Czym jest pewność siebie? Jak można ją rozpoznać? Czy jest to coś z czym się rodzimy, a może nabywamy wraz z życiowym doświadczeniem? Czy mamy na nią wpływ? Czy możemy ją kształtować, a jeśli tak, w jaki sposób?

Poczucie pewności siebie to jeden z ważniejszych wyznaczników naszej osobowości, który pozwala nam żyć w psychicznym i fizycznym dobrostanie. Kluczowym elementem zdrowej pewności siebie jest akceptowanie się za swoją niepowtarzalność oraz przekonanie, że jest się wartym tyle samo, co każdy inny człowiek. Wszyscy ludzie mają bowiem jednakową, niemierzalną i niezmienną wartość wewnętrzną jako osoby. Wartości tej nie można ani zdobyć, ani powiększyć poprzez działanie jakichkolwiek czynników zewnętrznych, np. przez to, jak traktują nas inni ludzie.

Niestety zbyt często szukamy potwierdzenia pewności siebie w świecie zewnętrznym. Przykładamy ogromną wagę do tego, co powiedzą inni, rozpaczliwie szukamy akceptacji oraz wsparcia dla naszych życiowych wyborów.
Taka postawa wynika z faktu, że większość naszych przekonań, także tych dotyczących pewności siebie, kształtuje się w okresie dzieciństwa. Od najmłodszych lat wmawia się nam, że pewność siebie może rosnąć lub maleć zależnie od okoliczności, w których się znajdujemy lub w zależności od tego, co robimy. Trudno się dziwić, że w dorosłym życiu budujemy poczucie pewności siebie na czynnikach zewnętrznych takich jak: praca, wystawny styl życia, wpływowi znajomi. Ale kiedy z jakichś powodów zabraknie nam tych czynników, nasze poczucie pewności siebie odejdzie razem z nimi, bo zbudowane było na słabym fundamencie.
Na szczęście nie trzeba szukać aż tak daleko.

Każda z nas ma pewność siebie. W niektórych sytuacjach jest ona łatwo dostępna, w innych mniej. Są obszary, w których czujemy się swobodnie. Wtedy nasza pewność siebie jest absolutnie naturalna, stabilna i silna. Nie musimy w żaden szczególny sposób jej aktywować. A zatem wystarczy nauczyć się jak zastosować wrodzoną pewność siebie w sytuacjach, w których dotychczas jej nie wykorzystywałyśmy.

Wyobraź sobie, że pewność siebie jest jak mięsień, który budujemy konsekwentnym wysiłkiem. Jeśli chcesz, żeby Twoja pewność siebie była większa, musisz ją regularnie i konsekwentnie trenować. To oczywiście nie wydarzy się z dnia na dzień. Zwiększenie pewności siebie, jak każda inna zmiana, wymaga czasu. Warto jednak podjąć to wyzwanie, ponieważ raz wzmocniona, stanie się Twoim motorem do działania, Twoją życiową energią.
Oto kilka sprawdzonych sposobów dzięki, którym staniesz się kobietą pewną siebie:

  • ŚWIADOME ŻYCIE – poznawaj świat, miej w sobie gotowość do ciągłego uczenia się i zmiany poglądów. Akceptuj to, czego zmienić nie możesz. Żyj w kontakcie ze swoimi emocjami, wartościami, potrzebami oraz aspiracjami. Bądź otwarta na zmiany.
  • DOŚWIADCZANIE – przestań się bać i zacznij doświadczać. Większość kobiet boi się porażki, błędu, krytyki, oceny oraz odrzucenia. Te obawy powstrzymują je przed działaniem, przed realizacją marzeń i planów, przed życiem zgodnym z ich wartościami i pragnieniami. Pamiętaj, że strach jest nieodłącznym elementem odwagi, więc zaprzyjaźnij się z nim. On pozwala Ci być uważną i czują. On będzie Ci zawsze towarzyszył, tak jak dobremu aktorowi trema. Zadbaj o to, żeby Cię mobilizował, a nie powstrzymał przed działaniem.
  • SAMOAKCEPTACJA – bądź swoim najlepszym przyjacielem, dbaj o siebie, dobrze o sobie myśl, troszcz się o swoje odczucia i pragnienia. Znajomość
    siebie, świadomość swoich mocnych i słabych stron oraz pełna akceptacja będą Ci zawsze pomagały w budowaniu pewności siebie.
  • ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SIEBIE – brak pewności siebie sprawia, że zbyt często oddajesz odpowiedzialność za swoje życie w obce ręce. Zmień to. Zacznij dokonywać wyborów ze świadomością ich konsekwencji, nie unikaj odpowiedzialności. Pamiętaj, że jakość Twojego życia zależy wyłącznie od Ciebie, to Ty nim kierujesz – nie ślepy los.
  • ASERTYWNOŚĆ – dbaj o własne prawa i potrzeby, umiejętnie wyrażaj siebie, nie krzywdząc przy tym innych. Świadomie stawiaj granice zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Przyjmuj to, co Ci służy, bez żalu zrezygnuj ze wszystkiego, co Cię osłabia i ciągnie w dół. Z szacunkiem traktuj ludzi i samą siebie.
  • SPÓJNOŚĆ – żyj w zgodzie ze sobą, z własnymi przekonaniami, wartościami i normami. Zachowuj harmonię pomiędzy tym, co mówisz, myślisz i robisz. Wewnętrzna spójność to solidny fundament, który wzmocni Twoją pewność siebie.
  • ZAUFANIE – zbuduj zaufanie do swoich talentów, możliwości i umiejętności. Świadomość tego, co Ci się udało osiągnąć do tej pory i umiejętność korzystania z tych doświadczeń, będą Twoim sprzymierzeńcem w budowaniu pewności siebie.
  • CELEBRACJA – zacznij dostrzegać i doceniać swoje osiągnięcia. Celebrowanie sukcesów wpływa bezpośrednio na Twoje emocje. Te z kolei, przekładają się na myśli, myśli na działania, a działania przynoszą kolejne efekty czyli sukcesy, które wzmacniają Twoje poczucie pewności siebie. Nabieranie pewności siebie to proces, który wymaga czasu. Ale już dziś możesz wykonać pierwszy krok, który zbliży cię do osiągnięcia celu. A zatem, rób to, co kochasz i co sprawia Ci przyjemność. Uwierz w siebie i swoje możliwości. Doceń własne zalety, realizuj swoje marzenia, dbaj o siebie i otaczaj się pozytywnymi ludźmi. Nawet nie zorientujesz się, kiedy Twoja pewność siebie stanie się nieodłącznym i naturalnym elementem wszystkich Twoich działań.

Kasia Malinowska
life coach, właścicielka INSPIRATION Centrum Językowo-Szkoleniowego
k.malinowska@inspiration.edu.pl