Mówią o nim samochód legenda, a nazwę zawdzięcza jednej z córek Zeusa, muzie historii Klio, co w tłumaczeniu z greki oznacza „głosząca sławę”. I już od początku produkcji tę sławę udało mu się zdobyć. Clio jest pierwszym modelem, któremu aż dwukrotnie przyznano tytuł Samochodu Roku.
Od prawie 30 lat jest też najlepiej sprzedającym się modelem marki Renault. Do 2018 roku nowych nabywców znalazło aż 15 milionów egzemplarzy, a samochód doczekał się pięciu generacji. Najnowsza swoją premierę miała 1 października. A czy ktoś pamięta kultowy model Clio I? To od niego wszystko się zaczęło. Pierwsze Clio z taśmy wyjechało w 1990 roku prosto na światowe targi motoryzacyjne w Paryżu. Nazywano je wtedy „wielkim-małym samochodem”, ponieważ oferował sporą przestrzeń w niewielkim nadwoziu.
Model ten zastąpił równie kultowe Renault 5, ale był od niego dłuży o 5 centymetrów i miał szerszy rozstaw osi. Pierwsza generacja rozeszła się w liczbie 4 milionów egzemplarzy i zdobyła uznanie nawet największych krytyków świata motoryzacji. Druga generacja pojazdu powstała na nowej płycie podłogowej i znów urosła o ponad sześć centymetrów. Renault zmieniło design na bardziej nowoczesny, zmniejszając przy tym masę pojazdu. Poprawiono też poziom bezpieczeństwa i dodano wspomaganie kierownicy.
Renault Clio II w produkcji było od 1998 roku do 2012. W tym czasie powstało kilka wersji Clio Phase, modele kilkukrotnie przechodziły restyling, ale przede wszystkim premierę miała trzecia generacja Clio. Debiutowała na Salonie Samochodowym we Frankfurcie w 2005 roku. Jako pierwszy model w swoim segmencie Clio III otrzymał pięć gwiazdek w teście zderzeniowym Euro NCAP. Przy jego produkcji wykorzystano nowe miękkie materiały wykończenia wnętrza oraz nowoczesne wyposażenie jak system monitorowania ciśnienia w oponach czy kartę „hands free” zastępującą tradycyjny kluczyk.
Rok 2012 był kluczowy dla Renault, ponieważ zakończono produkcję modeli drugiej i trzeciej generacji Clio, a rozpoczęto czwartą. Ta została zaprezentowana przez nowego Dyrektora ds. designu koncernu Renault Laurensa van den Ackera i wprowadziła kompletną przemianę w designie „małego francuza”. Clio ponownie zwiększyło swoje wymiary, a tym samym przestrzeń wnętrza. W samochodzie zainstalowano m.in. ekran dotykowy z systemem R-Link, a pod maskę trafił silnik 1.2 o mocy 75 KM oraz 1.5-litrowy silnik dCi. Model cieszył się powodzeniem w całej Europie i nadal nie spada z pozycji najpopularniejszych modeli segmentu B. Francuski producent nie poprzestał na „czwórce”. Najnowszy model swoją premierę miał 1 października 2019 roku.