacji, jak za kilka miesięcy „najlepszy na rynku” złoży wypowiedzenie.

Z jakich powodów miałby je składać, skoro zostały zaspokojone wszelkiego stawiane przez niego warunki?

Kwestie finansowe i przeróżnych benefitów, to tylko jedna strona medalu. Zatrudniając najlepszych na rynku, trzeba zapewnić im odpowiednie wyzwania. Nic tak nie zabija zaangażowania, jak nudne i powtarzalne czynności, które dany pracownik robi z zamkniętymi oczami. Poza tym ci najlepsi z najlepszych również pragną się rozwijać, a jeśli firma nie daje im takiej możliwości, to bez sentymentów się z nią pożegnają.

Czy wobec tego dobrym rozwiązaniem dla firmy może okazać się zainwestowanie i rozwój talentów w obrębie organizacji, zamiast poszukiwanie ich na zewnątrz?

Zdecydowanie tak. Pracownicy, którzy już pracują w firmie, zazwyczaj mają lepsze zrozumienie celów, wartości i kultury firmy. Inwestując w ich rozwój, można łatwiej dostosować ich umiejętności do specyficznych potrzeb organizacji. Ponadto, kiedy pracownicy widzą, że firma dba o ich rozwój, stają się oni bardziej zaangażowani i mają większą motywację do osiągnięcia sukcesu. Poszukiwanie talentów na zewnątrz może być kosztowne i czasochłonne. Inwestowanie w istniejących pracowników może być bardziej efektywne zarówno pod względem czasu, jak i kosztów.

Jeśli jednak musimy poszukać specjalisty na rynku, to rozumiem, że Pani nie będzie miała z tym kłopotu?

Mam ponad dwudziestoletnie doświadczeniem w dziedzinie rekrutacji, szczególnie w branżach: IT, finansach oraz budownictwie. Specjalizuję się w zatrudnianiu specjalistów w obszarze sprzedaży i obsługi klienta na wszystkie stanowiska. Ale głównie rekrutuję kadrę menedżerską. Znam również dobrze potrzeby rekrutacyjne firm produkcyjnych i tam również znalezienie pracownika nie stanowi dla mnie problemu. Przedstawiam klientom tylko te osoby, które dokładnie poznałam i oceniam ich jako odpowiednie dla danej roli. W dziewięćdziesięciu procent przypadków kandydaci, których rekrutowałam, zostają zatrudnieni w ciągu pierwszych dwóch tygodni współpracy.

Trudno dzisiaj znaleźć odpowiednią osobę na rynku pracy, która spełnia oczekiwania stawiane przez pracodawców?

W niektórych branżach na pewno. Zapotrzebowanie na dobrych specjalistów zawsze jest duże, a ich talenty w cenie. Ale tak, jak już wspomniałam, warto talentów szukać także we własnej organizacji. Doceniając ludzi wewnątrz, możemy zyskać zdecydowanie więcej, a przede wszystkim pewność, że taki pracownik będzie lojalny i nie złoży wypowiedzenia po kilku miesiącach pracy.

Inspiruje Pani także do zmian i pomaga w odnalezieniu drogi na szczyt kariery.

Jak najbardziej, jestem też coachem. Pomagam w osiąganiu równowagi między życiem osobistym i zawodowym, budowaniu wiary w siebie, a także wspieram w rozwoju osobistym. Prowadzę też mentoring biznesowy, który z jednej strony pomaga w rozwoju zawodowym, a z drugiej zwiększa świadomość prawdziwych potrzeb i motywacji. Zapraszam serdecznie na konsultacje.

Rozmawiała: Beata Sakowska

Coachingowo.pl
tel. 797400686
LinkedIn: Agnieszka Kowalczykowska,MBA | LinkedIn
e-mail: agnieszka.kowalczykowska@gmail.com