Monopolis

Dwudziestościan na 600-lecie Łodzi, czyli nowa rzeźba w Monopolis

Dwudziestościan na 600-lecie Łodzi, czyli nowa rzeźba w Monopolis

Uroczysty charakter miało odsłonięcie nowej rzeźby w kompleksie Monopolis. Praca autorstwa Aleksandry Cupiał i Szymona Parafiniaka stanęła w bliskim sąsiedztwie wieży 2.0, naprzeciwko siedziby spółki Virako, inwestora Monopolis. Rzeźba wykonana ze specjalnej stali, to wkład Monopolis w obchody 600-lecia Łodzi.

Monopolis po raz kolejny pokazuje, że kultura i wspierające ją działania to słowa, które mają tam znaczenie. Koncerty, wystawy, teatr Scena Monopolis, festiwal Teatropolis, spotkania z wyjątkowymi artystami odbywające się w zrewitalizowanym kompleksie po dawnych zakładach przemysłu spirytusowego już na stałe wpisały się w kulturalne życie Łodzi. Również rzeźba, co warto podkreślić, ma w Monopolis swoje znaczenie i miejsce. Po pomniku „Spójrz na mnie” i rzeźbie „Łódź” jest to już trzecie dzieło, które można podziwiać w przestrzeniach Monopolis.

Bryła platońska z cortenu

Rzeźba, autorstwa Aleksandry Cupiał i Szymona Parafiniaka z Kolektywu Artystycznego „Theseus”, z pewnością przyciągnie uwagę mieszkańców Łodzi i odwiedzających Monopolis. Dzieło, które nie ma jeszcze nazwy, nawiązuje do historii miejsca i jubileuszu 600-lecia miasta. Wykonane z cortenu, jest dwudziestościanem foremnym, a bezpośrednią inspiracją do jego powstania były bryły platońskie, nazywane tak od imienia greckiego filozofa. Platon jako pierwszy odnotował fakt istnienia czterech doskonałych brył, które zaczął utożsamić z jednym z żywiołów (czworościan – ogień, sześcian – ziemia, ośmiościan – powietrze, dwudziestościan – woda).

Ten rok ze względu na jubileusz 600-lecia Łodzi jest wyjątkowy dla wszystkich łodzian. Postanowiliśmy zostawić w Monopolis coś, co będzie przypominało o tej wyjątkowej rocznicy. Rzeźba w formie dwudziestościanu, to projekt inspirowany antyczną koncepcją żywiołów i wielościanami foremnymi Platona. W jego koncepcji dwudziestościan symbolizuje wodę, która dla Łodzi przemysłowej była niezbędna. To nad łódzkimi rzekami powstały pierwsze tkalnie, które później przekształciły się w fabryki. Również tutaj, w dawnych zakładach Monopolu Wódczanego, woda była bardzo ważna – mówił Krzysztof Witkowski, prezes spółki Virako, inwestora Monopolis.

Cud Polski z oprawą

Rzeźbę ozdobiono symbolami Łodzi i Monopolis oraz datą powstania miasta, a w jej odsłonięciu uczestniczyła także Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi.

Dziękuję Monopolis za to, że jest! Jako jeden z „Cudów Polski” potrzebuje odpowiedniej oprawy, a taką jest właśnie ta rzeźba. Symbol wody jest ważny nie tylko dla Monopolis, lecz także dla wszystkich łodzian. W najbliższym czasie planujemy odsłonić łódzkie rzeki i pokazać je mieszkańcom. Łodzianie przyjeżdżajcie, odwiedzajcie, oglądajcie i patrzcie jak zmienia się Łódź, jak zmienia się Monopolis, dając Wam przestrzeń do bezpośredniego kontaktu z kulturą i sztuką – zachęcała Hanna Zdanowska, Prezydent Łodzi nawiązując do tytułu „Cuda Polski 2023”, którym Monopolis został uhonorowany przez magazyn National Geographic,.

Niezwykła rzeźba, która stanęła w bliskim sąsiedztwie wieży Monopolis 2.0, górującego nad kompleksem komina i naprzeciwko siedziby spółki Virako, inwestora Monopolis, to nie tylko artystyczna ozdoba, ale także hołd dla bogatej przeszłości Łodzi. Wykonana z dbałością o detale, stanowi unikalny element przestrzeni, który przyciąga uwagę i inspiruje do refleksji nad dziedzictwem naszego miasta. Szczególnie warto oglądać rzeźbę wieczorem, gdy jest oświetlona.