Centrum Kształcenia Międzynarodowego Politechniki Łódzkiej od lat nieustannie rozwija współpracę z Francją – nie tylko z francuskimi uczelniami, ale również z Ambasadą Francji w Polsce oraz licznymi organizacjami pozarządowymi, wspierającymi rozwój francuskiej kultury w naszym kraju.
Co Politechnikę Łódzką łączy z Francją? Przede wszystkim długoletnia współpraca, która zaczęła się pod koniec lat 80. z inicjatywy profesora Jana Krysińskiego.
– Będąc rektorem przyjął wówczas strategię internacjonalizacji zorientowaną na Francję. Współpraca powoli się rozwijała, aż w 1997 roku w ramach istniejącego już pięć lat Centrum Kształcenia Międzynarodowego decyzją rektora utworzono kierunek w języku francuskim – opowiada prof. Dorota Piotrowska, dyrektor Centrum Współpracy Międzynarodowej Politechniki Łódzkiej.
Chętnych do studiowania coraz więcej
Centrum Kształcenia Międzynarodowego to był wówczas taki unikat nie tylko w skali kraju, żadna uczelnia w Polsce i na świecie nie miała osobnej jednostki, która zajmowałaby się prowadzeniem kierunków studiów w językach obcych. A ponieważ studia w języku angielskim okazały się dużym sukcesem, trzeba było wykorzystać potencjał kadry naukowej oraz doskonałe dotychczasowe relacje z Francją.
– W organizację nowego kierunku zarządzanie i technologia (zarządzanie technologią inżynierii produkcji) bardzo zaangażował się region Auvergne-Rhône-Alpes, którego stolicą jest Lyon. Częste wizyty francuskich profesorów, sprawiły, że zaczęli oni przyglądać się także możliwościom studiowania w języku angielskim, w którym to oferujemy już bardziej wyspecjalizowane kierunku, i teraz na Politechnice Łódzkiej studiuje już 100 Francuzów – mówi doktor Dorota Piotrowska.
Dzięki zorientowaniu na Francję, Politechnika Łódzka jest obecnie najchętniej wybieraną w Polsce uczelnią przez francuskich studentów. Francuzi wybierają studia w języku angielskim, te we francuskim głównie Polacy. W Centrum Kształcenia Międzynarodowego rocznie uczy się ponad ośmiuset studentów z 28 krajów. Z roku na rok chętnych do studiowania w Łodzi przybywa. – Łódź stała się dla nich atrakcyjna. My też cały czas się rozwijamy, bo chcemy stwarzać studentom, jak najlepsze warunki do nauki, świadczyć usługi dydaktyczne na światowym poziomie. Dlatego wprowadziliśmy nieco inną politykę kształcenia tzw. flipped education – mówi prof. Dorota Piotrowska.
Odwrócona edukacja
W stosunku do tradycyjnego procesu kształcenia model flipped education zakłada odwrócenie roli wykładu i pracy własnej studenta. Student otrzymuje dostęp do przygotowanych przez prowadzącego materiałów edukacyjnych, z którymi, wykorzystując najnowsze technologie, zapoznaje się samodzielnie w dogodnym dla siebie momencie i miejscu. Czas na zajęciach z wykładowcą wypełniony jest aktywnościami, które wspomagają lepsze zrozumienie poznanych wcześniej zagadnień. Wdrożenie tego nowego modelu nauczania odbywa się we współpracy z wykładowcami zagranicznymi, specjalistami z najlepszych uczelni europejskich, amerykańskich i australijskich – m.in. Harvard University czy Massachusetts Institute of Technology.
Centrum Kształcenia Międzynarodowego Politechniki Łódzkiej od lat nieustannie rozwija swą współpracę z Francją – nie tylko z francuskimi uczelniami, ale również z Ambasadą Francji w Polsce oraz licznymi organizacjami pozarządowymi, wspierającymi rozwój francuskiej kultury w naszym kraju. Dzięki temu od dwóch lat w Centrum działa Francuska Akademia Młodego Inżyniera, której celem jest wypromowanie języka francuskiego i kultury francuskiej wśród młodzieży z Łodzi i regionu łódzkiego, a także uświadomienie im jak wielkie szanse i perspektywy daje znajomość języka francuskiego w późniejszym życiu zawodowym i osobistym. Każdego roku w zajęciach bierze udział 30 30 uczniów ze szkół ponadpodstawowych.
– Chcemy zachęcić ich do nauki na politechnice i mobilizować do nauki języka francuskiego, który otwiera drogę do zawodowej kariery. W organizację zajęć angażują się też francuskie firmy działające w Łodzi. Mamy jeszcze jeden ciekawy projekt: Klucz francuski, który skierowany jest do nieco młodszych odbiorców, do uczniów szkół podstawowych. Wyłaniamy 60 dzieci, które uczą się u nas języka francuskiego i technik pracy w grupie.