Serce to jeden z najważniejszych narządów w naszym organizmie. Odpowiada za pompowanie krwi, które odbywa się bez przerwy. Organ ten pracuje całą dobę, na okrągło, zapewniając nam życie. Dostarcza krew do wszystkich komórek organizmu i filtruje z niej dwutlenek węgla, by jego stężenie nie było za wysokie. I tak, dzień po dniu, serce pozwala nam żyć, bawić się, śmiać, płakać, biegać i pracować.

Teraz my powinniśmy nieco się odwdzięczyć i kompleksowo zadbać o serce oraz układ krążenia. Jak to zrobić?

Tego nie robimy!

Pierwszą rzeczą, którą należy zrobić, by zadbać o serce, jest zmiana nawyków na takie, które będą mu służyć. Na początek zrezygnujmy ze szkodliwych używek – odstawmy papierosy, żywność wysoko przetworzoną, tłuste, ciężkie potrawy. Wszystkie one skutecznie obciążają serce i mogą doprowadzić do groźnych dla zdrowia i życia dolegliwości. Nie tylko w obrębie układu krążenia! Wykluczenie z codziennego życia tego, co nam szkodzi, powinno stać się podstawą dbania o swoje zdrowie. Warto ograniczyć spożycie cukru, który jest jedną z przyczyn nadwagi oraz, w dalszej kolejności, otyłości. Te z kolei stanowią ogromne obciążenie dla serca. Kolejnym zagrożeniem jest stres. Nadmierne nerwy mogą fatalnie wpłynąć na kondycję tego niezwykle istotnego narządu. Dbajmy więc o siebie kompleksowo, zaczynając od zmiany codziennych nawyków.

Dobra dieta na serce

Dla zdrowego serca bardzo istotna jest odżywcza, pełnowartościowa i zbilansowana dieta. W naszym menu powinny się pojawiać produkty, które będą wspierać nasze zdrowie – nie tylko układ krążenia, ale również odporność. Warto ograniczyć sól w diecie i zastąpić ją zdrowymi, aromatycznymi ziołami. Jedzmy produkty pełnoziarniste, bakalie, warzywa i owoce, pijmy dużo wody. Posiłki spożywajmy regularnie, jedząc 4-5 razy dziennie. Dzięki temu organizm nie będzie musiał magazynować kalorii w obawie, że nie dostanie kolejnej dawki energii. Pozostaniemy więc najedzeni, ale bez ryzyka gromadzenia się tkanki tłuszczowej i, w efekcie, powstania nadwagi. Do diety włączmy fermentowane produkty mleczne, kiszonki, ryby morskie, kasze i płatki owsiane. W naszej codziennej diecie powinny się również pojawić zioła na serca w postaci herbatek lub kapsułek. Dobrym wyborem będą preparaty z głogiem, który wzmacnia serce i wspiera jego prawidłową pracę – tutaj więcej szczegółów. Wpływa też pozytywnie na układ krążenia oraz ułatwia wyciszenie w stanach napięcia nerwowego. Wybierając zioła na serce, zwróćmy uwagę na ich czystość mikrobiologiczną i zawartość składników aktywnych. Kupujmy tylko od sprawdzonych, zaufanych producentów!

Sport to zdrowie

Dla zdrowia serca i układu krążenia bardzo istotna jest również zrównoważona aktywność fizyczna. Nie chodzi o intensywne, wycieńczające treningi na siłowni, a dostarczanie sobie niezbędnej dla zdrowia dawki ruchu. Spacer, joga, jazda na rowerze, pływanie – wszystkie te sporty sprawdzą się doskonale. Pamiętajmy, by podchodzić do nich z głową. Jeśli nigdy wcześniej nie trenowaliśmy, nie rzucajmy się od razu na głęboką wodę. Róbmy to, co sprawia nam przyjemność, by sport nie był męką, a miłym akcentem w ciągu dnia. I dbajmy o siebie – systematycznie, rozsądnie, z głową.