Wydania specjalne

Nasza przyszłość: innowacyjny marketing i sztuczna inteligencja

Nasza przyszłość: innowacyjny marketing i sztuczna inteligencja

Sprzedaż bez marketingu nie istnieje. Cały czas pracujemy nad tym, by wyróżnić się na tle konkurencji. Marki samochodów są do siebie zbliżone, więc musimy dać to, czego nie dają inni. Stawiamy na kreatywność i innowacyjność, a przy tym lubimy dawać prezenty – mówi Beata Cyrulińska, Marketing i PR Manager.

LIFE IN. Łódzkie: Dobry i zły marketing kosztują tyle samo. Co robić, by te działania szły w odpowiednim kierunku?

Beata Cyrulińska: Po pierwsze trzeba obserwować rynek i odpowiadać na potrzeby klientów. Znajomość grupy docelowej i trendów rynkowych ma kluczowe znaczenie w planowaniu działań marketingowych. Nowoczesny marketing to ciągłe szkolenie, ja, na przykład, aby skutecznie docierać do naszych klientów, stale zgłębiam wiedzę w dziedzinie e-marketingu. Rozwój technologii wymusza również na pracownikach działów marketingu zmiany w naszych kompetencjach. Jeszcze parę lat temu pracowaliśmy wykorzystując klasyczne formy komunikacji i reklamę w prasie, radiu czy papierowe ulotki. Dzisiaj stawiamy na digital.

Zmieniły się narzędzia marketingowe, a jakie kanały wybiera firma Jaszpol w kontakcie ze swoimi klientami?

Każdy dorosły człowiek w Polsce korzysta dziś ze smartfona i tam szuka interesujących go treści. Najbardziej skutecznym i jednocześnie najlepiej mierzalnym kanałem komunikacji z klientem stał się właśnie internet, dlatego w naszych działaniach marketingowych koncentrujemy się głównie na kampaniach w Google. Kolejnym kanałem komunikacji są media społecznościowe, przede wszystkim YouTube – i wiedząc o tym, nagrywamy przynajmniej dwa filmy w miesiącu dla naszej społeczności. Innym kanałem komunikacji są: Facebook i Instagram – tutaj budujemy relacje z potencjalnymi klientami. Informujemy ich o ciekawostkach w firmie, o nowościach, organizujemy konkursy. Korzystamy też z kampanii radiowych po to, żeby wzmocnić przekaz – głównie w przypadku wprowadzenia nowych modeli na rynek.

Jaka jest Wasza grupa docelowa?

Prowadzone analizy i obserwacje pokazują, że nasz klient to osoba po 35 roku życia. Jednak to się zmienia. W ostatnich latach zauważyliśmy, że docieramy do coraz młodszych osób, choć jeszcze kilka lat temu wśród naszych klientów były głównie osoby po 45 roku życia.
Skąd zainteresowanie ofertą firmy u coraz młodszych klientów? Z czego to wynika? Przede wszystkim ze zmiany designu modeli Renault, który stał się bardzo nowoczesny i pociągający. Znaczenie mają również bardziej dostępne ceny poszczególnych modeli. Na przykład na samochód Dacia Duster, którego cena wyjściowa to 39 900 złotych, decydują się głównie klienci po 30 roku życia. Przyciąga ich atrakcyjna cena, a model wpisuje się w obecny trend crossoverów, które przebojem zdobywają rynek.

Jakie są trendy w marketingu na rynku motoryzacyjnym? Jak przyciągnąć uwagę potencjalnego klienta?

Samochody są dziś do siebie bardzo podobne, a zatem trzeba szukać sposobów na to, aby się wyróżnić i skłonić klienta do tego, by wybrał właśnie nas. Dlatego przez cały czas zastanawiamy się, co innowacyjnego zrobić, czym zachęcić klienta i przekonać do siebie. W naszych salonach to właśnie klient „chodzi w koronie”, dlatego wysoka jakość usług jest dla nas najwyższym priorytetem. To po pierwsze. Po drugie, zawsze zadajemy sobie pytanie: Jaką korzyść dodatkową otrzymają nasi klienci, oprócz zakupu dobrego samochodu i sprawnej usługi serwisowej? I na przykład, w tym roku każdy, kto zrobi zakupy za minimum 200 złotych, może na rok wygrać nowe Renault Megane GrandCoupe. Odzew jest ogromny. Realizujemy też marzenia klientów: w Jaszpolu można spersonalizować wzór, który będzie zdobił karoserię naszego nowego samochodu. Klient przychodzi do nas, wybiera rodzaj okleiny samochodu, a my przygotowujemy mu samochód dokładnie taki, jaki sobie wymarzył. Samochód z salonu w moro? Proszę bardzo!

Samochód z salonu w moro?

Dokładnie, a teraz umożliwiamy również inne opcje i to się fantastycznie przyjęło. Miesięcznie sprzedajemy po kilka takich spersonalizowanych samochodów. Klient przychodzi do nas, wybiera rodzaj lakieru lub folii do tuningu samochodu, a my podstawiamy mu samochód dokładnie taki, jaki sobie wymarzył. Na razie robimy tak głównie z modelem Dacia Duster, ale wszystko przed nami.

Akcja z okazji 30-lecia Jaszpolu to wielki konkurs, w którym do wygrania na rok jest dziesięć samochodów. To faktycznie dość oryginalny pomysł. Jakich efektów się spodziewacie?

Wielkich i już je widzimy. Przyjeżdżają do nas klienci z całego kraju. A my lubimy robić prezenty naszym klientom i to jest właśnie taki prezent. Akcja polega na tym, jak już wspomniałam, że klient robi zakupy w którymś z naszych salonów za minimum dwieście złotych. To już uprawnia go do wzięcia udziału w konkursie. Następnie prosimy o wypełnienie formularza, w którym klient opisuje podróż swoich marzeń. Do wygrania jest w sumie dziesięć nowych Renault Megane GrandCoupe, siedem już jeździ po ulicach, a kolejne trzy jeszcze czekają.

Firma Jaszpol wystawiła ostatnio kilkanaście modeli samochodów podczas święta 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Dlaczego akurat tam?

Miejsca, w których chcemy zaprezentować się naszym potencjalnym klientom, dzielimy na eventy typowo wizerunkowe oraz eventy sprzedażowe. Te pierwsze procentują na przyszłość, a dzięki drugim mamy efekty w postaci sprzedaży w ciągu dwóch, trzech miesięcy. Podczas eventu w Łasku wiedzieliśmy, że jest to wydarzenie, na którym pojawi się kilkadziesiąt tysięcy osób, przede wszystkim rodziny z dziećmi, ale i lokalni przedsiębiorcy. Ofertę dopasowaliśmy do ich potrzeb i to był strzał w dziesiątkę. Już na miejscu mieliśmy konkretne zainteresowanie, które zostało sfinalizowane złożeniem zamówień przez nowych klientów. Spotkaliśmy się też z naszymi stałymi klientami, którzy znają Jaszpol jako firmę wspierającą pasjonatów z Bazy.

Jaszpol może pochwalić się też wieloma prestiżowymi nagrodami. Jak te osiągnięcia wpływają na rozwój firmy?

Ostatnio przyznano nam „Złoty klucz jakości” za obsługę na najwyższym poziomie. Piąty rok z rzędu otrzymaliśmy tytuł „Bardzo dobry salon”, przyznawany przez branżowy miesięcznik „Auto Świat”. To wyróżnienie ma dla nas duże znaczenie, ponieważ badana jest jakość obsługi klienta w salonie. A procedura oceny jest bardzo rygorystyczna: w salonie pojawia się tzw. tajemniczy klient, czyli nie wiemy, kiedy nas odwiedzi, kto nim będzie oraz z jakiej usługi skorzysta.

W Łodzi i województwie Jaszpol znany jest ze swojego zaangażowania w projekty skierowane do społeczeństwa. Jak jest to wpisane w misję firmy?

Jesteśmy firmą odpowiedzialną społecznie. Wspieramy lokalne fundacje i osoby potrzebujące. Dla nas bardzo ważne jest to, by oprócz sprzedaży samochodów, napraw czy likwidacji szkód, wspomagać tych, którzy potrzebują pomocy. Ważnym tematem jest dla nas bezpieczeństwo naszych klientów. Dlatego w ramach programu „Bezpiecznie z Jaszpolem” przygotowaliśmy cykl filmików, w których kładziemy ogromny nacisk na edukację – pokazujemy, w jaki sposób montować foteliki dziecięce, co zrobić, gdy złapiemy gumę na autostradzie, jak prawidłowo zapinać pasy bezpieczeństwa. Filmy te cieszą się ogromną popularnością. Mamy po 25 tysięcy wyświetleń. Zachęcam do subskrybowania naszego kanału na YouTube.