Czy firmy powinny potraktować kryzys jako szansę? Jak dzięki niemu zmienić dotychczasowe działania i zbudować firmie pozytywny wizerunek? Dlaczego zaufanie jest dziś najcenniejszą walutą w komunikacji? Na te i wiele innych pytań odpowiadają Monika Kern i Agnieszka Oleszczyk, CEO agencji AHAVA PR.

LIFE IN. Łódzkie: Czy marka ma znaczenie w czasach pandemii?

Agnieszka Oleszczyk: Epidemia koronawirusa prawdopodobnie bezpowrotnie zmieniła naszą codzienność. Na pewno zweryfikowała dotychczasowy sposób działania i opracowane wcześniej strategie komunikacji poszczególnych firm. Konsumenci, dokonując dziś zakupu konkretnego produktu, decydują, której firmie pomóc przetrwać ten trudny czas. Jak nigdy wcześniej widzimy więc, że marki, które wcześniej dbały o dobry kontakt ze swoimi Klientami są na uprzywilejowanej pozycji. Zbudowane zaufanie i relacje procentują. Marki szukając w dobie kryzysu oszczędności, w pierwszym odruchu od razu tną oczywiście wydatki na komunikację. Jak przerwanie komunikacji wpłynie na postrzeganie marki przez klientów? Czy na pewno w tym wypadku milczenie jest złotem?

Monika Kern: Firmy powinny mieć świadomość, że podejmowane w trakcie kryzysu działania lub ich brak, przekładają się na postrzeganie marki w przyszłości. Bieżący kontakt z Klientem to szansa na przekazanie swojego stanowiska i uwypuklenie wartości, którymi się kierujemy, a niekiedy również wyciszenie niepożądanych emocji. Umiejętne i odpowiedzialne zarządzanie wizerunkiem jest szczególnie istotne, zwłaszcza w sytuacji kryzysu, kiedy wielu Klientów mówi „sprawdzam”. Gdy mówimy o dobrej komunikacji firmy, należy wyraźnie zaznaczyć, że nie chodzi wyłącznie o relacje z konsumentami i podmiotami zewnętrznymi. Bardzo ważny jest również bieżący kontakt z pracownikami. W związku z obecną sytuacją, wielu z nich odczuwa stres i negatywne emocje. Dlatego powinniśmy im regularnie przekazywać informacje na temat stanu i kondycji firmy. Brak wiedzy wzmaga poczucie niepewności, które potrafi destrukcyjnie wpływać na pracę i jej efektywność. Pamiętajmy, że nasi pracownicy mogą być najlepszymi ambasadorami marki.

Czy teraz jest dobry moment na testowanie nowych pomysłów, formatów, pokazywanie „ludzkiej twarzy”?

Agnieszka Oleszczyk: Każdy kryzys, niezależnie, czy jest zewnętrzny czy wewnętrzny, prowadzi do zmian. Można zaryzykować nawet stwierdzenie, że jest okazją do umocnienia wizerunku firmy jako tej, która nie jest zorientowana wyłącznie na osiągnięcie celów biznesowych, a kieruje się wartościami istotnymi z punktu widzenia całego społeczeństwa. Sytuacja związana z pandemią koronawirusa jest o tyle inna, że nie dotyczy pojedynczych podmiotów, a dotyka każdej z branż – wszyscy musimy dostosować się do nowej rzeczywistości. Wymaga to, zwłaszcza od osób zajmujących się komunikacją, szczególnej kreatywności i tworzenia nowych formatów. Narzędzia, z których korzystaliśmy do tej pory, mogą okazać się mniej skuteczne w obliczu wyzwań, przed którymi stoją firmy. W zależności od tego, jak dobrze przemyślane i zaplanowane będą nowe strategie i kampanie, mogą one przynieść marce sukces rynkowy lub okazać się porażką. Jeśli zaś chodzi o zarządzanie marką osobistą, również powinniśmy postawić na pokazanie empatii poprzez wzmożony kontakt z naszymi obserwatorami i fanami. Otwartość na wyzwania, z jakimi się mierzą, czy nawet podzielenie się własnymi wątpliwościami, jest teraz bardzo pożądane. Czasy, w których od znanych osób wymagało się perfekcji, bezpowrotnie minęły. Wszyscy jesteśmy ludźmi i im naturalniej się prezentujemy, tym większą sympatię wzbudzamy w naszych odbiorcach.

Co w takim razie radzicie swoim klientom – powinni poddać się trendom, czy szukać własnej drogi, patrzeć tylko na zasięgi, czy tworzyć jakościowy content? Co ma dziś większe znaczenie?

Monika Kern: Obserwujemy wiele zmian, które już od lat zachodzą na rynku, a w czasie pandemii przyśpieszyły. Jedną z najbardziej widocznych jest to, że duża część komunikacji firm przeniosła się do internetu i na social media. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy zrezygnować z wysokiej jakość prezentowanych treści. Odbiorcy, jeszcze wnikliwiej niż dotychczas analizują przekazywane informacje i są w stanie bardzo szybko zweryfikować, czy polecane produkty faktycznie są godne ich uwagi. Każda próba nieprzemyślanego „lokowania produktu” skończyć się może stratą wizerunkową zarówno reklamującego, jak i producenta. Tutaj dochodzimy do szczególnej roli managera. Jako agencja Ahava PR reprezentujemy znanych twórców, ekspertów i osobowości medialne. Od momentu ogłoszenia pandemii, otrzymujemy coraz więcej zapytań od przeróżnych marek na temat możliwości współpracy. Naszą rolą, managerów, jest zbudowanie takiej świadomości naszych podopiecznych, aby mogli podjąć świadomą decyzję na temat wzięcia udziału w wybranych kampaniach. Efektem każdej współpracy musi być wartościowy przekaz. Tylko w ten sposób możemy sprawić, że odbiorcy nam zaufają i zostaną z nami na dłużej. Oznacza to, że ci, którzy są wiarygodni i zabierają głos w dziedzinach, w których są ekspertami, zyskują na popularności. Które marki dziś wygrywają? Te, które pokazują emocje, próbują udowodnić, że troszczą się o swoich konsumentów i o nich pamiętają, czy te, które na przykład finansowo wspierają służbę zdrowia?

Agnieszka Oleszczyk: Zdrowie i poczucie bezpieczeństwa to wartości, na których zależy wszystkim, niezależnie od wieku, płci, czy pozycji społecznej. Dlatego razem powinniśmy o nie dbać. Biznes, nie może udawać, że jest ślepy na to, co dzieje się dookoła. Jeżeli firmy z potrzeby serca, angażują się w pomoc innym, należy to wspierać i docenić. Już jakiś czas temu, działalność CSR przestała być przez osoby zajmujące się komunikacją traktowana jako koszt. Jest inwestycją i odpowiedzią na najpilniejsze wyzwania, które stoją przed całym społeczeństwem. Coraz więcej osób, podejmując decyzje zakupowe, zwraca uwagę, czy firma, której produkty wybiera, jest zaangażowana w działalność charytatywną. To pokazuje, że zaangażowanie społeczne idzie w parze z troską o konsumenta, a wygranymi są te marki, które reagują.

Jak po lockdownie zmieni się komunikacja marek, w jakim pójdzie kierunku?

Agnieszka Oleszczyk: W dostosowaniu komunikacji marek do nowej rzeczywistości, kluczowe będzie umiejętne czytanie emocji i zarządzanie oczekiwaniami Klientów. Kontynuowanie obecnych polityk, zachęcających do konsumowanie oferowanych produktów i usług, może doprowadzić nawet do kryzysu wizerunkowego. Branża PR staje się coraz bardziej świadoma i częściej zwraca się ku działaniom CSR. Trend, który prawdopodobnie się umocni, to budowanie więzi z najbliższym otoczeniem i rozwiązywanie problemów lokalnej społeczności. Przez to konsument może identyfikować się z wartościami danej marki.

Galerie handlowe otworzyły swoje podwoje, współpracujecie z kilkoma, co teraz komunikujecie, czy przede wszystkim bezpieczeństwo kupujących jest najważniejsze?

Monika Kern: Z punktu widzenia użyteczności obiektów handlowych, bezpieczeństwo Klientów zawsze było priorytetem. Teraz myślimy o nim w innym kontekście. Każda z galerii musi poddać się specjalnym obostrzeniom i odpowiednio – jasno i klarownie – zakomunikować to zarówno Klientom,
jak i najemcom. Ważne jest stworzenie poczucia komfortu przebywania w obiekcie dla każdej z grup interesariuszy. Weryfikacji wymaga też dotychczasowa aktywność centrów handlowych. Organizacja imprez masowych i wydarzeń zwiększających footfall (liczbę odwiedzin – przyp. red.) będzie prawdopodobnie, jeszcze przez długi czas niemożliwa. Dlatego w komunikacji powinniśmy stawiać przede wszystkim na lokalność i prezentację obiektu, jako takiego, który idealnie wpisuje się w tkankę miejską realizując różnorodne, nie tylko zakupowe, potrzeby pobliskich mieszkańców.

Prowadzicie agencję PR, działacie w Łodzi i Warszawie, czy Wasze działania ukierunkowane są na konkretną grupę klientów, czy branża nie ma w ogóle znaczenia, podejmiecie się każdego wyzwania?

Agnieszka Oleszczyk: W agencji Ahava PR skupiamy się na obsłudze PR oraz działaniach w zakresie social i digital media dla firm komercyjnych, jak i zarządzaniem marką osobistą. Główne siedziby znajdują się w Łodzi i Warszawie, ale współpracujemy z Klientami w całej Polsce. Naszą agencję tworzą eksperci, którzy posiadają rozległą wiedzę i umiejętności pozwalające prowadzić różnorodne projekty komunikacyjne. Zespół składa się z osób, które doskonale
odnajdują się w komunikacji 360 stopni i współpracy z Klientami z branży finansowej, retail, HR, modowej, FMCG. I to właśnie z podmiotów działających w tych sektorach składa się nasze portfolio. Z drugiej strony reprezentujemy wielu twórców internetowych. W tym przypadku szerokie spektrum kompetencji naszych współpracowników także jest nieocenione. Gdyby nie siła i różnorodność zespołu, nie udałoby się nam wejść tak mocno na rynek i dynamicznie rozwijać. Firmy i osoby najczęściej trafiają do nas poprzez rekomendacje i nasze działania promujące markę własną. Cały czas pracujemy także nad poszerzaniem naszych umiejętności i co za tym idzie, portfolio Klientów.

Co jest dla Was najważniejsze w pracy z klientem?

Monika Kern: Każda współpraca z firmą rozpoczyna się od dokładnego poznania marki i jej analizy na wielu płaszczyznach
– produktów, grup odbiorców, konkurencji. Dzięki temu jesteśmy w stanie zaproponować optymalną strategię komunikacji. W dalszej współpracy najważniejsze jest zaufanie. Jako osoby odpowiedzialne za wizerunek, musimy znać różne aspekty funkcjonowania firmy, zarówno te, które pozwalają jej odnosić sukcesy, jak i te kryzysogenne. Tylko w ten sposób jesteśmy w stanie odpowiednio zarządzić reputacją marki i budować jej wiarygodność na rynku. Istotnym elementem współpracy jest też partnerstwo. PR-owiec, dzięki swoim umiejętnościom interpersonalnym, rzetelności, responsywności, elastyczności, empatii i zdolności negocjacji, powinien być dla Klienta wsparciem eksperckim, a nie wykonawcą określonych zadań. Bardzo dbamy też o to, żeby firmy i osoby, z którymi współpracujemy miały poczucie, że mogą zwrócić się do nas z każdym zapytaniem i problemem, niezależnie od wcześniej ustalonych ram współpracy.

Zdradzicie, jak wygląda typowy dzień pracy w agencji?

Agnieszka Oleszczyk: W pracy PR-owca nie ma czasu na rutynę i nudę. Jedyną czynnością, którą powtarzamy niezmiennie każdego poranka jest dokładne sprawdzenie mediów i social mediów pod kątem informacji i publikacji, które dotyczyć mogą naszych Klientów. Poza tym każdy dzień przynosi nowe wyzwania i pomysły, których realizacja sprawia nam wiele satysfakcji. Praca w agencji PR to tak naprawdę nieustanny kontakt z drugim człowie-kiem. W ciągu dnia nie brakuje rozmów telefonicznych i mailowych z Klientami, przedstawicielami mediów oraz innych firm. Do tego dochodzi przygotowanie zaplanowanych
tekstów. Ważnym elementem działalności osób zajmujących się komunikacją jest praca koncepcyjna, która wywołuje w zespole największy entuzjazm. Dlaczego? Tak, jak nie spotka się dwóch takich samych osób, tak nie sposób trafić na dwie identyczne marki. Każda niesie ze sobą inną wartość dodaną. Tworzenie i wdrażanie strategii komunikacji jest więc wyjątkowo ciekawym zadaniem, a „burze mózgów” w naszej agencji potrafią być naprawdę pobudzające. Inspirację czerpiemy z otoczenia, ale także od siebie nawzajem. W Ahava PR, mamy to szczęście, że się lubimy i spędzamy ze sobą dużo czasu nie tylko w pracy. To daje nam jeszcze więcej radości z wykonywanych zadań, ale przede wszystkim poczucie, że jesteśmy zgranym teamem.

Założycielki AHAVA PR:

Monika A. Kern CEO
Specjalizuje się w zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi oraz kreowaniu wizerunku osób publicznych. Z wykształcenia prawnik, PR-owiec z wyboru i pasji. Kocha ludzi i wyzwania.

Agnieszka Oleszczyk CEO
Odpowiada za strategie z zakresu PR oraz planowanie i komunikowanie działań wizerunkowych. Od 15 lat związana ze światem mody. Uważny obserwator z imponującą intuicją do trendów.

Pracowały dla takich marek jak: Randstad, Plac Unii, Galeria Kazimierz, NFI Assay, EXPO Łódź, Immergas, TAX LEGAL, dr Gerard, Bakal, TrybEco, Tatuum, LAVARD, 4F, Anna Orska, Vaniila Night& Day, Oh!Zuza, Tova, Weave, ZAQUAD, Michał Szulc, W-arte! Romy Gąsiorowskiej oraz formaty telewizyjne (TVP, TVN, Polsat).

AHAVA PR to nowoczesna, butikowa agencja, dostarczająca kompleksowe usługi wspierające rozwój i obecność marek na rynku. Specjalizuje się w doradztwie strategicznym, projektowaniu oraz realizacji strategii PR, kreowaniu i zarządzaniu marką osobistą, komunikacji kryzysowej, PR-ze korporacyjnym oraz produktowym, public affairs, media relations, event PR, digital i social media oraz akcjach niestandardowych. Tworzy skuteczną komunikację opartą na zrozumieniu stylu życia oraz potrzeb grup docelowych. Dąży do tworzenia strategii i contentu, bazujących na budowaniu zaangażowania – zarówno mediów, jak i konsumentów. Zawsze z pełnym szacunkiem do odbiorców. Motto AHAVA PR brzmi: #makePRgreatAgain.

Rozmawiała Beata Sakowska
Zdjęcia Albert Pabijanek

AHAVA PR
facebook.com/ahavapr/
www.instagram.com/ahavapr/
www.linkedin.com/company/ahava-pr/
www.ahavapr.pl