Rok 2020 był wyzwaniem dla wszystkich. Łódzki kompleks biurowo-usługowy Monopolis pokazał, że mimo niesprzyjających okoliczności wywołanych przez pandemię Covid-19, można odnieść międzynarodowy sukces i wspierać potrzebujących.

Monopolis z „Oscarem nieruchomości”

Niekwestionowanym sukcesem Monopolis jest “Oscar nieruchomości”, prestiżowa nagroda zdobyta w międzynarodowym konkursie MIPIM Awards 2020. Rewitalizacja łódzkiego monopolu wódczanego wygrała w kategorii mixed-use z 228 innymi projektami z 45 krajów. W tej kategorii była jedyną nominowaną inwestycją Europy. W finale Łódź pokonała Singapur, Bangkok i Montreal. Krzysztof Witkowski, prezes Virako, nie ukrywa, że jest to wyróżnienie nie tylko dla jego firmy i rodzinnego miasta, ale też kraju.

– Monopolis to jedna z najbardziej technologicznie zaawansowanych rewitalizacji na świecie. Jesteśmy dumni, że zdobyła uznanie w oczach międzynarodowego jury i że możemy reprezentować Polskę podczas tak prestiżowych wydarzeń. To ogromne wyróżnienie – mówi Krzysztof Witkowski.

Dzięki współpracy Virako z Grupa 5 Architekci, dawne zakłady stały się idealną przestrzenią nie tylko dla nowoczesnych biur z wyjątkowym klimatem. Doskonałe miejsce do działania znalazły tam restauracje, kawiarnie, teatr, ARTgaleria, muzeum historii Monopolu Wódczanego, klub dla dzieci i amfiteatr. Dziś Monopolis jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych miejsc w Łodzi.

Nie była to jedyna międzynarodowa nagroda, jaką otrzymała łódzka inwestycja. W International Property Awards, innym prestiżowym międzynarodowym konkursie, Monopolis otrzymało aż dwie nagrody – w kategoriach mixed-use oraz komercyjnej rewitalizacji. Dodatkowo, mieszczące się w Monopolis biura Clariant zaprojektowane przez polską pracownię The Design Group otrzymało w tym samym konkursie nagrodę za projekt wnętrza biurowego.

Z kolei w konkursie Prime Property Prize 2020 Monopolis zostało wyróżnione za najlepszą architekturę w Polsce.

Monopolis wspiera solidarnie

Z powodu pandemii koronawirusa, mijający rok nie należał do łatwych dla nikogo. Mimo niesprzyjających okoliczności Monopolis zdało test na solidarność z potrzebującymi, realizując akcje pomocowe. Była to także forma wsparcia restauracji wynajmujących lokale w dawnym monopolu wódczanym.

Pierwszą akcją, trwającą pięć tygodni, była „Monopolis wspiera kulinarnie”. Wiosną ubiegłego roku, ponad pięć tysięcy wykupionych przez Virako posiłków trafiło do medyków z czterech łódzkich placówek: Miejskiego Centrum Medycznego im. dr Karola Jonschera, Wojewódzkiego Specjalistycznego Szpitala im. dr. W. Biegańskiego, Wojewódzkiego Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej Centrum Leczenia Chorób Płuc i Rehabilitacji w Łodzi oraz do Specjalistycznego Szpitala Gruźlicy, Chorób Płuc i Rehabilitacji w Tuszynie. W listopadzie ruszyła kolejna edycja akcji. Tym razem blisko sześć tysięcy posiłków otrzymali pracownicy szpitali im. dr. Karola Jonschera i im. dr Władysława Biegańskiego w Łodzi. Partnerami obu edycji były Clariant, Browin i Taxi 800 400 400. Trzecią akcją było „Seniorom wigilijnie z Monopolis”.

– Zaprosiliśmy łodzian do wskazania seniorów, którzy spędzali te święta samotnie. Nieodpłatnie dostarczyliśmy im wigilijne zestawy przygotowane przez nasze restauracje – mówi Krzysztof Witkowski. – Chcieliśmy w ten sposób zachęcić łodzian do tego, żeby pomyśleli o tych, którzy mieszkają blisko nich i oprócz serwowanego posiłku, podarowali sąsiadom uśmiech i dobre słowo. Zależało nam, aby nikt w te święta nie czuł się osamotniony i wierzę, że to się udało. Dostaliśmy wiele zgłoszeń i nikogo nie zostawiliśmy bez wsparcia – podkreśla prezes Virako.

Spot społeczny i trzy kilometry lampek

W ramach akcji „Seniorom wigilijnie z Monopolis” został zrealizowany spot społeczny. Jest to pierwsza na polskim rynku stworzona przez podmiot komercyjny reklama, której głównym celem jest zachęcanie widzów do okazywania sobie gestów solidarności i wsparcia. W ten sposób organizatorzy akcji chcieli sprawić, by zainspirowała ona innych do działania. I udało się, ponieważ pomysł podchwycili inni. W Kielcach prezydent miasta Bogdan Wenta, wraz z Taxi 800 400 400, w miejsce tradycyjnej Wigilii dla potrzebujących kielczan rozwiózł do 120 rodzin pakiety ze świątecznymi daniami.

Oprócz spotu, Monopolis nagrało dwie kolędy w wykonaniu Dziecięcego Chóru Miasta Łodzi. Tłem dla tradycyjnych pieśni świątecznych są imponujące dekoracje świąteczne w zrewitalizowanych przestrzeniach. Największe wrażenie budzi ozdobiony ledowymi lampkami komin dawnego monopolu, opleciono aż trzema kilometrami światełek.

Pandemia i co dalej

Dziś Monopolis czeka cierpliwe na odmrożenie gospodarki.

– Patrzymy z nadzieją w przyszłość. Przede wszystkim liczymy na otwarcie gastronomii. Wraz z całą branżą turystyczną, hotelarską, eventową i fitness ucierpiała ona najbardziej – mówi Krzysztof Witkowski. – Firmy działające w tych obszarach, praktycznie od października, pozbawione są możliwości prowadzenia działalności i zarabiania. Jednocześnie ponoszą olbrzymie koszty. Bez wsparcia finansowego ze strony państwa, stają u progu bankructwa. Wiele z nich nie udało się skorzystać z ostatniej tarczy pomocowej, przygotowanej przez rząd, bo za krótką działają.

Warto dodać, że w samej Łodzi w minionym roku otworzyło się blisko 50 punktów gastronomicznych, do których nie trafia żadna istotna pomoc. Dlatego, jak przekonuje Krzysztof Witkowski, ważne są szybkie rozwiązania, które uratują setki tysięcy miejsc pracy.

– Wzorem Niemiec rząd powinien pilnie rozważyć realna pomoc zwrotu 80 procent kosztów stałych dla branż dotkniętych restrykcjami – przekonuje prezes Virako. – Motywem zamykania wspomnianych branż spowodowane była walka z pandemią. Dlatego jako państwo, powinniśmy solidarnie wspierać te branże po to, żeby przetrwały.

Plany na przyszłość

Dziś deweloper Virako realizuje kolejny etap inwestycji Monopolis. To 10 tysięcy mkw. nowoczesnej powierzchni biurowej w łodzi. Zakończenie tego etapu przewidziane jest na czwarty kwartał 2021 roku.

– Jestem przekonany, że długofalowej perspektywie, wraz z postępem szczepień i odmarzaniem kolejnych sektorów gospodarki, wrócimy do normalności, w tym do pracy w biurach. Praca zdalna, jeżeli będzie kontynuowana, to raczej w rozwiązaniach hybrydowych, nie na stałe – mówi Krzysztof Witkowski. – Szczególnie zyskają inwestycje mixed-use, takie jak Monopolis, w których jest dostępna zróżnicowana oferta. Będzie to sprzyjać odbudowie utraconych kontaktów międzyludzkich, odnowieniu relacji biznesowych i pracowniczych. Siłą firm przez lata było budowanie ducha zespołowości i wzajemnej motywacji do pracy. Te wartości dla każdego biznesu pozostają bezcenne i musą być reaktywowane.

 

***

O Virako

Virako jest dynamicznie rozwijającą się polską firmą deweloperską, inwestującą w budowę kompleksów biurowych. Spółka działa od 2001 roku. Jedną z inwestycji Virako było Centrum Biznesowe Faktoria w Łodzi. Dawne budynki Fabryki Motorów Henryka Wegnera z 1920 roku zostały przebudowane na nowoczesny, wielofunkcyjny biurowiec oferujący klimatyczne lofty biurowe. Inwestycja została wyróżniona w konkursie Wnętrze Roku 2004 w kategorii realizacji budujących tożsamość Łodzi. Kolejne przedsięwzięcie – nowoczesny kompleks biurowy Forum 76 Business Centre – to pierwszy w Łodzi biurowiec klasy A. Inwestycja dwukrotnie zdobyła tytuł Biurowca Roku 2012 i 2014 w prestiżowym konkursie Eurobuild Awards. Flagową inwestycją Virako jest Monopolis. Kompleks biurowy w dawnych zakładach Monopolu Wódczanego z 1902 roku, trzeci co do wielkości zabytkowy zespół fabryczny w Łodzi (po zakładach Karola Scheiblera i Izraela Poznańskiego).