Miejsca

Przyszłość zaczyna się w Technikum Automatyki i Robotyki

Przyszłość zaczyna się w Technikum Automatyki i Robotyki

Szkoła stworzona w porozumieniu z biznesem i dla biznesu. Dla uczniów technikum współpraca z łódzkimi firmami zaczyna się od pierwszej klasy i trwa do końca edukacji. Rozmawiamy z Wiesławą Zewald, prezesem spółki Strefa Edukacji i Bartoszem Rzętkiewiczem, dyrektorem Technikum Automatyki i Robotyki.

LIFE IN. Łódzkie: Rozmawiamy, a za ścianą trwa drugi Festiwal Zawodów Technicznych. To dobre miejsce do prezentacji oferty szkoły?

Wiesława Zewald: Najlepsze! Są tu z nami inwestorzy, przedstawiciele łódzkiego biznesu i setki młodych ludzi, dla których właśnie robimy to wydarzenie. Wszyscy mamy świadomość, że w ciągu najbliższych kilkunastu lat rynek wchłonie każdego pracownika z wykształceniem technicznym. To jest również ważne dla młodych ludzi, ponieważ oni muszą wiedzieć jaki zawód wybrać, żeby potem nie narzekać na byle jaką pracę, albo na jej brak. Jestem pewna, że część z nich właśnie tutaj i teraz decyduje o swojej przyszłej edukacji i życiu.

A oferta Technikum Automatyki i Robotyki prezentowana na festiwalu cieszy się popularnością?

Bartosz Rzętkiewicz: Powiedziałbym, że cieszy się bardzo dużą popularnością. Jesteśmy jedyną w Polsce szkołą z takimi uprawnieniami. Mamy przywilej i prawo do kształcenia w zawodzie, którego do tej pory nie było, czyli technika automatyki i robotyki. Podczas festiwalu nasi uczniowie prezentują szkołę i opowiadają rówieśnikom, jaka jest i dlaczego właśnie tutaj warto zacząć naukę.

A dlaczego warto?

Bartosz Rzętkiewicz: Ponieważ jesteśmy szkołą stworzoną w porozumieniu z biznesem i dla biznesu. Dla naszych uczniów współpraca z łódzkimi firmami zaczyna się od pierwszej klasy i trwa do końca edukacji.

Od początku powstania Technikum deklarujecie Państwo, że rozwój i dorastanie uczniów będzie się odbywało w środowisku biznesowym. Co to praktycznie oznacza?

Wiesława Zewald: To, że jesteśmy jedną z najbardziej probiznesowych szkół w Polsce, a nasi uczniowie dokładnie poznają środowisko, w którym kiedyś będą pracować. Teraz organizujemy im wycieczki do łódzkich firm, a za jakiś czas będą tam odbywać staże zawodowe i praktyki.

Bartosz Rzętkiewicz: Warto podkreślić to, że dzięki praktykom i stażom nasi uczniowie uzyskają wysokie kompetencje nie tylko zawodowe, ale również społeczne. Badania wykazują, że większość z nas zdobywa pracę dzięki kompetencjom zawodowym. Okazuje się jednak, że najczęstszym czynnikiem utraty pracy jest brak kompetencji społecznych. Coraz częściej młodzi ludzie nie potrafią współpracować, komunikować się, zorganizować sobie pracy. Praktyki, które im zaproponujemy, będą miały ten walor, że poznają kulturę organizacyjną swoich potencjalnych pracodawców i nabędą potrzebnych kompetencji społecznych.

Pierwsze pół roku działalności Techniku Automatyki i Robotyki za nami. Jak Państwo podsumujecie ten czas – czy wszystko udało się tak, jak sobie zaplanowaliście?

Wiesława Zewald: Przede wszystkim dotrzymaliśmy wszystkich złożonych obietnic, a dzięki temu staliśmy się wiarygodni. Obiecaliśmy uczniom uzyskanie wyjątkowego zawodu, stały kontakt z łódzkim biznesem, współpracę z Politechniką Łódzką w zakresie kształcenia zawodowego, zajęcia sportowe w Zatoce Sportu i przede wszystkim doskonałych nauczycieli – te wszystkie obietnice spełniliśmy. Dodatkowo obiecaliśmy im zajęcia z informatyki i programowania oraz naukę dwóch języków niezbędnych w zawodach technicznych, czyli angielskiego i niemieckiego, i to też dostali.

Bartosz Rzętkiewicz: Dla każdej nowej szkoły najistotniejszy jest pierwszy rok działalności. Dla nas ten rok nie był i nie jest łatwy, ponieważ musieliśmy tak wszystko zorganizować, żeby uczniowie nie mieli problemów z mobilnością i nauczeniem się tego, że w szkole lekcji nie kończy dzwonek, tylko nauczyciel.

Czy to znaczy, że w szkole nie ma dzwonków?

Bartosz Rzętkiewicz: Nie ma. Lekcje zorganizowane są w półtoragodzinne bloki, po których nauczyciel robi dziesięciominutową przerwę i zaczyna kolejny blok. W ten sposób uczniowie uczą się odpowiedzialności i samodzielności, a my przygotowujemy ich do trochę innego trybu nauczania, bardziej charakterystycznego dla uczelni wyższej niż szkoły średniej. Warte podkreślenia jest też to, że naszym partnerem naukowym i merytorycznym jest Politechnika Łódzka i wszyscy nasi uczniowie mają tam otwartą drogę na studia. Dlatego chcieliśmy, żeby oni już teraz przyjęli lekko studencki styl nauki. A wracając do podsumowania dotychczasowej działalności technikum, dodałbym jeszcze jedną kwestię. Otóż otrzymaliśmy dofinansowanie na realizację projektu unijnego, który zaczniemy realizować od nowego roku szkolnego.

Na czym polega projekt?

Wiesława Zewald: Zaproponujemy naszym uczniom możliwość uzyskania uznawanych na całym świecie certyfikatów Siemensa. Oznacza to, że po ukończeniu technikum nie tylko będą mieli zawód automatyka i robotyka, ale dodatkowo uzyskają takie kompetencje, których nie dają inne szkoły. Chcemy im też zaproponować wirtualną naukę języka w taki sposób, w jaki najbardziej lubią, czyli za pośrednictwem technologii VR (virtual reality – wirtualna rzeczywistość). Pozwoli to sprawnie i szybko opanować język techniczny angielski albo niemiecki.

Bartosz Rzętkiewicz: Idąc na skróty powiem, że po założeniu gogli czy hełmu VR, uczeń będzie mógł znaleźć się w świecie, do którego na co dzień nie ma dostępu, na przykład zobaczyć i wirtualnie obsługiwać jakąś skomplikowaną maszynę. To jest nauka przez zabawę, czyli coś, co nie męczy, a jednocześnie daje niesamowite efekty.

Technikum ma uprawnienia szkoły publicznej i uznane zostało przez MEN za szkołę eksperymentalną. Co to oznacza dla szkoły i przede wszystkim dla uczniów?

Wiesława Zewald: Startując z technikum, musieliśmy wprowadzić takie rozwiązania, których nie mają inne szkoły, zarówno programowe, metodyczne, jak i organizacyjne. Poza tym przez cały czas pokazujemy, że edukacja może być blisko inwestora, a nasi uczniowie potrafią być odpowiedzialni, zdyscyplinowani i zorganizowani. W przypadku Technikum bycie szkołą eksperymentalną oznacza także to, że oprócz realizacji obowiązującego programu, mamy dodatkowe lekcje i zajęcia.

Wśród zawodów przyszłości ogłoszonych na początku roku przez Ministerstwo Edukacji Narodowej znalazł się zawód technika automatyki i robotyki. Można zatem powiedzieć, że popularność szkoły może tylko rosnąć.

Wiesława Zewald: I będzie rosła. Warto przypomnieć, że Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna, zanim zaproponowała powstanie szkoły, przeprowadziła wśród inwestorów badania dotyczące tego, jacy pracownicy będą najbardziej potrzebni w niedalekiej przyszłości. Wyszło, że technicy automatyki i robotyki. A zatem komunikat Ministerstwa Edukacji Narodowej potwierdza tylko to, co wiemy od samego początku.

A jak Technikum zachęca ósmoklasistów do skorzystania z oferty szkoły?

Bartosz Rzętkiewicz: W każdy możliwy sposób. Teraz zorganizowaliśmy Festiwal Szkół Technicznych, 25 marca i 5 maja zapraszamy wszystkich chętnych uczniów i rodziców na dni otwarte szkoły. Cały czas koncentrujemy się na tym, żeby być tam, gdzie są nasi potencjalni uczniowie. Taką możliwość dają na przykład targi edukacyjne, które odbędą się na początku marca, ale też lekcje przybliżające poszczególne zawody, które Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna organizuje u siebie i w zainteresowanych szkołach. Aktywnie działamy także w mediach społecznościowych.

Z pierwszego naboru do Technikum jesteście zadowoleni? Ilu uczniów zostało przyjętych do pierwszej klasy?

Wiesława Zewald: Wszystko przebiegło zgodnie z planem – przyjęliśmy uczniów do dwóch klas. Oczekiwaliśmy uczniów pasjonatów, którzy niekoniecznie są najlepsi ze wszystkiego, ale mają określone zainteresowania techniczne. I właśnie tacy do nas przyszli.

Już niebawem nabór na kolejny rok. W planach Technikum jest zwiększenie kierunków nauczania. Oprócz automatyki i robotyki, jakiego jeszcze zawodu zamierzacie Państwo uczyć w szkole?

Wiesława Zewald: Od września chcemy uruchomić trzy klasy pierwsze i utrzymać w nich liczbę uczniów na dotychczasowym poziomie, czyli około 20-23 osób – to jest nasz główny cel. Kształcenie zawodowe w małej grupie jest efektywniejsze. A jeżeli chodzi o dodatkowy profil, to zastanawiamy się nad otwarciem klasy informatycznej.

Technikum Automatyki i Robotyki
ul. Milionowa 12, 93-193 Łódź (budynek Szkoły Mistrzostwa Sportowego)
info@technikum.io
tel. 724 240 515
tel. 42 275 50 76
facebook.com/TechnikumAiR
instagram.com/technikum.io