Raporty

Znaleźć swoje miejsce w mediach społecznościowych

Znaleźć swoje miejsce w mediach społecznościowych

Dziś media społecznościowe to ogromna przestrzeń, w której toczy się życie i robione są interesy. Drobni przedsiębiorcy i największe korporacje, marki nieznane i globalne szukają tam swojego miejsca. A my im pomagamy to miejsce znaleźć – opowiadają Krzysztof Jurczak i Anna Kupisz-Gorzeń z Agencji Mediów Społecznościowych For Social.

LIFE IN. Łódzkie: Działania na Facebooku i w innych mediach społecznościowych są coraz bardziej popularne. Jak zmienia się podejście przedsiębiorców do mediów społecznościowych?

W Polsce zaczęło się od Naszej Klasy. Zakładaliśmy tam konta, by odnaleźć znajomych ze szkolnych lat. Popularność serwisu rosła aż pojawił się Facebook i wziął wszystko. Dziś media społecznościowe to ogromna przestrzeń, w której toczy się życie i robione są interesy. Drobni przedsiębiorcy i największe korporacje, marki nieznane i globalne szukają tam swojego miejsca. My pomagamy im w tym, żeby dotarli do tych użytkowników, którzy są ich potencjalnymi klientami.

Jak wygląda praca nad profilem biznesowym firmy?

Na początek wywiad z klientem – umawiamy się na rozmowę, by dowiedzieć się więcej o produktach, usługach, na czym najbardziej klientowi zależy, do kogo chce trafić. Inaczej tworzy się kampanie dla produktów rolnych, usług szkolnych, a jeszcze inaczej dla odzieży motocyklowej. Zbieramy niezbędne informacje, ustalamy z klientem całą koncepcję, strategię działania, jakie kampanie wybrać i ruszamy. Inaczej tworzy się kampanie dla produktów rolnych, usług szkolnych, a jeszcze inaczej dla odzieży motocyklowej. Zbieramy niezbędne informacje, ustalamy z klientem całą koncepcję, strategię działania, jakie kampanie wybrać i ruszamy.

Facebook czy Instagram – co lepiej wybrać? Przede wszystkim Facebook, gdzie aż 17 milionów Polaków ma swoje konto.

To jest najbardziej uniwersalny kanał – można informować tekstem, zdjęciem, grafiką czy krótkim wideo. Ważne jest, żeby komunikat, który chcemy przekazać był jasny i czytelny. Użytkownik nie może się zastanawiać o co chodzi. Na Instagramie mocno działają zdjęcia. Trzeba zatem dopieścić każdą realizację. Nałożyć odpowiednie filtry na zdjęcie, dodać właściwe hasztagi. Jako narzędzie komunikacji z biznesem coraz większą rolę zaczyna odgrywać Linkedin. Szczególnie dla przedstawicieli korporacji. Jeśli działamy w sektorze B2B, to myślę, że warto tam być aktywnym.

Umieszczanie postów z dopasowaną treścią, zdjęcia na wysokim poziomie, dopracowane grafiki, a kolejny krok to reklama i dotarcie do większej grupy odbiorców? Trzeba płacić?

Trzeba, ale wtedy jest to znacznie większy zasięg. Media społecznościowe są za darmo i żeby tam być,  nie trzeba płacić. Jednak nasza aktywność jest wtedy ograniczona przede wszystkim do znajomych, których mamy. Inni mogą widzieć nasze posty, ale decyduje o tym przypadek. Jeżeli chcemy być bardziej zauważeni, to musimy zainwestować w kampanie reklamowe.

To duże koszty?

Wszystko zależy od tego do jak licznej grupy chcemy dotrzeć, z jaką częstotliwością, jak bardzo chcemy zawęzić, skonkretyzować paczkę odbiorców, z jaką częstotliwością, jak długo chcemy być widoczni. W każdym medium społecznościowym ważne jest określenie właściwej grupy odbiorców naszych usług czy produktów. Jeżeli zrobimy to dobrze, to po zebraniu danych odbiorców wybiorą za nas algorytmy.

Algorytmy, czyli…?

Napisany przez programistów np. Facebooka kod, który gromadzi i przetwarza ogromne ilości informacji, jakie mu dostarczamy, a następnie tak optymalizuje prowadzone kampanie reklamowe, aby przynosiły jak największe korzyści dla reklamodawcy.

Czy z perspektywy właściciela firmy lepiej samemu nauczyć się obsługi Facebooka, czy lepiej znaleźć specjalistów, którzy zrobią to za niego?

Liczba użytkowników Facebooka rośnie, co świadczy o tym, że nadal spełnia on dobrze swoją rolę i może stanowić doskonały kanał komunikacji z potencjalnymi klientami. I jeżeli tak go potraktujemy, to zdecydowanie lepiej oddać się pod opiekę specjalistów, którzy znają sposoby na to, jak najskuteczniej wykorzystać Facebooka. Trzeba być na bieżąco, a nie z doskoku. Specjaliści wiedzą na czym warto się skupić przy prowadzeniu profilu, z czego korzystać, jakie treści publikować.

Jakie posty na Facebooku działają najskuteczniej?

Nie ma reguły, której stosowanie przynosi efekt. Czasem wystarczy wpis ze zdjęciem, a czasem warto pokazać efekt działania firmy, na przykład jak było przed wykonaniem usługi, a jak jest po. To mocno uwiarygadnia działalność firmy. W przypadku prezentowania restauracji gotowa porcja na talerzu zaciekawi, ale większy efekt spowoduje pokazanie kucharza, który poleca przygotowane przez siebie danie.

Przedsiębiorca zna dobrze swoją branżę, a jak Wy ją poznajecie?

Zazwyczaj dostajemy wskazówki od klienta, sięgamy do tekstów branżowych. Każdy materiał też jest przed publikacją weryfikowany przez klienta. Klienci mają wgląd do zaplanowanych postów i mogą zgłosić swoje uwagi co do treści.

Są takie branże, które były dla Was wyzwaniem?

Może posty dla producenta burgerów mogą stanowić jakieś wyzwanie, bo jak je publikujemy, to zaczynamy być głodni. (śmiech) A mówiąc poważnie, jesteśmy profesjonalistami i potrafimy przygotować się do obsługi każdej branży. Techniczne branże są może bardziej wymagające, ale też ciekawsze i potrafią nas sporo nauczyć.

Co sprawia, że jeden profil ma tysiące obserwujących, a inny tylko setki?

Myślę, że duże znaczenie ma branża. Jeżeli jest niszowa, to posty muszą być skierowane do określonej grupy odbiorców. Jeżeli wykupujemy kampanię reklamową dla producenta ubrań dla motocyklistów, to kierujemy ją do potencjalnych klientów, co oznacza, że dotrzemy do mniejszej grupy. Jeżeli pokazujemy zdjęcia kosmetyków, to wiadomo, że mają one tysiące fanów.

Czy nowy profil firmy z jakiejś branży ma takie same szanse jak profil stworzony kilka lat wcześniej?

Ograniczenie jest tylko na początku, kiedy firma nie ma jeszcze obserwujących i musimy ich zachęcić do polubienia profilu. Bywa też tak, że firmy, które na Facebooku funkcjonują już od lat, proszą nas o pomoc, ponieważ podobają im się stosowane przez nas działania i rozwiązania.

Czy sami otwieracie konta dla firm?

Nie. Jeżeli rozpoczynamy współpracę z Klientem, który nie ma jeszcze konta firmowego na Facebooku, to instruujemy go krok po kroku, jak ma to zrobić sam. To bardzo ważne, z uwagi na regulamin Facebooka, który wyklucza przeniesienie własności konta. Właścicielem konta powinien być właściciel firmy, my jako firma prowadząca usługi prosimy jedynie o nadanie nam konkretnych uprawnień, bez których prowadzenie naszych usług byłoby niemożliwe.

Łódź, ul. Municypalna 12
tel. 793 748 388
biuro@for-social.pl
www.for-social.pl

 

Rozmawiał Damian Karwowski
Zdjęcie Paweł Keler