Trudno dzisiaj wyobrazić sobie działanie jakiegokolwiek przedsiębiorstwa bez dostępu do Internetu i nowoczesnych technologii. Nad ich prawidłowym działaniem i bezpieczeństwem powinien czuwać specjalista. Osoby z odpowiednim doświadczeniem w IT można przyciągnąć do firmy atrakcyjnymi warunkami zatrudnienia.
Jeżeli w budżecie nie ma jednak miejsca na spore wydatki, rozwiązaniem jest outsourcing IT. Co warto o nim wiedzieć?
Outsourcing IT – co to i dlaczego warto z niego skorzystać?
Outsourcing IT świadczą firmy, które „wypożyczają” podmiotom zewnętrznym specjalistów w różnych dziedzinach IT. Działania mogą być wykonywane zdalnie albo w siedzibie wspomaganej firmy. Współpraca odbywa się w zakresie, który określa zawarta umowa. Niektóre firmy świadczące takie usługi pracują w typowych godzinach biurowych, a inne zapewniają całodobowe wsparcie przez 7 dni w tygodniu. W outsourcingu IT najczęściej pracują osoby o różnych kompetencjach z bogatym doświadczeniem zawodowym w branży. Taka różnorodność zapewnia komfort ich klientom, którzy mogą liczyć na wiele profesjonalnych usług bez konieczności tworzenia etatów we własnych strukturach.
Gdzie szukać współpracowników w ramach outsourcingu IT?
Współpracowników i specjalistów z różnych dziedzin IT łatwo znaleźć na zaufanych portalach, takich jak https://mindworkers.pl/. To doskonałe źródło wsparcia zewnętrznego, które podniesie bezpieczeństwo IT w Twojej firmie i będzie na bieżąco reagowało na wszelkie pojawiające się w niej problemy informatyczne. Platforma nie tylko umożliwia odszukanie prawdziwego talentu, lecz także pozwala wielu ambitnym pracownikom na zdobycie nowej posady w świecie nowoczesnych technologii. Łatwo znaleźć na niej przyszłych pracowników zajmujących się programowaniem front-end, back-end i na urządzenia mobilne. Nie brakuje także specjalistów m.in. od technologii chmurowych, data science, sztucznej inteligencji czy cyber security.
Specjaliści z outsourcingu IT
W ramach outsourcingu IT możesz liczyć na bieżące wsparcie w podstawowych czynnościach, czyli tzw. helpdesk. Na rynku nie brakuje jednak pracowników, którzy chętnie dzielą się swoim specjalistycznym doświadczeniem. To m.in. osoby zajmujące się UX/UI, programiści, testerzy oprogramowania i wielu innych. Jeżeli zastanawiasz się nad odpowiedzią na pytania: „Scrum master – czym się zajmuje, ile zarabia i jak nim zostać? Czym jest praca dla scrum mastera?”, to wiedz, że pojedyncze zlecenia z outsourcing IT są szansą i dla pracownika na zdobycie doświadczenia, i dla klienta na skorzystanie z profesjonalnych usług zarządzania projektami.
Jakie zadania są zatem najpopularniejsze w outsourcingu IT? Najczęściej firmy korzystają z codziennego wsparcia najprostszych działań, które specjalistom zajmują niewiele czasu. Te same zadanie powierzone pracownikom wewnętrznym wymagałyby zdobycia przez nich odpowiedniej wiedzy i oderwania się od podstawowych obowiązków, żeby np. stworzyć kopię zapasową.
W ręce firmy zewnętrznej warto przekazać chociażby: stworzenie i obsługę strony internetowej, administrowanie siecią informatyczną, serwis komputerów i urządzeń peryferyjnych, instalowanie i uaktualnianie oprogramowania, zarządzanie ochroną przeciwwirusową, odzyskiwanie danych czy szkolenia IT dla pracowników.
Najważniejsze zalety outsourcingu IT
- Skoncentrowanie się na własnej działalności i przekazanie firmie zewnętrznej wszelkich spraw związanych z nowoczesnymi technologiami.
- Brak konsekwencji zatrudniania jednego pracownika ds. IT na etacie. Dostęp do wielu specjalistów z różnych dziedzin IT oraz przerzucenie kwestii urlopów chorobowych i wypoczynkowych na firmę zajmującą się outsourcingiem.
- Korzystanie z nieustannie rozwijanej i uaktualnianej wiedzy informatycznej zewnętrznego pracownika, bez konieczności inwestowania w jego edukację i rozwój zawodowy.
- Brak kosztów związanych z obsługą stanowiska pracy, np. zakupu sprzętu komputerowego i oprogramowania oraz organizowania dodatkowego miejsca pracy.
- Uniknięcie drogiej i czasochłonnej rekrutacji informatyków. Aby sprawdzić znajomość określonych technologii, zweryfikować doświadczenie zawodowe i umiejętność posługiwania się językiem angielskim, konieczne byłoby wsparcie rekrutera IT.
Wady outsourcingu IT
- Ryzyko, że poufne dane trafią w niepowołane ręce albo usługi informatyczne będą na niezadowalającym poziomie. Właśnie dlatego poszukaj opinii innych na temat firm świadczących outsourcing IT i zawsze korzystaj z usług tych, do których masz zaufanie.
- Firmy outsourcingowe najczęściej sprzedają usługi w pakietach, dlatego istnieje ryzyko, że wybrany przez Ciebie pakiet okaże się nieodpowiedni. Wtedy za usługi nieobjęte umową należy dodatkowo zapłacić.
- Brak rozwiązania nagłego problemu „od ręki”, bo przydzielony Twojej firmie specjalista udziela pilnej pomocy w innym przedsiębiorstwie.
Zewnętrzni specjaliści to świetne rozwiązane dla każdej firmy, w której nie jest potrzebny odrębny dział informatyczny. Outsourcing IT zapewnia dostęp do różnorodnych usług informatycznych na elastycznych zasadach. Zanim zdecydujesz się na konkretną firmę zewnętrzną, uważnie zapoznaj się z umową. Wybór pakietu usług, czas reakcji na zgłoszenie (np. awarii sieci informatycznej) i dbałość o poufność danych to najważniejsze zapisy.