Ten rok dedykujemy wszystkim łodzianom i mieszkańcom regionu, dla których działamy już od 10 lat. Zaplanowaliśmy mnóstwo atrakcji, które będą swoistymi urodzinowymi prezentami od nas dla Was – naszych Klientów i Gości. Już teraz mogę zaprosić na wielki koncert urodzinowy z udziałem gwiazd polskiej sceny muzycznej, który odbędzie się w naszym Centrum w marcu – mówi Andrzej Cieślik, dyrektor Portu Łódź.

LIFE IN. Łódzkie: Gratuluję – 10. urodziny, to piękna rocznica? Jak przez te lata zmienił się Port Łódź?

Andrzej Cieślik: Czas szybko płynie, pamiętam jak w listopadzie 2008 roku wbito pierwszą łopatę pod budowę Centrum. Piętnaście miesięcy później witaliśmy już naszych Gości. Przez te dziesięć lat Port Łódź stał się integralną częścią tkanki miejskiej i ugruntował swoją silną pozycję na biznesowo-handlowej mapie Łodzi i regionu. Nie jesteśmy już tylko miejscem dokonywania zakupów, ludzie przychodzą do nas, by miło spędzić czas na rozrywce, zjeść dobry posiłek, popracować w co-workingu, czy skorzystać z oferty kulturalnej lub sportowej. Zmieniła się także sama Łódź, która przez ostatnie dziesięciolecie zrobiła krok milowy jeśli chodzi o rozwój. Jesteśmy dumni z naszego miasta i cieszymy się, że mogliśmy dołożyć do tego swoją cegiełkę. Chcemy być miejscem, w którym mieszkańcy Łodzi i regionu chętnie spędzają czas, a także wizytówką dla turystów odwiedzających nasze miasto.

Czym przez te wszystkie lata Centrum wzbudziło sympatię odwiedzających?

We wszystkich naszych działaniach najważniejsze były, są i będą oceny i opinie naszych Gości. Dlatego co roku prowadzimy badania, które wskazują nam kierunki przyszłych zmian. Przez te minione dziesięć lat staraliśmy się wyprzedać nadchodzące trendy. W pierwszych latach działalności Portu Łódź odwiedzających przyciągała głównie nasza szeroka oferta handlowa z tak długo wyczekiwanym sklepem IKEA na czele. Z biegiem czasu Port Łódź ewoluował wraz ze zmieniającym się rynkiem i Klientami. Dziś już nie wyobrażamy sobie, by w centrum handlowym nie było szybkiego, sprawnie działającego Wi-Fi, kawiarenek, w których tak lubimy spędzać czas, miejsca do pracy. Są strefy relaksu, w których bez problemu doładujemy telefon. Jest dwupiętrowa siłownia i zewnętrzna strefa rekreacyjno-sportowa, gdzie oprócz siłowni mamy boiska do koszykówki, siatkówki i piłki nożnej. Jest też ścieżka zdrowia.

Port Łódź jest chyba najbardziej ze wszystkich łódzkich centrów przyjazny rodzinie. Co takiego przez te lata zaoferowaliście, że rodziny chętnie spędzają tu czas?

Przede wszystkim dbamy o to, by wszyscy czuli się u nas komfortowo już od samego momentu wjazdu do Centrum. Mamy największy parking ze wszystkich centrów handlowych działających w Łodzi, na którym jednorazowo pomieści się ponad pięć tysięcy samochodów. Dodatkowo parking jest darmowy, wyznaczonych mamy na nim sporo miejsc do parkowania dla osób niepełnosprawnych i rodzin z dziećmi. Żadne centrum oprócz nas nie ma w swojej ofercie bezpłatnej sali zabaw dla dzieci z profesjonalnymi animatorami i tylu stref zabaw zlokalizowanych na pasażach. Sala zabaw Port Łódź Junior została całkowicie przebudowana i zaaranżowana na wzór podwodnego świata, a magicznej atmosfery temu miejscu nadają olbrzymie morskie zwierzęta. Nieskromnie przyznam, że zmodernizowany Port Łódź Junior cieszy się niezwykłą popularnością i często ma stuprocentowe obłożenie.

Port Łódź postawił na trzy główne filary: społeczność lokalną, wygodę i bezpieczeństwo oraz odpowiedzialność za środowisko, w którym funkcjonujemy.

Lokalna społeczność jest dla nas bardzo ważna. To z myślą o niej tereny zielone wokół Centrum zagospodarowaliśmy na strefę rekreacyjno-sportową. Do dyspozycji okolicznych mieszkańców oddane zostały boiska do gry w siatkówkę, koszykówkę, piłkę nożną, a także tzw. ścieżka zdrowia i profesjonalna strefa treningowa dla psów. W ubiegłym roku zorganizowaliśmy na tych terenach Spartakiadę dla okolicznych szkół. Wszystkim się spodobało i w kolejnej edycji udział deklarują nawet szkoły znacznie oddalone od naszego Centrum. Dbamy o wygodę naszych Gości, dlatego z myślą o nich sukcesywnie w minionych latach odnawialiśmy kolejne obszary Centrum. Najważniejsze modernizacje to przebudowa strefy restauracyjnej i sali zabaw, które zakończyliśmy w styczniu. W tym roku wyremontujemy wszystkie węzły sanitarne – toalety i pokoje dla rodzica z dzieckiem. Tu też zasięgamy opinii naszych Gości – pokoje dla rodzica z dzieckiem powstają w nowej odsłonie po konsultacjach z mamami, bo to one najlepiej wiedzą, jak mają im służyć. Nieodłącznym elementem działalności Portu Łódź od samego początku funkcjonowania jest także troska o środowisko.

Ciekawi mnie bardzo ta odpowiedzialność za środowisko. Co konkretnie w tym zakresie zostało zrobione?

Centrum może pochwalić się m.in. unikatowym konceptem używania porcelanowej zastawy w strefie restauracyjnej i centralnej zmywalni dla najemców. Inne centra handlowe zaczynają dopiero stosować to rozwiązanie, a u nas działa ono od samego początku. Wdrożyliśmy na terenie galerii handlowej, w rzadziej uczęszczanych korytarzach czujniki ruchu, które pozwalają, by oświetlenie włączało się tylko wtedy, kiedy jest to niezbędne. Dodatkowo, na terenach zielonych, w strefie rekreacyjno-sportowej zainstalowaliśmy oświetlenie solarne, a w środku Centrum – sukcesywnie zmieniamy oświetlenie na LED. Port Łódź zainwestował też w nowoczesne technologie w zakresie systemu wentylacyjnego, który pozwala dostosować pracę urządzeń do jakości powietrza. Na terenie naszego Centrum powstała pierwsza, komercyjna stacja roweru miejskiego, Klienci do dyspozycji mają bezpłatny strzeżony parking rowerowy, a także stację ładowania pojazdów elektrycznych. Najnowszym rozwiązaniem wprowadzonym przez Centrum jest usługa carsharingu. Bardzo duży nacisk kładziemy też na to, aby odzyskiwać jak najwięcej surowców wtórnych, dlatego wprowadziliśmy rozbudowany system segregacji odpadów przez naszych najemców i muszę z dumą przyznać, że zmniejszyliśmy praktycznie o połowę ilość odpadów, które były uznawane za nie nadające się do recyklingu.

Czym Port Łódź wyróżnia się na tle innych galerii?

Najważniejszym naszym wyróżnikiem jest oczywiście jedyny w województwie łódzkim sklep IKEA. Kolejnym atutem jest lokalizacja. Rozwój infrastruktury drogowej w ostatnich latach – mam tu na myśli drogi szybkiego ruchu – S8 i S14, sprawił, że dotarcie do Portu Łódź z wielu miejscowości południowej części naszego województwa stało się dużo prostsze. Trwa budowa zachodniej obwodnicy Łodzi, to nam znowu pomoże dotrzeć z ofertą do mieszkańców nie tylko zachodniej części Łodzi (Aleksandrowa Łódzkiego i Konstantynowa), ale również północnej części aglomeracji łódzkiej – np. Zgierza. Wiele zmieniło się też w zakresie samej komunikacji w mieście – kiedyś dojeżdżały do nas tylko dwa tramwaje, obecnie kursują trzy linie tramwajowe i dwie autobusowe.

Jak na kondycję centrów handlowych wpływają zakupy w internecie i zakaz handlu w niedziele?

Z roku na rok odnotowujemy wzrost Klientów, a także wzrost obrotów naszych najemców. Zapewne, gdyby nie obowiązywał zakaz handlu w niedziele, wzrosty byłyby większe. A jeśli mowa o zakupach w internecie, nie traktujemy tego zjawiska jako zagrożenia. 50 procent naszych najemców oferuje już możliwość odbioru zakupionych w internecie towarów w sklepie stacjonarnym i dzięki temu trafiają do nas zupełnie nowi Klienci, którzy nie planowali wizyty w Porcie Łódź.

Teraz trochę o statystyce. Ilu do tej pory Gości odwiedziło Port Łódź, ile eventów dla nich przygotowaliście?

Przez dekadę Port Łódź odwiedziło blisko 100 milionów Klientów! To tak, jakby każdy mieszkaniec Łodzi odwiedził Centrum 132 razy! Dopisały także dzieci, sala zabaw Port Łódź Junior przez 10 lat gościła blisko 400 tysięcy maluchów! To ponad 100 tysięcy więcej niż wszystkich uczniów w całym województwie łódzkim. A wszystko to dzięki ekipie pracowników Portu, którzy każdego dnia dbają o wygodę i komfort Klientów. Port Łódź w ciągu 10 lat zorganizował ponad 500 eventów dla łodzian i mieszkańców regionu. W Centrum gościły m.in. takie gwiazdy jak Gok Wan, Margaret, Doda, Magda Gessler, Kuba Wesołowski, czy Maja Sablewska. Odbyło się też mnóstwo edukacyjnych inicjatyw oraz imprez dedykowanych dzieciom. Najbliższe miesiące w Porcie Łódź zapowiadają się jeszcze ciekawiej pod względem atrakcji przygotowanych z myślą o Klientach.

No właśnie, czy mógłby Pan zdradzić, jakie atrakcje przygotowaliście na urodziny?

My do tych urodzin można powiedzieć szykowaliśmy się przez ostatnie 10 lat. Dlatego te obchody nie będą typowe, bo nie będziemy świętować tylko w rocznicę otwarcia Centrum, ale przez cały rok. Przygotowaliśmy 10 urodzinowych niespodzianek. Dwie z nich już zrealizowaliśmy. Pierwsza to wspomniany Port Łódź Junior w nowej odsłonie, druga – odnowiony, powiększony food court, w którym posiłek może zjeść wspólnie aż 600 osób. W marcu zapraszamy na urodzinowe koncerty gwiazd i 10-metrowy tort. O reszcie atrakcji nie chciałbym jeszcze mówić, bo wówczas nie będzie miłych niespodzianek.

Rozmawiała Beata Sakowska
Zdjęcia Port Łódź