Jak wiele czasu i uwagi mu poświęcasz? Jest dla Ciebie naprawdę istotny czy może drugorzędny? Budujesz go świadomie czy raczej intuicyjnie? Konsekwentnie czy chaotycznie? Zastanawiasz się jakie wartości powinien komunikować? Do kogo ma trafiać? Jaki przekaz za nim stoi?


Wizerunek w biznesie to niewątpliwie połączenie wielu czynników chociażby takich jak: tożsamość, standardy, obietnica wartości, charakterystyczność, obecność w social media, kontakty off-line oraz emocje. Wszystkie te elementy muszą ze sobą współgrać, by wizerunek był spójny, przejrzysty i (co najważniejsze) trafiał do właściwego odbiorcy.

Zawartość czy opakowanie?

Wiele osób budując swój biznesowy wizerunek zaczyna od końca czyli od opakowania. Angażują energię, czas oraz finanse w tworzenie strony internetowej, zakładają fanpage’a, konto na Twiterze, drukują niezliczoną ilość materiałów promujących ich firmę. A wszystko po to, jak twierdzą, żeby zbudować wizerunek. Czyżby? Przecież ilość lajków na FB nie buduje wizerunku naszej firmy, nie buduje jej także ilość follower’sów na Twiterze ani, tym bardziej, materiały reklamowe, którymi jesteśmy dosłownie zasypywani na co dzień. A zatem jeśli nie opakowanie to co ? Zdecydowanie… zawartość! To ona stanowi kluczowy element wizerunku Twojej firmy. Zadaj sobie teraz pytanie: Dla kogo moja firma jest ważna? Co oferuję swoim klientom? Jak wiele osób uważa mnie za eksperta? Jak wiele osób rekomenduje mnie swoim znajomym? Pamiętaj, że Twoja firma jest silna tylko wtedy jeśli jest ważna dla innych osób.

Charakterystyczność

Każdy z nas jest wyjątkowy. Każdy czymś się wyróżnia. To może być sposób, w jaki mówimy, to jak się poruszamy, to jaką mamy osobowość, a nawet nasz tembr głosu. Ta nasza charakterystyczność i odmienność sprawia, że jesteśmy nie tylko zapamiętywani, ale że wywołujemy w ludziach emocje. To dzięki nam ludzie czują się w określony sposób. Emocje, które w nich wywołujemy są niebywałym sprzymierzeńcem naszego wizerunku.

Spójność

Czasy, kiedy szewc bez butów chodził na szczęście bezpowrotnie minęły. Dziś spójność pomiędzy „ja prywatnym” i „ja zawodowym” jest nieodłącznym elementem budowania wizerunku w biznesie. Żyjemy w czasach kiedy się wzajemnie oglądamy, a nie słuchamy. Wizerunek (czytaj; wygląd) jest dla klientów pewnego rodzaju obietnicą wartości, którą oferujesz. Ta spójność buduje Twoją wiarygodność w oczach odbiorcy.

Specyfikacja

Kolejny krok na Twojej drodze do budowania wizerunku w biznesie to specyfikacja. Powinna ona wynikać z Twoich pasji, doświadczeń, umiejętności oraz predyspozycji. A zatem zastanów się jaka jest Twoja grupa docelowa? Do kogo kierujesz swoją ofertę? Kto jest Twoim klientem i czego od Ciebie potrzebuje? Pamiętaj, że nie jesteś dla wszystkich i nie wszyscy klienci są dla Ciebie. A zatem znajdź swoją nisze.

Social media

Panuje powszechna opinia, że jeśli nie ma Cię w internecie, to nie istniejesz. Musimy jednak pamiętać, że to co pojawia się w internecie, zostaje tam na zawsze. A zatem bardzo świadomie i rozważnie wybieraj to, co zamieszczasz, udostępniasz, lajkujesz.

Dress code

Gdy spotykasz się z potencjalnym klientem pierwszy raz, pamiętaj o tak zwanym pierwszym wrażeniu. To zaledwie kilka sekund w trakcie, których buduje się pierwsze wrażenie. Zadbaj, by Twój strój był dopasowany do okoliczności oraz grypy docelowej, z którą się spotykasz.

Kasia Malinowska
Life&language coach, właścicielka INSPIRATION Centrum Językowo – Szkoleniowego. Trener rozwoju osobistego i coach od 2014. Dyrektor łódzkiego oddziału Polskiego Stowarzyszenia Coachingu i Rozwoju. Laureatka konkursu Polskie Lwice Biznesu 2016. Prowadzi szkolenia dla firm , warsztaty rozwoju osobistego oraz coaching indywidualny (także w języku angielskim). Prywatnie mama 11-letniej Michaliny. Jej wielka pasją jest czarno-biała fotografia portretowa.