Czy wiecie, czego potrzeba do tego, by zęby zaatakowała próchnica? Wystarczą tylko cztery składniki: ząb, obecność bakterii, obecność cukru i trochę czasu.

Bakterie kolonizują naszą jamę ustną od urodzenia, nie wszystkie są oczywiście szkodliwe. Za próchnicę odpowiadają te, które rozkładając cukry, wytwarzają kwasy organiczne i w ten sposób obniżają naturalne pH w jamie ustnej. Prawidłowe wynosi 6-7, tymczasem już po około 10 minutach od zjedzenia węglowodanów spada poniżej wartości krytycznej dla zębów – pH osiąga 5,5. Zanim pożywienie zostanie usunięte z jamy ustnej, a kwasy zneutralizowane przez ślinę do wartości bezpiecznej pH upływa nawet do 60 minut szkodliwego działania na zęby.

Przy obniżonym poziomie pH bakterie osadzone na zębach w postaci płytki nazębnej rozpoczynają proces demineralizacji szkliwa, które staje się kredowobiałe i porowate. Nieleczona próchnica, stopniowo może wnikać coraz głębiej, prowadząc do złego stanu miazgi oraz tkanek otaczających ząb.

Jak zapobiegać próchnicy?

Przede wszystkim powinniśmy ograniczyć spożywanie cukru. Zaleca się też spożywanie posiłków w odpowiednich odstępach czasowych, minimum to dwie godziny, tyle potrzebuje nasza silna do zneutralizowania pH w ustach, by zęby nie były stale narażone na działanie kwasów. Z tego samego powodu lepiej wypić sok od razu niż małymi łykami. Z diety należy zupełnie wyeliminować napoje gazowane, nie tylko ze względu na dużą zawartość cukru, ale także z uwagi na to, że zawierają kwasy cytrynowy i fosforowy, które niszczą szkliwo.

Niezwykle ważna jest także konsystencja pokarmu. Im bardziej gęsty czy lepki, tym dłużej utrzymuje się w jamie ustnej i ciężej się go pozbyć z naszych zębów. Warto zatem po każdym słodkim posiłku, wyszczotkować zęby, jeśli nie ma takiej możliwości, to chociaż trzeba przepłukać jamę ustną. Absolutnym minimum dla naszych zębów jest czyszczenie ich dwa razy dziennie, każdy łuk zębowy po dwie minuty. W profilaktyce próchnicy niezwykle istotne są także regularne wizyty kontrolne u dentysty oraz ich profesjonalne czyszczenie z kamienia co najmniej raz na pół roku.

Pamiętajmy, im mniej cukrów w naszej diecie tym lepiej, nie tylko dla naszych zębów, ale całego naszego organizmu. Tylko zdrowa, zbilansowana dieta jest dla niego najlepsza i pozwala cieszyć się dobrym zdrowiem i pięknymi zębami przez wiele lat. I jeszcze jedna ważna sprawa, eksperci są zgodni i zalecają, aby dzieciom do 2 roku życia nie dodawać cukru do posiłków oraz przekąsek. To bardzo ważne ze względu na kształtowanie się prawidłowych nawyków żywieniowych. Eliminując cukry z diety naszych dzieci, dajemy im szansę na dzieciństwo bez próchnicy.

Czy wiecie, jakie produkty mają dużo cukru, choć nie są słodkie?

Zalicza się do nich tak popularny w naszych domach ketchup. Okazuje się, że w 100 g ketchupu znajduje się około 20-30 g cukru, czyli 5-6 łyżeczek! Sporo cukru zawiera także suszona żurawina, choć sprawia wrażenie cierpkiej w smaku. Pół szklanki żurawiny to aż 30 g cukru. Cukier możemy także znaleźć w chlebie, jedna kromka może zawierać niemal jedną łyżeczkę tego dodatku. Bardzo dużo cukru znajduje się także w jogurtach. Warto przy kupowaniu różnych produktów sprawdzić zawartość cukru, możemy się bardzo zdziwić do ilu produktów jest dodawany. Pamiętajmy, że zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia cukier dodany (cukier spożywczy, miód, syropy) nie powinien stanowić więcej niż 10 proc. wartości energetycznej naszej diety.

 

Po więcej informacji i profesjonalną opiekę stomatologiczną zapraszamy do Aneta Clinic Dental Art.

Polecamy też rozmowy z doktor Anetą Grochowiną

Pacjent leczony kompleksowo

Nie lekceważ chorych dziąseł

Dbaj o zęby każdego dnia