Jeszcze kilkadziesiąt lat temu kobiety poświęcały cały swój czas na wychowanie dzieci i pielęgnowanie domowego ogniska. Zabiegane, zmęczone, zawsze stawiające potrzeby swoich bliskich na pierwszym miejscu, idealnie wpisywały się w stereotyp matki-Polki. W gąszczu codziennych spraw i obowiązków domowych trudno im było znaleźć przestrzeń i moment dla siebie. Na szczęście od tego czasu wiele się zmieniło.

“Pokaż mi jak wykorzystujesz swój czas, a powiem Ci kim jesteś”.

Współczesne Polki to PANIE SWOJEGO CZASU. To kobiety, które z powodzeniem łączą wiele życiowych ról jednocześnie dbając o swoje potrzeby, pasje i marzenia. To kobiety, które chętnie w siebie  inwestują, nie szczędzą czasu i pieniędzy na własny rozwój, karierę oraz to jak wyglądają. Spełniają się na wielu polach. Świadomie wybierają swoje ścieżki życiowe, rzadko ulegają presji społecznej oraz narzuconym przez nią stereotypom. Zdają sobie sprawę jak cenny jest ich czas, dlatego zarządzają nim w sposób mądry, przemyślany i konsekwentny.

 

EDUKACJA

W Polsce mieszka blisko 20mln kobiet. Z danych GUS wynika, że  wykształcenie średnie ma 30proc. kobiet, natomiast wykształceniem wyższym może pochwalić się 19proc. Polek.  Wśród wszystkich studiujących w roku akademickim 2013/2014 kobiety stanowiły ponad 58proc. Kobiety przeważały także wśród ogólnej liczby studentów zdobywających wiedzę w dziedzinie opieki społecznej (87proc.), nauk pedagogicznych (80proc.) oraz medycznych (75proc.) Warto zaznaczyć, że Polki należą do najlepiej wykształconych kobiet w Unii Europejskiej. Istotną motywacją do kształcenia  się są oczywiście wyższe zarobki, możliwość pracy w interesującym zawodzie ale także niezależność, którą Polki bardzo sobie cenią. Współczesne Polki otwarcie przyznają, że wyższe wykształcenie  gwarantuje im wysoką pozycję społeczno-zawodową oraz wynagrodzenie, które pozwala im wieść styl życia o jakim zawsze marzyły. Zarobki przestały być dla nich tematem tabu. Kobiety z pełnym przekonaniem zdają się mówić: ‘Znam swoją wartość, wiem ile potrafię, mam ogromne doświadczenie zawodowe i zasługuję na adekwatne wynagrodzenie’.

Zdobyte wykształcenie dla wielu z nich staje się przepustką do realizacji marzeń o własnej firmie. Młode Polki stawiają na przedsiębiorczość, są aktywne na rynku pracy, odnoszą spektakularne sukcesy. Dobre wykształcenie daje im większą pewność siebie oraz odwagę w życiu zawodowym. Polska należy do czołówki UE pod względem przedsiębiorczości kobiet. Według danych Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości  63proc. kobiet pracujących najemnie bierze pod uwagę założenie  własnej firmy w ciągu najbliższych pięciu lat.

 

RODZINA

Okazuje się, że współczesne Polki wcale nie odrzucają instytucji małżeństwa, jak było jeszcze popularne dekadę temu. Z sondażu przeprowadzonego przez GFK Polonia dla Rzeczpospolitej wynika, że powracają tradycyjne, konserwatywne wartości. Zdecydowana większość kobiet przyznaje, że małżeństwo ma dla nich duże znaczenie. Tym co różni Polki od ich matek i babć jest wiek, w którym decydują się na założenie rodziny. Ich matki wychodziły za mąż kiedy miały 25 lat, ich babcie 20cia.Współczesne Polki najczęściej biorą ślub około 30-tki. To dla nich idealny czas, to moment, w którym z reguły mają ustabilizowaną sytuację materialną, stałą pracę oraz  doświadczenie zawodowe. Nie są debiutantami na rynku pracy. W takim wieku inaczej  podejmuje się decyzje.  Stabilna i ugruntowaną pozycję zawodowa pozwala im spokojnie skupić się na budowaniu życia rodzinnego.

 

PÓŹNE MACIERZYŃSTWO

Statystyki pokazują, że jeszcze 10lat temu Polki decydowały się na macierzyństwo w wieku 23lat, dziś dopiero w wieku 30lat. Późne macierzyństwo to coraz częściej występujące zjawisko wśród Polek. Według danych GUS w latach 2004-2014 liczba mam w wieku 39-44 wzrosła aż czterokrotnie. Powszechnie wiadomo, że szanse  na zajście w ciążę maleją kiedy kobieta skończy 35 lat. Kampania społeczna ‘Nie odkładaj macierzyństwa na potem’(Fundacja Mamy i Taty) wywołała sporo kontrowersji. Dlaczego? Po pierwsze,  współczesne Polki dają sobie prawo do decydowania o sobie oraz czas na podjęcie jednej z najważniejszych decyzji w swoim życiu. Po drugie, mają odwagę powiedzieć NIE stereotypom i społecznej presji. Po trzecie, decyzję o macierzyństwie chcą podejmować dopiero kiedy poczują się  gotowe na to by być matkami, kiedy będą przekonane, że ten obowiązek udźwigną. Myślę, że śmiało można zaryzykować twierdzenie, że w pokoleniu naszych matek oraz babć macierzyństwo było kolejnym krokiem, który był naturalną konsekwencją wyjścia za mąż. Taki był wówczas ogólnie przyjęty model –kobieta stawała się żoną, a następnie matką. Dziś współczesne Polki (zapewne nie wszystkie, ale znakomita większość) chcą od życia czegoś więcej, szalenie cenią sobie swoją niezależność i nie chcą zbyt szybko z niej rezygnować.

Nie jest to jednak jedyny powód późnego macierzyństwa. Dla wielu z nich decyzja ta jest nierozerwalnie związana z ich sytuacją materialną i zawodową. Jak wynika z badań przeprowadzonych w 2013 roku przez Instytut Badania Opinii Społecznej i Rynku, aż 1/3 Polek decyduje się na późne macierzyństwo w obawie przed kłopotami w pracy. Boją się, że po powrocie z urlopu macierzyńskiego mogą różnić się poziomem wiedzy od współpracowników, którzy nie mieli przerwy w karierze zawodowej. Nie chcą z tego powodu stracić pracy. Nie jest więc tak, że Polki nie chcą rodzić dzieci – rodziłyby, gdyby miały ku temu odpowiednie warunki materialne i socjalne. Według “Diagnozy społecznej” największego badania socjologicznego w Polsce, przeprowadzonego przez prof. Janusza Czapińskiego – aż 3 miliony Polaków od 16. do 34. roku życia chciałoby mieć co najmniej jedno dziecko.

Świadoma decyzja o późnym macierzyństwie jest podyktowana wieloma czynnikami. Ich wspólnym mianownikiem jest niewątpliwie większy spokój oraz czas, jaki Polki chciałyby dać swoim dzieciom.

 

CZAS DLA SIEBIE

Współczesne Polki nie boją się upływu czasu. Nie stanowi on już o ich atrakcyjności, aktywności czy przydatności na rynku pracy. Kobiety 50+ przeżywają prawdziwy renesans. Są u szczytu swoich możliwości, które poza obszarem zawodowym realizują na różnych polach. To właśnie po 50-tce znajdują czas na swoje pasje, takie jak podróżowanie, nauka języków obcych, rozwój osobisty etc. Są spełnione, cieszą się życiem, dostrzegają jego uroki. To zdecydowanie ich czas. Jeszcze trzydzieści, czterdzieści lat temu to byłoby nie do pomyślenia. Rola kobiety w społeczeństwie była wyraźnie i bardzo precyzyjnie określona. Pięćdziesięcioletniej kobiecie już pewnych rzeczy nie wypadało, z reguły była to kobieta zamężna, stateczna pani domu. W tamtych czasach model kobiety był jeden – klarowny i dominujący. Dziś na szczęście jest społeczne przyzwolenie na to aby kobiety (niezależnie od wieku) realizowały się na wielu polach. Współczesne Polki 50+ to kobiety spełnione zarówno w domu, w rodzinie, jak i w pracy. Podkreślające jednocześnie swoje potrzeby, mówiące – ja też jestem ważna. To kobiety wciąż bardzo atrakcyjne fizycznie, dbające o swój wygląd, odważnie sięgające po możliwości jakie daje współczesna medycyna estetyczna. W letniej kampanii marki BOHOBOCO wzięła udział 81 letnia modelka Helena Norowicz. Ta, niewątpliwie odważna kampania przełamuje kolejne schematy. Pokazuje, że współczesna moda zaciera granice wieku oraz, że każda kobieta może czuć się atrakcyjna niezależnie od wieku. Kobiety dojrzałe nie się już spychane na margines, ich siła, kobiecość i doświadczenie  są ich niebywałym atutem.

 

PANIE SWOJEGO CZASU

Współczesne Polki to Panie SWOJEGO CZASU. Bardzo mądrze i świadomie decydują na co i kiedy go poświęcają. Ich wybory życiowe pokazują jak bardzo cenią sobie czas, jak ogromną wartość dla nich stanowi dlatego w ich decyzjach nie ma miejsca na przypadkowość, nieprzewidywalność  czy chaos. Jest ogromna świadomość swoich potrzeb, umiejętność dokonywania właściwych wyborów oraz sztuka rezygnacji z tego, co im nie służy. Jest także pokora i akceptacja otaczającej ich rzeczywistości. Jest też radość i duma z bycia współczesną Polką – zadowoloną, szczęśliwą, znającą swoją wartość i nade wszystko ceniącą swój czas.

 

Kasia Malinowska
life coach, właścicielka INSPIRATION
k.malinowska@inspiration. edu.pl