Fotografia jest dla niej sztuką, sposobem wyrażania myśli i uczuć, możliwością spotkania z drugim człowiekiem i poznania jakiejś części prawdy o nim. Fotografuje głównie kobiety, które tak jak ona odnajdują się w czarno-białej fotografii.

Poznajcie Justynę Tomczak, krytyka sztuki, która swoje zawodowe życie postanowiła związać z fotografią.

Czym jest dla Pani fotografia? 

Jest dla mnie sztuką, którą chcę tworzyć i doświadczać. Jest środkiem wyrazu i komunikacji, sposobem wyrażania myśli i uczuć. Wielką radością jest dla mnie, to kiedy widzę, że moje zdjęcie wywołało w kimś emocje, wtedy wiem, że moje obrazy coś mówią.

Jak zaczęła się Pani przygoda z fotografią? 

Wszystko zaczęło się w teatrze. To tutaj zrobiłam pierwsze zdjęcie lustrzanką, tutaj rozwinęło się moje zainteresowanie fotografią. W trakcie sześcioletniego angażu w teatrze zaczęłam w ramach obowiązków dokumentować wydarzenia teatralne. Robiłam zdjęcia do wielu spektakli, wykonywałam reportaże z premier, fotografowałam warsztaty edukacyjne i wystawy. Moimi pierwszymi modelami byli aktorzy. W ciągu niedługiego czasu moja pasja pozwoliła mi stworzyć portfolio, jak również popchnęła mnie do zdobywania szerszej wiedzy o fotografii. Poznałam i odkryłam, co lubię.

Co sprawia Pani największą przyjemność w pracy fotografa?

W fotografii ważne jest dla mnie spotkanie z człowiekiem. Lubię ten moment kiedy widzę, jak moi modele odsłaniają się przed obiektywem i pokazują jakąś część prawdy o sobie. Każde spotkanie jest inne, bo każdy ma inną energię. Bardzo lubię te momenty, utrwalam wtedy, co widzę w danej chwili, co konkretna osoba chce mi powiedzieć.

Na Pani profilach w social mediach zauważyłam głównie zdjęcia kobiet. Pracuje Pani tylko z nimi?

Fotografuję głównie kobiety, które – podobnie jak ja – odnajdują siebie w klimacie fotografii czarno-białej. To otwiera nam wiele możliwości, a współpraca staje się jedyną w swoim rodzaju przygodą.

Realizuje Pani zarówno sesje lifestylowe, jak i biznesowe. Każda z nich wymaga zapewne różnego podejścia do tematu. Sama Pani inspiracji, czy oczekujesz jakichś wskazówek?

Sesja to dla mnie wielka frajda, staram się angażować moje modelki w cały proces jej tworzenia, już na etapie przygotowań. Do każdej sesji podchodzę inaczej, ale zawsze bazuję na rozmowie. To podstawa. Kiedy przed sesją porozmawiamy i zainspirujemy się wzajemnie, to praca staje się tylko przyjemnością.

Dlaczego warto zadbać o dobry wizerunek swojej marki w mediach?

Powodów jest wiele. Po pierwsze dobra fotografia to niezbędne narzędzie w komunikacji biznesowej. Dla klientów, oprócz Twojej usługi, liczy się również kto za tymi usługami stoi. Ludzie mają potrzebę poznania osób, które je świadczą. Dobra fotografia biznesowa, potrafi zbudować zaufanie u potencjalnego klienta i wpłynąć na sposób postrzegania firmy. Profesjonalne zdjęcia to jeden z zabiegów public relations budujący wiarygodność. Komunikat, jaki wysyła nam fotografia wizerunkowa, jest lepiej zapamiętywany niż tekst. Z tego powodu dobre zdjęcie przekłada się nie tylko na ogólny wizerunek, ale i na sprzedaż.

Jakie sesje najchętniej zamawiane są przez przedsiębiorców?

Pandemia pokazała, że zapotrzebowanie na fotografie wśród przedsiębiorców jest duże. W końcu cały biznes przeniósł się do Internetu, a za tym zwiększyło się zapotrzebowanie na zdjęcia reklamowe i wizerunkowe. I takie też najchętniej były zamawiane przez firmy. Większość sesji, które w tym czasie wykonałam, powstało na potrzeby sklepów, stron internetowych, platform e-lerningowych oraz mediów społecznościowych.

Czym różnią się zdjęcia biznesowe od fotografii do mediów społecznościowych?

Fotografie biznesowe to portrety pracowników organizacji, które uwzględniają ich cechy osobowościowe. W technice wykonywania sesji biznesowych nacisk kładzie się na biznesową mowę ciała. Wykorzystuje się również gesty i mimikę twarzy, dzięki czemu fotografia korporacyjna przedstawia również cechy charakteru fotografowanej osoby. Takie fotografie na ogół wykonuje się na jednolitym tle. Sesje wizerunkowe do mediów społecznościowych mają luźniejszy charakter. Jedną z zalet fotografii wizerunkowej jest możliwość wykonywania jej w plenerze lub innej kreatywnej przestrzeni. Podczas sesji do social mediów  fotografuję moich klientów w trakcie pracy, dzięki temu zdjęcia są różnorodne. Taka sesja to poniekąd minireportaż z codziennej pracy, pokazany w atrakcyjny sposób dla potencjalnego klienta. Cechą wspólną zarówno fotografii biznesowej jak i wizerunkowej do social mediów jest wykreowanie image’u, który przedstawi daną osobę jako wiarygodną, oraz znającą się na tym, czym się zajmuje.

Jak przygotować się do sesji biznesowej?

Na pełen sukces sesji zdjęciowej, składa się 50 procent wkładu fotografa i 50 procent wkładu klienta. Ogólną myślą przyświecającą sesji, niezależnie od jej rodzaju, jest spójność. Najważniejsze, by w stylizacjach panowała harmonia. Warto też zadbać o dodatki, które są dobrą opcją personalizacji i zawsze urozmaicają charakter sesji. Szczególnie panie zachęcam, by zadbały o profesjonalny makijaż.

Co wyróżnia Panią jako fotografa spośród innych pracujących w tej branży?

Myślę, że mam kilka atutów. Po pierwsze jestem krytykiem sztuki. To daje mi już pewną przewagę. (śmiech) Po drugie przez kilka lat robiłam zdjęcia w teatrze, który jest specyficzną przestrzenią do fotografowania. Nauczyłam się tam zatrzymywać w kadrze emocje między postaciami i dynamiką sytuacji na scenie. Ten rodzaj działania, ciągłego poszukiwania emocji i znaczeń pozostał ze mną do tej pory.

Portret Joanny Osydy – aktorki Teatru Kochanowskiego w Opolu

 

Portret Alicji wyróżniony na międzynarodowej grupie fotograficznej This Magazin w kategorii Best of Black and White Publications

Portret Karoliny wyróżniony w Ogólnopolskim konkursie fotograficznym To dobry konkurs

 

Rozmawiała Beata Sakowska
Zdjęcia Justyna Tomczak

Justyna Tomczak Photography

http://fotojustynatomczak.art

justynatomczakphoto@op.pl