ELAB Miasto Czystego Transportu – największy projekt badawczy komercyjnego wykorzystania samochodów elektrycznych realizowany jest w Łodzi. Do badania Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych zaprosiło wielu partnerów, w tym m.in. władze miasta Łodzi oraz łódzką firmę Jaszpol, koncesjonera Renault.

Realizacja projektu ELAB jest możliwa dzięki współpracy strategicznej PSPA z Renault Polska, które na czas trwania badania udostępniło sześć pojazdów z trzech różnych segmentów. Obsługą serwisową i wsparciem technicznym testowanych samochodów elektrycznych i konwencjonalnych będzie zajmował się łódzki koncesjoner Renault, firma Jaszpol, posiadająca duże doświadczenie w obsłudze EV.

– Rozwój zrównoważonego transportu opartego o samochody elektryczne należy do priorytetów działalności Renault. Jako partner dysponujący obecnie najszerszą gamę pojazdów w 100% elektrycznych możemy zaoferować do testów ich pełną gamę: samochód miejski ZOE o zasięgu do 395 km, funkcjonalną furgonetkę Kangoo Z.E. i duży furgon Master Z.E. Wspieramy także rozwój elektromobilności w Polsce uczestnicząc w wielu programach edukacyjnych mających na celu promocję zrównoważonej mobilność, czy np. użyczając nasze modele elektryczne do testowania ładowarek instalowanych przy dworcach kolejowych – mówi Andrzej Gemra, Ekspert ds. Public Affaires & Promocji Elektromobilności w Renault.

-Dziś zaś rozpoczynamy największy w Europie Środkowo-Wschodniej projekt, w którym jako miasto będziemy testować auta elektryczne, i porównywać je
z samochodami spalinowymi. Projekt zakłada, że zarówno do floty aut jeżdżących dla Urzędu Miasta Łodzi, jak i do miejskich spółek i jednostek: do ZWiK czy ZDIT trafią zarówno auta elektryczne, jak i te konwencjonalne. Przez trzy tygodnie będzie „testowane” każde z nich, czyli trzy tygodnie elektryczne, trzy tygodnie spalinowe. Dzięki odpowiednim nadajnikom zainstalowanym w aucie będzie można monitorować i porównać, chociażby zużycie energii czy poziom spalania każdego z nich. Będziemy testować zarówno samochody osobowe, jak i dostawcze. My się elektromobilności nie boimy. W końcu to my, Łódź, jako pierwsi w Polsce wprowadziliśmy specjalne piktogramy informujące, że auta elektryczne mają przywilej jeżdżenia po buspasach. Daliśmy też bardzo atrakcyjne warunki dla firm, które chcą budować 200 punktów ładowania aut elektrycznych w całym mieście. Kupujemy też pierwsze 17 autobusów elektrycznych. Elektromobilność wchodzi więc wielkimi krokami do Łodzi –
mówi Adam Wieczorek, wiceprezydent miasta Łodzi.

W ramach projektu „Miasto Czystego Transportu”, Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych wraz z partnerami zbada, czy użytkowanie pojazdów elektrycznych w miastach może być jednocześnie przyjazne dla środowiska i efektywne ekonomicznie.

– Ten projekt to kolejny krok w kierunku elektryfikacji transportu. Badanie realizujemy we współpracy z szeregiem partnerów branżowych z różnych sektorów biznesu oraz z miastem Łódź w ramach „Laboratorium Nowej Mobilności” – inicjatywą, której nadrzędnym celem jest popularyzowanie rozwiązań zeroemisyjnych w przestrzeni miejskiej – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Wyniki badania posłużą do porównania kosztów posiadania samochodów elektrycznych i spalinowych oraz oceny ich wpływu na środowisko. Projekt pozwoli także ustalić m.in. wpływ masy przewożonych ładunków na zasięg pojazdów.

W badanie zaangażowało się 12 partnerów. Wykorzystywane są zaś w nim samochody elektryczne oferowane przez Renault (osobowe Zoe, a także dostawcze Kangoo Z.E. i Master Z.E.) oraz odpowiadające im modele spalinowe (Clio, Kangoo i Master).