Dwa konkursowe monodramy – „Clean Girl” i „Simona K. Wołająca na puszczy”, do tego inspirujące rozmowy z artystkami i dzieci, które lubią bajki. Była też wizyta Piotra Adamczyka, która wpadł do TEATROPOLIS w gości. To wszystko działo się w trzeci dzień festiwalu.
Trwa trzecia edycja Festiwalu Sztuki Aktorskiej TEATROPOLIS w Łodzi. Trzeci dzień festiwalu na Scenie Monopolis upłynął pod dyktando kobiet. W niedzielnych konkursowych zmaganiach udział wzięły dwa spektakle, oba w kategorii monodram: „Clean Girl” i „Simona K. Wołająca na puszczy”.
***
„Clean Girl” z Zuzanną Radek to spektakl podejmujący niełatwe tematy związane z seksualnością, kobiecością, normatywnością ciała i autodestrukcyjnym zachowaniem. Kobiecość ze spektaklu, to kobiecość spod cienia, spod śmietnika, dla której poznawanie własnych potrzeb jest ważniejsze niż rozmowa o tym co potrzebne, zdrowe, moralne i normalne. To rodzaj eksploracji prowokującej, a czasami bardzo bolesnej.
Wyreżyserowany przez Ewę Platt monodram, to efekt półrocznej pracy nad pamiętnikami Zuzanny Radek z okresu jej dorastania okraszony improwizacjami muzycznymi aktorki. Stanowią one niejako komentarz treści monodramu. W ten sposób twórczynie spektaklu – Radek i Platt – spisały pełnometrażowy obraz kobiecości, który w dyskursie publicznym nie jest dzisiaj szeroko ani przedstawiany, ani omawiany.
Po spektaklu, z twórczyniami w Centrum Festiwalowym rozmawiał redaktor Marek Kowalczuk z TVP Łódź. Obie opowiadały o procesie powstawania monodramu, obie też podkreślały, że w treści nie ma ani grama fikcji… Śmiało można zatem powiedzieć, że monodram trąca ekshibicjonizmem – w pierwszej kolejności ludzkim, a dalej artystycznym.
***
Drugim konkursowym spektaklem był monodram „Simona K. Wołająca na puszczy”, w którym zagrała Agnieszka Przepiórska.
Spektakl powstał w oparciu o książkę pod tytułem „Simona. Opowieść o niezwyczajnym życiu Simony Kossak” autorstwa Anny Kamińskiej i opowiada o kobiecie, którą niełatwo jest zrozumieć i trudno pokochać. Simona Kossak to nie leśny anioł ratujący sarny, ptaki i drzewa, choć z pozoru na takiego wygląda. To postać z krwi i kości. Pełna konfliktów, żądna uznania, ale odrzucona i nie doceniana. Simona przez całe życie z czymś się mierzy – a to z legendarnym nazwiskiem, a to z oczekiwaniami rodziny, czy własnym wyobrażeniem szczęścia. Ostatecznie wybiera życie w odosobnieniu, wymagające siły i wiary w to, że jest to wybór słuszny.
Monodram Agnieszki Przepiórskiej jest o kobiecie niezwykłej, ale pełnej sprzeczności. Silnej, ale zagubionej, bezkompromisowej, ale wrażliwej i przede wszystkim bardzo odważnej. I tak została przez Przepiórską zagrana. W monodramie jest wszystko: emocje, taniec, głos ryb, które przecież głosu nie mają… W kilkadziesiąt minut artystka pokazała całe życie nietuzinkowej Simony K., której – pomimo wielkiej potrzeby – nie udało się nigdy przestać być jedną z Kossaków. Ogromnie wzruszający jest sam moment odchodzenia Simony K. w wykonaniu Przepiórskiej. Zresztą, cały monodram wzrusza, bawi i zastanawia. A jak zagrała Agnieszka Przepiórska? Właśnie to ocenia jury, ale publiczność TEATROPOLIS chyba wydała już swój werdykt aplauzem na stojąco. Warto podkreślić, że sztukę wyreżyserowała Anna Gryszkówna.
Po spektaklu teatralna publiczność spotkała się z Agnieszką Przepiórską w Centrum Festiwalowym. Spotkanie poprowadziła Kinga Burzyńska. Mimo później pory sala Centrum Festiwalowego była pełna, a publiczność z ogromnym zainteresowanie słuchała rozmowy. Dodajmy, że Agnieszka Przepiórska już po raz trzeci wystąpiła w festiwalu TEATROPOLIS…
***
TEATROPOLIS to też wydarzenia towarzyszące, odbywające się w Centrum Festiwalowym. Na pierwsze zaprosił nas Piotr Adamczyk. Spotkanie z tym doskonałym aktorem zapełniło Centrum Festiwalowe, a rozmowę z naszym gościem poprowadziła Kinga Burzyńska.
Artysta opowiadał o swojej karierze teatralnej i filmowej, a warto podkreślić, że jest to kariera imponująca. Role w takich spektaklach jak „Tango”, „Łgarz”, „Namiętna kobieta”, „Don Juan”, „Dzienniki Gombrowicza” budowały jego mocną pozycję aktorską. Z kolei role filmowe i serialowe („Boża podszewka”, „Cwał”, „Sława i chwała”, „Chopin”, „Testosteron”, „Och, Karol” czy „Listy do M.”) przyniosły mu ogromną popularność.
W rozmowie było też o przemycaniu kartofli z Argentyny, o plotkach dotyczących opuszczenia Polski i zamieszkania w Kalifornii, o związkach z Łodzią, których trochę miał, bo realizował u nas kilka filmów, o aktorskim warsztacie i sposobach odgrywania różnych scen. Było energicznie i wyczerpująco. Było też wyjątkowo, gdy do centrum przyszedł Andrzej Seweryn, którego nasz gość często wspominał z dużą atencją.
Brawa publiczności, licznie zgromadzonej w centrum, na zakończenie spotkania potwierdziły, że Piotr Adamczyk znakomitym aktorem jest, ale też świetnie opowiada o filmie, teatrze i życiu.
***
Pisząc o trzecim dniu festiwalu nie można nie wspomnieć o dzieciach i młodzieży, które zapełniły Centrum Festiwalowe. W środku dnia zrobiło się w nim gwarnie, wesoło i literacko. Gośćmi były dzieci, które lubią bajki! Przyszły do nas w towarzystwie rodziców, dziadków, cioć i wujków. Spotkanie z najmłodszymi fanami teatru zaczęliśmy od niespodzianki przygotowanej przez młodzież z drugiej klasy VI LO im. Joachima Lelewela w Łodzi! Etiuda zrealizowana na podstawie tekstów Jana Brzechwy sprawiła, że najmłodsza (i nie tylko) publiczność była pod ogromnym wrażeniem. Przedstawienie wyreżyserowała Anna Ciszowska.
Po licealistach na scenę wkroczyli zaproszeni goście i wzięli się za czytanie bajki napisanej przez Anną Machacz. Fragmenty całości czytali: Katarzyna Kubacka-Seweryn, Dorota Kędzierzawska, Kinga Dobrzyńska, Barbara Otto, Maciej Czop i Dariusz Pawłowski. „Kraina Wyobraźni:, bo tak nazywała się bajka, to historia trzecioklasistki Marysi, która mieszkała w wielkim mieście i pierwszy raz poszła do teatru.
***
Podsumowując trzeci festiwalowy dzień można powiedzieć, że był to naprawdę intensywny czas. A co organizatorzy festiwalu przygotowali na poniedziałek?
Będą dwa spektakle. O 17.00 – monodram „St. Nicholas”, w którym wystąpi Szymon Kuśmider. Po spektaklu, o 18.45 publiczność spotka się z aktorem w Centrum Festiwalowym.
Kolejny konkursowy spektakl zaplanowano na 20.00. Tym razem Dorota Landowska i Joanna Sczepkowska zaproponują nam „Separatkę” – to pozycja w kategorii Małe Formy Teatralne. Po przedstawieniu, ok. 22.30 spotkamy się z artystkami. Oczywiście w Centrum Festiwalowym.
***
Organizatorem Festiwalu Sztuki Aktorskiej TEATROPOLIS jest Monopolis, Współorganizatorem Fundacja Kultury i Sztuki TAKI JESTEM. Festiwal sponsoruje m.in. firma Immergas Polska, a partnerem festiwalu zostało miasto Łódź i Łódzkie Centrum Wydarzeń.
Zdjęcia: Katarzyna Ulańska / Ulanka.net