Moda

Polskie marki odzieżowe w showroomie Modopolis 2019

Polskie marki odzieżowe w showroomie Modopolis 2019

Haute couture i moda uliczna, tradycyjne rzemiosło i nowoczesne technologie, awangardowe eksperymenty i klasyczne formy. W niedzielę, 6 października swoje podwoje otworzy showroom Modopolis 2019, w którym zaprezentuje się ponad 30 projektantów i marek modowych z całej Polski. 

Modopolis to przede wszystkim wydarzenie branżowe, ale po dwóch dniach warsztatów, konsultacji i wykładów przyjdzie czas na praktyczną stronę obcowania z modą – oglądanie, przymierzanie i kupowanie ubrań, biżuterii czy dodatków. Niedzielny, otwarty dla wszystkich showroom stanie się przestrzenią spotkania z najnowszymi tendencjami w polskiej modzie niezależnej, a także z tymi, którzy odpowiadają za ich kształt: projektantami, markami, producentami, przedsiębiorcami czy studentami. W showroomie zaprezentuje się ponad 30 projektantów i marek modowych z całej Polski, a wśród nich m.in. by Tati, Odio, czy Modapolka. Ich propozycje będzie można obejrzeć i kupić.
Wybrani wystawcy w swojej działalności na wielu płaszczyznach wcielają w życie idee Modopolis. – W obliczu zmian, jakie obserwujemy wokół nas, coraz więcej niezależnych marek podejmuje działania proekologiczne czy prospołeczne, i to nie fasadowe, lecz autentyczne i przemyślane – mówi dyrektor programowa Maria Sobczyk. – W naszym showroomie nie zabraknie marek, które stawiają na lokalne rzemiosło, wegańskie i pozyskiwane z poszanowaniem środowiska surowce czy zachowanie norm fair trade – dodaje.
Co w showroomie? Trudno o lepszy przykład łączący lokalność i slow fashion niż autorskie dzianiny NIC Łódź. Tworzący markę Piotr Kwietniewski i Emilia Biernacka nie tylko wyczarowują na ubraniach nostalgiczne wiejskie pejzaże czy nieco postapokaliptyczne sceny z łódzkich ulic, ale też tworzą w Polsce niepowtarzalne nowe materiały, rozpoczynając dosłownie od jednej nitki. Również lokalnie powstaje galanteria skórzana Falt – nowoczesne torebki, plecaki i nerki o geometrycznych formach wykonywane są ręcznie, w oparciu o najlepsze rzemieślnicze tradycje. O tym, że manualne techniki wykonania i wysokiej jakości surowce to doskonały przepis na współczesną modę uliczną najwyższej próby przekonuje Marynia Konieczna, założycielka The Wrap. Bezrefleksyjnemu i nadmiarowemu kupowaniu rzeczy niskiej jakości sprzeciwia się także Tatiana Czekalska stojąca za autorską marką by Tati, a w zamian proponuje starannie wykonane, unikalne, zrównoważone, etyczne i wegańskie stroje.
Co zrobić z nadmiarem ubrań, które zostały już wyprodukowane? Aleksandra Adamczyk daje im drugie życie, wykorzystując tkaniny z drugiej ręki do upcyklingowego tworzenia nowych form, pełnych koloru i szaleństwa. Jeszcze dalej w krawieckiej zabawie posuwa się marka Dvorus, która dekonstruuje istniejące elementy garderoby, projektując nowe kombinacje, np. spódnicę z kołnierzem.
Odwaga w poszukiwaniu nowego języka mody i oryginalność to cechy, które łączą wszystkich wystawców. – W showroomie spotkają się różne style i wizje współczesnej mody, a odwiedzający będą mieli okazję dokonać w jednym miejscu przeglądu wiodących trendów – zauważa Katarzyna Misiowiec, koordynator showroomu. – Od artystycznego haute couture Magdaleny Koziej ubierającej największe polskie gwiazdy, poprzez definiujące na nowo kobiecość i przełamujące mainstreamowe standardy propozycje Wioli ry. i Joanny Małeckiej, futurystyczne projekty  Oliwii Jankowskiej aż po streetwearowy świat Martyny Kołtun – zapowiada.
O odpowiednią dawkę artystycznego szaleństwa zadba Odio, czyli kooperatywa Aleksandry Ozimek, Artura Cincio i bezkompromisowego artysty młodego pokolenia Stacha Szumskiego. Ze świata sztuki współczesnej przybywa także Dominika Ciemięga, do niedawna współtworząca głośny kolektyw Dom Mody Limanka.
W Fabryce Sztuki, 6 października, spotkać będzie można też stylistów, tworzących edytoriale modowe czy sesje okładkowe dla najważniejszych lifestyle’owych tytułów – Karolinę Limbach, Andrzeja Sobolewskiego, Michała Koszka oraz Pawła Kędzierskiego.