Polacy sukcesywnie przenoszą się na zakupy do sieci. Wartość rynku e-commerce stale rośnie, wzrasta też liczba sprzedawców, którzy decydują się dystrybuować swoje towary za pomocą sklepów internetowych, a wreszcie sami konsumenci również są coraz ufniejsi wobec zakupów przez internet.

Dowiedz się, w jakim tempie rozwija się polski rynek e-commerce i co zrobić, żeby zacząć wyprzedzać rosnącą konkurencję.

Prognozowane wzrosty rynku e-commerce w Polsce

W 2020 roku, po gwałtownym wzroście wartości spowodowanym pandemią COVID-19, rynek e-commerce w Polsce był wart 100 miliardów PLN. Prognozy PwC zakładają, że w 2026 roku jego wartość ma wynosić 162 miliardy PLN, co daje średni roczny wzrost na poziomie 12%.

Ilu polskich retailerów sprzedaje w sieci?

W 2020 roku liczba polskich sprzedawców internetowych wynosiła 150 tysięcy przedsiębiorstw. 80 tysięcy z nich prowadzi własne sklepy internetowe, natomiast 70 tysięcy sprzedaje wyłącznie za pośrednictwem marketplace’ów, takich jak Allegro. Obecnie, po wejściu do Polski Amazona, sprzedawcy internetowi zaczynają działalność również na tej platformie.

Liczba ta może robić wrażenie, jednak będzie ono jeszcze większe, jeśli wspomnimy o tym, że w przeliczeniu na 1 tysiąc mieszkańców jest ona znacznie mniejsze niż w innych krajach Europy. Dlatego rynek e-commerce w Polsce wciąż daje przedsiębiorstwom handlowym ogromny potencjał do rozwoju.

Na jakie aspekty ofert zwracają uwagę klienci e-commerce?

Najważniejszym kryterium dla polskiego klienta e-commerce jest obecnie jakość produktu, którą na pierwszym miejscu wskazuje 80% konsumentów. Niewiele za nią, bo tylko o 1 punkt procentowy mniej, uplasowała się cena. Biorąc pod uwagę, że oferty sklepów internetowych często zawierają te same produkty, to rywalizacja o klienta toczy się na poziomie ceny. Czy to oznacza, że aby zyskiwać klientów trzeba nieustannie obniżać ceny w swoim e-sklepie? Absolutnie nie. Najskuteczniejszym narzędziem jest monitoring cen.

Czym jest monitoring cen e-commerce i jak pomaga wyprzedzać konkurencję?

Automatyczne narzędzia do monitoringu cen w e-commerce na bieżąco zbierają dane na temat cen konkurencji, dostępności produktów czy liczby konkurencyjnych ofert na rynku. Następnie generują raporty, w których przedstawiają, jak wygląda atrakcyjność oferty Twojego sklepu na tle konkurencji, np. wyświetlając w nich rankingi porównywarek cenowych, różnice w cenach konkretnych produktów czy całych kategorii produktowych.

Z generowanych w ten sposób można wysnuć daleko idące wnioski – mogą posłużyć m.in. do ustalania wysokości cen (nie tylko obniżki wchodzą w grę, bowiem w niektórych sytuacjach optymalizacja może wiązać się z podwyżkami), podejmowania wzmożonych akcji promocyjnych czy rozszerzenia zasięgu dystrybucji.

Narzędzia Dealavo–monitoring cen dostarczają aktualne dane nawet kilka razy w ciągu dnia, dzięki czemu możesz zawsze reagować na bieżąco na działania konkurencji i przygotowywać dla swoich klientów jak najatrakcyjniejsze oferty lub po prostu optymalizować politykę cenową w taki sposób, aby pozwalała realizować cele i założenia.