Wyczarowała dotychczas ponad 1200 przepisów bez jajek, mleka, soi, kakao, selera, orzechów i miodu. W tym ponad 700 przepisów dodatkowo bez glutenu i cukru. Swoją kuchnię opiera głównie na ekologicznych i naturalnych produktach. Propaguje zdrowy styl życia i udowadnia, że pomimo ograniczeń w diecie można jeść smacznie i zdrowo. Rozmawiamy z Katarzyną Jankowską, znaną także jako MAG, autorką blogu https://mamaalergikagotuje.pl i książek z serii „Mama Alergika Gotuje.”, która będzie gościem tegorocznych Targów NATURA FOOD i beEco.

Jakie błędy najczęściej popełniają rodzice układając dietę dla dzieci z alergią pokarmową?

 

Rodzice dzieci z alergią przede wszystkim powinni zacząć od wizyty u dobrego dietetyka. Eliminując z diety uczulające produkty trzeba zamiennie wprowadzić inne, równie wartościowe, po to aby nie dopuścić do niedoborów w diecie dziecka.

Duża część rodziców nie ma odpowiedniej wiedzy na temat właściwości zdrowotnych tego, co na co dzień serwuje rodzinie, nie wie też gdzie szukać właściwych zamienników. Dlatego w moich książkach z serii Mama Alergika Gotuje umieściłam część merytoryczną dla rodziców, przygotowaną wspólnie z dietetykiem. Podpowiadam, gdzie szukać wapnia, żelaza, magnezu, cynku czy potasu. Po jakie produkty sięgać eliminując z diety mleko krowie, jajka a także różne uczulające warzywa i owoce. Jak bilansować posiłki oraz które cenne składniki odżywcze powinny znaleźć się w diecie dzieci. Informuję jak odpowiednią dietą wzmocnić mięśnie, kości i odporność dziecka. Racjonalne odżywianie, o to muszą zadbać rodzice wszystkich dzieci, nie tylko alergików.

Czy alergia pokarmowa u dzieci zawsze pojawia się po pierwszym kontakcie z produktem?

 

Odpowiadając na to pytanie trzeba się już wdrożyć w cały mechanizm powstawania reakcji alergicznych. Żeby zrozumieć choćby pobieżnie ten proces sięgałam do książek prof. Macieja Kaczmarskiego oraz dr Danuty Myłek. Można powiedzieć, że alergia pokarmowa to inaczej stan chorobowy organizmu wynikający z nieprawidłowej odpowiedzi immunologicznej organizmu na spożywane pokarmy.

Układ odpornościowy alergika widzi wroga nie tylko w jednostkach chorobowych, ale także w zwykłych cząstkach zawartych w powietrzu czy jedzeniu. Nazywamy je alergenami. Gdy po raz pierwszy alergen dostanie się do organizmu osoby z predyspozycją do alergii wówczas zaczynają działać limfocyty T. Uruchamiają one produkcję swoistych przeciwciał IgE, które specjalizują się w rozpoznawaniu i niszczeniu wroga-alergenu. Po zniszczeniu intruza, niewielka ilość przeciwciał IgE pozostaje we krwi na stałe, na wypadek gdyby identyczny wróg znów zaatakował organizm. Przy pierwszym kontakcie z alergenem zwykle nie odczuwa się reakcji uczuleniowych. Dopiero kolejna, nawet niewielka dawka alergenu uruchamia cały proces reakcji alergicznych. Alergeny łączą się z przeciwciałami IgE i zaczynają toczyć bitwę. W konsekwencji uwalniają się w organizmie substancje o działaniu prozapalnym np. histaminę. Pojawiają się różne dolegliwości takie jak swędzenie skóry, łzawienie oczu, wodnisty wyciek z nosa, kichanie, nudności, biegunki, bóle głowy czy mięśni, a nawet zagrażający życiu wstrząs anafilaktyczny.

 

Czy dieta eliminacyjna jest jedynym rozwiązaniem dla alergików czy też istnieją sposoby, aby uodpornić się na alergeny pokarmowe? 

 

Eliminacja uczulających produktów to pierwszy krok w kierunku leczenia alergii pokarmowej. Wykluczenie z diety szkodliwych i źle tolerowanych produktów likwiduje przyczynę reakcji alergicznych i pozwala wyciszyć stan zapalny wywołany alergenem.

Drugim krokiem według mnie jest zadbanie o stan jelit, co wiąże się z ich regeneracją, uszczelnieniem i poprawą jakości flory bakteryjnej. Zdrowe jelita to większa tolerancja na przyjmowane pokarmy. W przypadku alergenów wziewnych stosuje się często odczulanie w postaci odpowiednio dobranych dawek szczepionek. Przyjmując je regularnie wiele osób odczuwa zmniejszenie objawów alergicznych na pokarmy i alergeny wziewne. Odczulanie pyłkiem brzozy poprawia tolerancję na jabłka, a odczulanie pyłkiem bylicy np. na seler.

 

 

 

„Mama Alergika Gotuje. Z Dziećmi. Dania na jesień i zimę” to druga część serii poradników z przepisami na potrawy, które warto przygotować razem z dziećmi. Książka jest pełna pięknych zdjęć, kolorowych, ręcznie wykonanych ilustracji, zabawnych wierszy, ciekawostek i wiedzy na temat zdrowego odżywiania. Zawiera 86 różnorodnych przepisów, które powstały na bazie warzyw i owoców dostępnych w Polsce w okresie jesienno-zimowym. Żadne z dań nie zawiera mleka, jajek, soi, orzechów, kakao, selera, miodu i zwykłego cukru. Wszystkie są wegańskie i bezglutenowe.

Przepisy zostały podzielone na działy: Podstawowe, Śniadania, Obiady-kolacje, Desery, Dodatki. Nowością jest dział Zdrowa apteczka, który zawiera 10 prostych receptur na dania, dzięki którym w naturalny sposób zadbamy o zdrowie.

Z książki mogą korzystać wszyscy, nie tylko alergicy. To odpowiednia pozycja dla wegan, wegetarian, osób na diecie bezglutenowej i miłośników zdrowego odżywiania.