Żużel to piąta dyscyplina w Polsce pod względem popularności. W samej Łodzi plasuje się natomiast na drugim miejscu – wynika z badań przeprowadzonych przez specjalistyczne firmy zajmujące się marketingiem sportowym. Tak wysoką pozycję w naszym mieście speedway zawdzięcza Klubowi Żużlowemu Orzeł Łódź, który z roku na rok rozwija się na płaszczyźnie marketingowej. Od maja 2022 roku drużyna występująca w eWinner 1. Lidze występuje w rozgrywkach ligowych pod nazwą H. Skrzydlewska Orzeł Łódź.
Regularny rozwój
Konsekwentny postęp potwierdzają badania zrealizowane na zlecenie KŻ Orzeł Łódź wykonane przez Instytut Monitorowania Mediów oraz firmę Pentagon Research, która specjalizuje się w badaniach z zakresu marketingu sportowego oraz efektywności sponsoringu sportu. Szczegółowe raporty przygotowywane przez ww. firmy są już od kilku lat prezentowane przed rozpoczęciem ligowego sezonu żużlowego. Zawarte w nich liczby mogą robić wrażenie. Co najistotniejsze, z roku na rok zauważalna jest wyraźna tendencja wzrostowa dotycząca najważniejszych wskaźników.
Istotną rolę w badaniu pełnią dane pokazujące wartość ekwiwalentu reklamowego AVE (przedstawia wartość reklamową przekazów w złotych, które ukazały się w badanych mediach) oraz dotarcia do odbiorców (ile osób mogło mieć kontakt z informacjami zamieszczonymi w mediach). Jak obrazują wyniki badań zrealizowane przez Instytut Monitorowania Mediów wartość reklamowa przekazów ukazujących się przy okazji Klubu Żużlowego Orzeł Łódź w 2021 roku w okresie marzec-październik to dokładnie 38 153 879 zł! Z kolei informacje związane z Klubem dotarły do 64 819 961 osób i w 99 proc. kojarzyły się one pozytywnie bądź neutralnie!
– Klub zlecił profesjonalne badania. Pochodzą one z Instytutu Monitorowania Mediów oraz firmy Pentagon Research. Zawarte były w nim takie dane jak ekwiwalent reklamowy AVE, który za 2021 rok wyniósł blisko 39 milionów złotych. Wartość dotarcia informacji o KŻ Orzeł Łódź to prawie 65 milionów. Porównując te same badania sprzed ponad kilku lat, które Klub również wykonywał, jest to ponad trzykrotny wzrost wartości reklamowej za dany okres. Oprócz wspomnianych badań z Instytutu Monitorowania Mediów, Klub przeprowadził również badania z firmą Pentagon Research. Dotyczyły one efektywności sponsoringu w liczbach. W porównaniu z rokiem poprzednim wzrost wynosił 3 miliony złotych. Mowa tu o efektywności reklam, które są widoczne np. podczas meczów transmitowanych w telewizji. To jasno pokazuje, że warto się reklamować na stadionie Orła oraz przez KŻ Orzeł Łódź. Na podstawie badań można również stwierdzić, że żużel jest piątą dyscypliną w Polsce pod względem popularności. W samej Łodzi jest natomiast na drugim miejscu – mówi Witold Skrzydlewski, Honorowy Prezes KŻ Orzeł Łódź.
Skrzydlewska – sponsor strategiczny od lat
Wymienione liczby nie byłyby możliwe do osiągnięcia bez wsparcia firmy H.Skrzydlewska. Tak naprawdę dalsza egzystencja sportu żużlowego w Łodzi stałaby pod ogromnym znakiem zapytania, gdyby nie pomocna dłoń wyciągnięta przez rodzinę Skrzydlewskich w 2005 roku. To wówczas z jej inicjatywy powstał Klub Żużlowy Orzeł. Dziś sport ten jest nierozerwalnie kojarzony właśnie z firmą H. Skrzydlewska, choć oczywiście jej podstawowy obszar działalności jest zupełnie inny. Firma H.Skrzydlewska prowadzi największą sieć kwiaciarni, salonów kwiatowych oraz biur pogrzebowych na terenie Łodzi, Zgierza, Głowna, Brzezin i Łowicza. Posiada dwa najnowocześniejsze w regionie łódzkim krematoria. Zapewnia serwis kwiatowy różnych uroczystości i spotkań. Wykonuje również wszelkie czynności związane z realizacją kompleksowej usługi pogrzebowej.
Od maja 2022 roku firma H.Skrzydlewska zwiększyła zaangażowanie finansowe w Klub Żużlowy Orzeł Łódź. – Od początku istnienia Orła, firma H. Skrzydlewska zaangażowana jest w finansowanie i rozwój klubu żużlowego. Z każdym rokiem zwiększamy również finansowanie. Nie inaczej jest teraz, gdy inflacja jest na wysokim poziomie i rosną koszty utrzymania drużyny. Warto przypomnieć, że jako jeden z nielicznych klubów w Polsce KŻ Orzeł Łódź jest zawsze rozliczony w terminie zarówno z zawodnikami, jak i trenerami. Aby zachować ten trend i walczyć o udział w play-off podnosimy od maja poziom sponsoringu – mówi Witold Skrzydlewski.
Partnerzy ramię w ramię z KŻ Orzeł Łódź
Szef firmy Witold Skrzydlewski przy wielu okazjach zaznacza, iż sam nie jest w stanie sponsorować pierwszoligowego klubu. Ogromną rolę pełnią zatem sponsorzy główni, którzy w wielu przypadkach należą do rodziny Orła Łódź od dobrych kilku sezonów. Trzeba tutaj wymienić m.in. Jamir (zakład mięsny mieszczący się w Bechcicach w okolicach Konstantynowa Łódzkiego), Varitex (łódzką firma działającą od 35 lat na rynku deweloperskim i budowlanym), Płomyk (producent zniczy i wkładów) czy Tom-Druk (drukarnia fleksograficzna). Klub wspierany jest także przez Miasto Łódź. Firmy dysponujące długim stażem współpracy biznesowej z Orłem Łódź podkreślają zalety działalności wespół z jedynym przedstawicielem “czarnego sportu” w naszym mieście.
– Dzięki współpracy z klubem jesteśmy bardziej rozpoznawalni, więc pod względem marketingowym to dla nas duży plus. Logotypy firmy widać również podczas transmisji telewizyjnych. Jeżeli chodzi o reklamę firm, KŻ Orzeł Łódź wypada w tej materii bardzo dobrze – mówi Marek Wolak, współwłaściciel firmy Tom-Druk.
– Chwalimy sobie naszą relację z Klubem Żużlowym Orzeł. Esencją tego sportu jest dzień zawodów i walka o zwycięstwo na torze. Widoczne wówczas na stadionie banery reklamowe, logotypy umieszczanie na telebimie czy w programie meczowym są dla nas istotne z punktu widzenia marketingowego – podkreśla Mirosław Sobieraj, szef firmy Jamir.
Wieloletnia kooperacja możliwa jest również dzięki pasji klubowych sponsorów do sportu żużlowego. – Wszyscy w firmie kochamy żużel i oglądamy mecze Orła. Stało się to u nas swego rodzaju tradycją – przyznaje Marek Wolak.
– Na pewno aspekt zainteresowania daną dyscypliną sportu jest istotny w procesie sponsoringu. Ciężko sobie wyobrazić realne współdziałanie bez swego rodzaju połączenia z partnerem biznesowym. Cieszymy się z naszej współpracy i mamy nadzieję, że klub osiągnie w tym sezonie swoje cele sportowe – twierdzi Marcin Ulacha z firmy Varitex.
Klub przyciąga sponsorów
Grono sponsorów klubu cały czas się powiększa. Jeszcze przed startem sezonu 2022 współpracę z Orłem rozpoczęły firmy Sawo Gruz czy Elbud.
Sawo Gruz to doświadczona firma specjalizująca się w kontenerowym wywozie odpadów działająca nieprzerwanie od 1993 roku w Łodzi i okolicach. Na początku swojej działalności skupiała się głównie na świadczeniu usług z zakresu gromadzenia i sortowania makulatury na zlecenie polskich papierni. W 2014 roku rozszerzyła zakres działalności o kontenerowy wywóz odpadów. Firma podejmuje się również wywozu odpadów budowlanych i przemysłowych, w tym odpadów niebezpiecznych, takich jak azbest czy papa.
Jednym z najnowszych obszarów działalności firmy jest współpraca z Klubem Żużlowym Orzeł Łódź. Umowa pomiędzy firmą oraz klubem została zawarta pod koniec marca tego roku na stadionie Moto Arena Łódź podczas specjalnie zorganizowanego briefingu prasowego.
– Chcieliśmy pochwalić się pozyskaniem nowego sponsora dla naszego Klubu. Jest nim firma Sawo Gruz. Specjalizuje się ona w kontenerowym wywozie odpadów. Bardzo cieszymy się z zawarcia współpracy. Pan Marcin Będkowski jest młodym człowiekiem i cieszę się, że młodzi ludzie zaczynają prowadzić firmy w Łodzi. Logo nowego sponsora pojawi się m.in. na telebimie oraz w innych miejscach na stadionie, a także w programie meczowym. Chciałbym, żeby kibice w razie potrzeby zburzenia czegoś czy wywiezienia odpadów korzystali z usług firmy Sawo Gruz. Jeśli firma będzie zarabiać pieniądze, to podzieli się z również z nami – mówił podczas parafowania umowy Witold Skrzydlewski, Honorowy Prezes KŻ Orzeł Łódź.
– Nasza firma jest stosunkowo młoda, ale chcemy inwestować w młodzież oraz w sport. Zdecydowaliśmy się wesprzeć łódzki sport żużlowy. Sam mam dobre wspomnienia związane z Orłem Łódź, gdyż reprezentowałem barwy tego klubu. Co prawda była to sekcja piłkarska, ale jest to również dla mnie sentymentalny powrót na ten stadion – wyjaśnia Marcin Będkowski, Prezes Zarządu Spółki Sawo Gruz.
Orzeł Business Club
Prowadzenie odpowiedniej komunikacji ze sponsorami nie jest możliwe bez organizowania spotkań biznesowych. Od jakiegoś czasu stałym elementem są eventy “Orzeł Business Club”, podczas których Witold Skrzydlewski gości przedsiębiorców i przedstawicieli biznesu już współpracujących oraz zainteresowanych współpracą z klubem. Dodatkową atrakcją dla uczestników, którzy są przecież żywo zainteresowani wynikami drużyny oraz jej funkcjonowaniem jest obecność zawodników.
– Przed nami nowy sezon, podczas którego chcemy zaprezentować się z jak najlepszej strony i walczyć o wysokie cele. Nie byłoby to możliwe bez wsparcia naszych Sponsorów i Partnerów. Każdy kolejny rok pokazuje, że warto współpracować z naszym klubem i biznesowo idziemy do przodu. Cały czas zachęcamy nowe firmy do kontaktu i dołączenia do grona naszych biznesowych przyjaciół. To się naprawdę opłaca. Cieszy fakt, że do obecnych sponsorów dołączają kolejni – mówił podczas pierwszego tegorocznego spotkania Witold Skrzydlewski.
– Jesteśmy firmą lokalną, więc interesuje nas reklama umieszczana wokół stadionu i na samym obiekcie. To dobry sposób na dotarcie do łódzkich kibiców. Wpływ na naszą decyzję dotyczącą współpracy z klubem miały również dane, które przedstawił dyrektor Orła Łódź ds. marketingu – dodał Marcin Będkowski.
Kolejną firmą, która od sezonu 2022 w swoim portfolio może umieścić sponsorowanie KŻ Orzeł Łódź jest Elbud. Specjalizuje się ona w projektowaniu i wdrażaniu złożonych instalacji elektroenergetycznych, realizuje projekty z obszaru instalacji fotowoltaicznych, pomp ciepła oraz Systemów Inteligentnych Budynków (BMS).
Decyzję o rozpoczęciu współpracy z Orłem Łódź argumentuje Paweł Dećko, dyrektor handlowy firmy. – Chcieliśmy rozszerzyć swoją działalność na region łódzki i w związku z tym pomyśleliśmy, że warto współpracować z dobrą, stabilną i rozpoznawalną marką. Tym sposobem zdecydowaliśmy się na Orzeł Łódź, który idealnie wpisuje się w tę charakterystykę. Klub jest tak zakorzeniony w historii miasta, iż podjęliśmy decyzję, że to właśnie z nim będziemy współdziałać.
Coraz bogatsza część handlowa
Na stadionie Orła coraz mocniej rozwija się również przestrzeń przeznaczona na część handlową. We wrześniu ubiegłego roku przy okazji rozegrania czwartej edycji Meczu Narodów im. Heleny Skrzydlewskiej otworzono kwiaciarnię H.Skrzydlewska. Dzieli ona powierzchnię razem z klubowym sklepem kibica, do którego często zaglądają fani Orła. Od grudnia funkcjonuje natomiast sklep zoologiczny Delfin. Jest to ogólnopolska sieć sklepów zoologiczno-wędkarskich, posiadająca w ciągłej ofercie kilkanaście tysięcy artykułów dla właścicieli zwierząt i wędkarzy.
– Naszą firmę wyróżnia naprawdę szeroka oferta przygotowana dla klientów, którzy doceniają nasze zaangażowanie i profesjonalizm. Z Orłem współpracujemy stosunkowo od niedawna, ale już teraz wiemy, że był to dobry wybór. Lokalizacja naszego sklepu sprawia, że jesteśmy mocniej związani z łódzką żużlową społecznością – mówi Cezary Lechański z firmy Delfin.
Moto Arena Łódź to jedyny stadion żużlowy w Łodzi i jednocześnie najnowocześniejszy obiekt tego typu w Polsce. Obiekt, na którym występuje w roli gospodarza drużyna H. Skrzydlewska Orzeł Łódź ma zadaszone miejsca dla dziesięciu tysięcy widzów – w tym ponad 700 miejsc VIP. Ponadto mecze łódzkiej drużyny można oglądać w specjalnie zaaranżowanych skyboxach. Nowoczesny stadion to również doskonałe miejsca reklamowe przeznaczone dla sponsorów i firm. Ekspozycje nośników reklamowych partnerów podczas spotkań ligowych to ważny aspekt biznesowy.
Dla firm zainteresowanych współpracą z KŻ Orzeł Łódź otworzono stronę internetową www.zostan-sponsorem.pl, gdzie zamieszczono wszystkie kluczowe informacje. Z klubem można kontaktować się również za pomocą adresu mailowego biznes@orzel.lodz.pl.