Kiedy nasza strona internetowa odniesie sukces? Jeśli będzie spójna z systemem tożsamości przedsiębiorstwa czy jego właściciela, użyteczna i atrakcyjna wizualnie z doskonałymi unikatowymi treściami i odpowiednim targetem. Rozmawiamy z Joanną Gizgier, właścicielką by Fehu Graficznej Pracowni Intuicyjnej.

LIFE IN Łódzkie: Ostatnio jest o Tobie i Twojej firmie dość głośno. Dlaczego?

Joanna Gizgier: Wraz z zespołem weszłam przebojowo w świat Internetu. Dałam się też poznać prywatnie i zrobiłam sporą rewolucję w swoim życiu. Chyba stałam się niechcący inspiracją dla wielu kobiet – jako mama trzech wspaniałych córek prowadząca biznes po dość sporej porażce, jako kobieta, która rzuciła miasto, zamieszkała na wsi i totalnie zmieniła branżę. Teraz dostaję mnóstwo telefonów i wiadomości, a firmy się do nas same zgłaszają. Pracujemy ciężko, a naszym Klientom dajemy to, czego potrzebują, czyli widoczność i skuteczność.

Przypomnij, co to była za porażka?

Prowadząc od wielu lat firmę eventową, stworzyłam własne przedsięwzięcie na 9,5 tysiąca osób, które nie dostało szansy na wystawienie. Zawiodła promocja wydarzenia, którą zleciłam firmie zewnętrznej. Utopiłam mnóstwo pieniędzy i zawiodłam artystów znanych z telewizyjnych ekranów.

Czym się teraz zajmujesz, czym zajmuje się by Fehu?

Tworzymy strony i sklepy internetowe w komplecie z pełnym brandem oraz pozycjonowaniem. Piszemy teksty unikatowe pod wyszukiwarki. Wykonujemy zdjęcia produktowe. Łączymy całość z social mediami, konfigurujemy je pod produkt. Ostatnio do naszego zespołu dołączył wspaniały magik od ilustracji cyfrowej 3D. I śmiało możemy mówić, jak w naszym sloganie, że „Robimy dobrze Naszym Klientom”.

Czy w dobie tak rozbudowanych kanałów w social mediach, firmy nadal potrzebują stron internetowych?

Bardziej niż kiedykolwiek. Żadne kanały w social mediach nie zastąpią profesjonalnej strony internetowej, która będzie zawsze Twoim filarem. To od niej mają wychodzić wszystkie kanały społecznościowe. To od Twojej strony ma się budować marka i siła. Darmowe kreatory tego nie dadzą, nie wypozycjonują Cię, a wręcz ściągną Cię w dół.

Co to konkretnie znaczy?

Mam świadomość jak osoby zaczynające przygodę z własnym biznesem lub te, których firma znalazła się w kryzysie, liczą każdy grosz. Sama go liczyłam lata temu, jak zaczynałam swój pierwszy biznes. Była to hurtownia butów. Runęła nim powstała, prowadziłam ją przez rok. Później kolejne moje projekty biznesowe powodowały szarpanie się z opłatami i strach o jutro. Teraz znam przyczynę. Dopiero kiedy zaczęłam inwestować w swój brand i zbudowałam solidną wizualnie markę Votre Mariage oraz Votre Event Group zaczęłam zarabiać duże pieniądze. Znaczy to, że ten początkowy, jednorazowy i najważniejszy wydatek jest kluczem do sukcesu. Zostawiając pracę nad stroną na później, pozbawiamy się na własne życzenie dobrego startu.

Jest dużo firm robiących strony internetowe, dlaczego wybierają Ciebie?

Chyba musisz zapytać bezpośrednio Klientów (śmiech). A tak na poważnie, dbamy o wysoką jakość naszych usług, o ich komplementarność. Dajemy to, co firma musi dostać. Mój zespół jest tak dobrany, aby marka dostała „prądu z każdej strony”. Nie dostaniesz od nas strony wydmuszki, która ginie w necie i dopiero po wpisaniu pełnej nazwy firmy się pojawia. A takich stron jest bardzo dużo. To po Twoich usługach lub produktach mają Cię znaleźć. Silny target jest najważniejszy. Ostatnio zgłosiła się do mnie klientka z tak unikatowym towarem, że nie sprzeda się na polskim rynku. Na dodatek miała domenę z końcówką pl, co oznacza, że nie byłaby widoczna za granicą. Po dokładnej analizie okazało się, że trzeba pozycjonować stronę na Petersburg i stworzyć ją w języku rosyjskim. Bo to właśnie tam jest klient chcący zapłacić duże pieniądze za jej produkt.

Jak zadbać o odpowiednią widoczność?

To już nasza w tym głowa, żeby mechanizm strony umożliwiał widoczność i funkcjonalność zawartości. Często widzę ogłoszenia na FB: „szukam osoby do wykonania strony nie za miliony”. I od razu odpowiedź: zapraszam do mnie, zrobię za 500 zł. I jak myślę, jak łatwo ludzie wyrzucają to 500 zł do śmieci w nadziei na lepsze jutro, to jest mi po prostu przykro, bo wiem, że zostali naciągnięci. Lepiej już, aby oddali te pieniądze na dom samotnej matki.

Mówisz, że Wasze strony są nowoczesne?

Tak. Korzystamy z dobrodziejstw technologii. Strony są ruchome, dynamiczne, dostojne. Wszystko zależy od rodzaju firmy.

Ale nie każdy chce taką dynamiczną stronę?

Bo nie każdemu taka strona przystoi. Wyobraź sobie, że przygotowuję stronę dla trenera personalnego, na której kompletnie nic się nie dzieje, jest ona statyczna. To kłóci się z wizerunkiem takiej dynamicznej osoby. I w drugą stronę, jeżeli zaglądasz na stronę prawnika, nie chcesz, aby na niej latały długopisy i krzesła. Oczekujesz powagi zawodu i przekazu skuteczności w działaniu.

Nie wspomnieliśmy jeszcze nic o treściach. Czy warto wyróżniać się niepowtarzalnymi tekstami na własnej stronie internetowej?

Dobrej jakości treść jest jednym z najważniejszych czynników pozycjonujących. Obecnie każda strona, która chce być wysoko w wynikach organicznych, powinna skupić się na tworzeniu tekstów oraz dobraniu języka do strony. Czy wiesz, że jeżeli mieszasz na stronie słowa np. tytuły po angielsku, część treści po polsku to znikasz w sieci. Bardzo ważne jest dobranie języka do miejsca, gdzie jest Twój klient. Tak samo jeżeli np. masz kawiarnie i używasz słowa kluczowego „dobra kawa”, które jest wysoko punktowane w wyszukiwarce. Teoretycznie będziesz miał ogromny ruch na stronie, a w praktyce klientów może 10 procent  z wejść. Dlaczego? Bo na to hasło wejdą różne targety, czyli: klient, który chce kupić kawę do hurtowni, pani domu, która szuka rankingu kaw, ktoś, kto chce jej się napić, czyli Twój klient pod warunkiem, że jest w Twoim mieście, ktoś, kto szuka fajnego postu na FB i wiele innych.

Czy wszystkie strony, które tworzy by Fehu są responsywne?

Nie wyobrażam sobie, by było inaczej, to już jest standard. Responsywność strony polega na takim jej przygotowaniu, aby dostosowywała się do rozmiaru każdego urządzenia mobilnego, na którym jest wyświetlana

To podsumujmy.

Jeśli od początku postawisz na jakość strony czy sklepu, na profesjonalny aspekt wizualny oraz odpowiedni target i zrealizujesz to w komplecie, to jest to bez wątpienia przepis na sukces. Ten pierwszy jednorazowy wydatek, który zaowocuje nam wieloletnim sukcesem stanie się jednym z najmniejszych, a jednocześnie najtrafniejszych Twoich wydatków. Będziesz zarabiać nawet gdy spisz, bo klient wchodzi o różnych godzinach na Twoją stronę. Jeżeli skupisz się na kliencie i go umiejscowisz w określonym regionie, nie będziesz czekać i tracić czasu. Bo po co Tobie klient z Zakopanego, jeżeli prowadzisz lakiernie samochodową w Łodzi. Wiadomo, że ten klient zrobi ci tylko ruch na stronie, ale pieniędzy u Ciebie nie zostawi.

Muszę zapytać. Robicie naprawdę kawał dobrej roboty, czy jesteście drodzy?

Wiesz, że Warren Buffet powiedział kiedyś “Wall Street to jedyne takie miejsce, gdzie ludzie przyjeżdżają Rolls-royce’ami po radę od tych, którzy do pracy jeżdżą metrem”, więc cena zawsze jest uwarunkowana Twoim punktem widzenia. Ja uważam, że moja firma jest dla każdego. Nie windujemy cen. A w dodatku jestem przeciwna wydawaniu pieniędzy na płatne kampanie reklamowe, czy to Google Ads, czy kampanie w social mediach – uważam, że to zwykłe naciąganie klientów.

Wrócisz kiedyś z powrotem do miasta?

Nie planuję, jest mi tu bardzo dobrze, ale planuję kilka inwestycji, może w mieście, czas pokaże.

Rozmawiała Beata Sakowska
Zdjęcia Paweł Keler

by Fehu Joanna Gizgier
Swolszewice Duże, ul. Jana Pawła II 125
tel. 510 400 358
www.byfehu.art