Wydarzenia

Maciej Tubis – Komeda: Reflections

Maciej Tubis – Komeda: Reflections

Maciej Tubis – aktywny na scenie od lat, wykształcony klasycznie pianista, który swój unikalny styl wypracował poprzez autorskie kompozycje jako lider zespołu Tubis Trio, z którym zarejestrował cztery świetnie przyjęte przez krytykę i publiczność albumy. Muzyk poszukujący, niestroniący od nietypowych rozwiązań autorskich i aranżacyjnych. Zakochany w fortepianie, w pełni oddany wrażliwości, jaką daje solowe obcowanie z tym instrumentem. Komeda: Reflections to jego pierwszy solowy album w karierze.

– Twórczość Komedy jest mi bardzo bliska od dawna, lecz punktem przełomowym była rozprawa doktorska na temat wpływu pianistyki klasycznej na estetykę improwizacji. Po obronie zostałem zaproszony do zagrania koncertu, który został niezwykle entuzjastycznie przyjęty i już wtedy zaczęły pojawiać się pytania o płytę – tak genezę projektu przybliża Maciej Tubis.

Na albumie Komeda: Reflections, brzmienie fortepianu akustycznego zostało poszerzone o preparacje oraz syntetyzator analogowy. Dotychczasowe inspiracje pianisty minimalizmem zostały uzupełnione wpływami muzyki elektronicznej, filmowej i neoklasycznej. Głównym pierwiastkiem pozostaje improwizacja, która nie zaciera jednak melodyjności, fraz i tematów, tak charakterystycznych dla twórczości Krzysztofa Komedy. Na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat powstało tak wiele różnych płyt z muzyką Komedy, że zwyczajnie bałem się, żeby nie stworzyć czegoś, co zostanie uznane za wtórne. Chodziło też o samą  trudność wynikającą z solowej gry na fortepianie. Dużo łatwiej zagrać w zespole, nawet w duecie, niż zaprezentować się z programem solowym. Dlatego sięgnąłem po syntezatory i nie bałem się pracy produkcyjnej, czyli np. nagrywania wielu ścieżek fortepianu – kontynuuje pianista.

Finalnie, w repertuarze albumu znalazło się miejsce dla legendarnej “Kołysanki Rosemary”, ale w zaskakująco śmiałej interpretacji. Ten, jak i kilka innych utworów („Nim wstanie dzień”, „Le Départ” ) zostały poszerzone o dodatkowe instrumentarium. Całości nie brakuje oczywiście fortepianu solo („Moja ballada”,  „Po katastrofie”) i swingujących motywów („Dwaj ludzie z szafą”). Komeda: Reflections to dojrzałe, oryginalne, a przy tym ujmująco intymne i szczere spojrzenie na twórczość nieodżałowanego artysty, który choć zakończył swoją karierę znacznie za wcześnie, to zostawił po sobie muzykę, która po latach wciąż potrafi zaskakiwać nowymi, interesującymi interpretacjami.

Maciej Tubis – fortepian (1-7), Sequential Prophet~6 (1, 3, 5)

Lista utworów:

  1. Sleep Safe and Warm / Kołysanka Rosemary
  2. My Ballad / Moja ballada
  3. The Law and the Fist / Nim wstanie dzień
  4. Ballad for Bernt
  5. Le Départ
  6. After the Catastrophe / Po katastrofie
  7. Two Men and a Wardrobe / Każdy szafę ma

 

Kompozycje: Krzysztof Komeda

Produkcja i aranżacja muzyczna: Maciej Tubis

Realizacja nagrań, miks i mastering: Karol Mańkowski

Strojenie i przygotowanie fortepianu: Damian Maksymiuk

Obraz: Pola Yankee

Fotografia: Rafał Masłow

Projekt okładki: Katarzyna Bolewska

Nadchodzące koncerty:

17.09.22 – OLSZTYN – Filharmonia Warmińsko-Mazurska

21.09.22 – ŁASK – Łaski Dom Kultury

23.09.22 – CZĘSTOCHOWA – OPK Gaude Mater

28.09.22 – ŁÓDŹ – Łódzki Dom Kultury

30.09.22 – POZNAŃ – CK ZAMEK

01.10.22 – WAŁBRZYCH – Filharmonia Sudecka

02.10.22 – KĘDZIERZYN-KOŹLE – Miejski Ośrodek Kultury

02.11.22 – KWIDZYN – Teatr Miejski

Łódzki Dom Kultury – 28.09.2022 środa godz. 19:00 – bilety: