Na polskim rynku motoryzacyjnym Renault ma największe doświadczenie w produkcji i sprzedaży pojazdów elektrycznych. O tym, dlaczego warto zainteresować się tym rodzajem motoryzacji, wyjaśnia Izabela Augustyniak, doradca ds. samochodów elektrycznych w firmie Jaszpol.

LIFE IN Łódzkie: Dopłaty do samochodów elektrycznych się skończyły. Proszę powiedzieć, jakim cieszyły się zainteresowaniem i czy pojawią się kolejne?

Izabela Augustyniak: Można powiedzieć, że skończył się termin składania wniosków na dopłaty, a według mojej wiedzy ilość złożonych wniosków jest niewielka w stosunku do funduszy, jakie rząd przeznaczył na wypłaty. Mam nadzieję, że – zgodnie z nieoficjalnymi deklaracjami – rząd ogłosi nowy nabór, na nowych zasadach. To, co może niepokoić to fakt, że urzędnicy odpowiedzialni za procedowanie wniosków nie spieszą się z tym, a proces podpisywania umów niepotrzebnie się wydłuża.

Czy po wprowadzeniu dopłat wzrosło zainteresowanie samochodami elektrycznymi?

Zainteresowanie wzrosło szczególnie wśród klientów indywidualnych, którzy oczekują teraz, że nie była to jednorazowa akcja i Państwo będzie w tej kwestii nadal aktywnie działać. Warto zdać sobie sprawę, że dopłaty do aut elektrycznych, to nie jest jedyna przyczyna rosnącej popularności tego typu samochodów. To rośnie wraz ze wzrostem zainteresowania fotowoltaiką, a szczególnie programem rządowym “Mój prąd”, który umożliwia dofinansowanie mikroinstalacji fotowoltaicznych. Osoby instalujące na dachach swoich domów panele słoneczne kierują się nie tylko ekonomią, ale coraz częściej można uznać to za modę, właściwy kierunek. Dla nich pojazd elektryczny w domu to konsekwencja wcześniejszych działań.

A konkretnie kim oni są?

Są to najczęściej osoby prowadzące działalność gospodarczą, zamieszkujące w domach jednorodzinnych, stąd pewnie też materialnie i społecznie są bardziej nastawieni na różnego rodzaju innowacje. Auto elektryczne wpisuje się w to doskonale. Mam nadzieję, że ten trend będzie się utrzymywał i wzmacniał.

Renault może pochwalić się jedną z bogatszych ofert samochodów elektrycznych w różnych segmentach? Proszę powiedzieć, czym szczególnym się wyróżniają?

Renault rzeczywiście ma największe na polskim rynku doświadczenie w produkcji i sprzedaży pojazdów elektrycznych. Mało kto o tym wie, ale zaczęło się w latach 2012/2013, kiedy wprowadzono do sprzedaży Renault ZOE. Obecnie to doświadczenie procentuje – Renault jest liderem sprzedaży w Europie jeśli chodzi o pojazdy elektryczne.

Samorządy w Polsce stopniowo mają wymieniać flotę na samochody elektryczne. Jakie w tym zakresie macie Państwo doświadczenia, jakie rozwiązania możecie im zaproponować?

Jednostki samorządu terytorialnego, ale także spółki komunalne i państwowe oraz służby mają stopniowo w prowadzać do swojej floty pojazdy elektryczne. To już się dzieje i pomimo epidemii i ograniczonych środków, część z tych podmiotów stara się trzymać wcześniejszych założeń zakupowych. Dzięki temu dają przykład mieszkańcom i pokazują, że warto poprawić sobie warunki życia, warto inwestować w ekologiczne rozwiązania i dbać o swoje miejsce zamieszkania. Wszystko z myślą o przyszłości, bo przecież chyba zależy nam na tym, żeby nasze dzieci oddychały świeżym i zdrowym powietrzem. A razem z programami propagującymi zakup czystych urządzeń grzejnych – daje to wymierne korzyści ograniczenia smogu. Ze swojej strony nie tylko dostarczamy pojazdy, proponujemy ich przystosowanie do indywidualnych potrzeb klienta tak, by pojazdy elektryczne mogły pełnić swoją konkretną „służbę”, a nie były tylko ozdobą Ratusza, ale także służymy pomocą w doborze i zakupie urządzeń ładujących.

Właśnie, chyba największym wzywaniem dla posiadaczy aut elektrycznych pozostają nadal stacje ładowania? Jak można rozwiązać ten problem?

Myślę, że jest to wyolbrzymiany problem. Dzisiejsze zasięgi pojazdów elektrycznych, np. ZOE z realnym zasięgiem około 350 km, dają możliwość normalnego użytkowania w aglomeracji miejskich. Nasi klienci, korzystają z możliwości zakupu domowych urządzeń ładujących tzw. WallBoxów, aby zapewnić sobie codzienną niezależność. Najczęściej mają też w gniazdkach drugą taryfę energetyczną i tańszy prąd. Dzięki temu ładują auto do pełna, płacąc za kilowat około
40 groszy. Bateria ZOE to 52 kilowaty, więc naładowanie do pełna to koszt niecałych 22 złotych, a to oznacza, że właśnie za tyle przejedziemy 350 kilometrów. Dodatkowo WallBoxy dają możliwość ładowania prądem zmiennym nawet do 22 kilowatów na godzinę, co pozwala bardzo szybko naładować baterię. Pozwalają przy tym korzystać z energii produkowanej z własnej instalacji fotowoltaicznej. Wszystko, jak widać, można robić ekologicznie, a przy tym bardzo tanio.

Czy niebawem pojawią się kolejne elektryczne modele w ofercie firmy Jaszpol?

Mamy nadzieję na kolejny miejski model i crossovera w ofercie Renault do 2021 roku. Jeśli epidemia nie pokrzyżuje nam planów, gama w pełni elektrycznych pojazdów będzie się stale powiększać o kilka modeli rocznie. I nie zapominajmy także o modelach hybrydowych, które już są w naszej ofercie. Mam tu na myśli Clio, Captur, Megane.

Dlaczego warto przesiąść się z samochodu spalinowego do elektrycznego?

To bardzo szerokie pytanie, o wielu tych aspektach mówiłam już wcześniej. Dwa argumenty są tu najważniejsze – niskie koszty i czyste powietrze w aglomeracjach miejskich. Dodatkowo wymienić można także niskie koszty obsługi i serwisu. Jednak jest coś jeszcze – radość z użytkowania takiego samochodu, spokój i cisza, która sprawia, że odpoczywamy jadąc – to nie do przecenienia. Sama jestem fanką sportów motorowych i lubię ryk silników, ale doceniam auta elektryczne w codziennym życiu. Jednym słowem trzeba spróbować, pojeździć w codziennym ruchu miejskim, w porannych korkach… Tego nie da się wyjaśnić słowami. Zapraszam na jazdę próbną.

Elektromobilność to przyszłość. Nie ma już odwrotu?

Z pewnością nie ma odwrotu od ewolucji. Bez tego każda dziedzina życia obumiera… Mam nadzieję i głęboko wierzę, że robimy dopiero pierwsze kroki w kierunku rozwoju nowych źródeł napędu.

Więcej informacji na temat samochodów elektrycznych Renault ZOE, KangooZE, MasterZE na stronie internetowej
www.jaszpol.pl

W doborze odpowiedniego modelu Renault pomoże nasz zespół profesjonalistów – doradców ds. samochodów elektrycznych:

  • Izabela Augustyniak – salon Jaszpol Brukowa 2
  • Dorota Gintowt-Dziwiłł – salon Jaszpol Przybyszewskiego 176
  • Krzysztof Nowak – salon Jaszpol w Zgierzu ul. Łódzka 28
  • Krzysztof Rybicki – salon Jaszpol w Łodzi ul. Brukowa 2.