Polecamy

Jakie są zalety i wady outsourcingu w IT?

Jakie są zalety i wady outsourcingu w IT?

Trudno dzisiaj wyobrazić sobie działanie jakiegokolwiek przedsiębiorstwa bez dostępu do Internetu i nowoczesnych technologii. Nad ich prawidłowym działaniem i bezpieczeństwem powinien czuwać specjalista. Osoby z odpowiednim doświadczeniem w IT można przyciągnąć do firmy atrakcyjnymi warunkami zatrudnienia.

Jeżeli w budżecie nie ma jednak miejsca na spore wydatki, rozwiązaniem jest outsourcing IT. Co warto o nim wiedzieć?

Outsourcing IT – co to i dlaczego warto z niego skorzystać?

Outsourcing IT świadczą firmy, które „wypożyczają” podmiotom zewnętrznym specjalistów w różnych dziedzinach IT. Działania mogą być wykonywane zdalnie albo w siedzibie wspomaganej firmy. Współpraca odbywa się w zakresie, który określa zawarta umowa. Niektóre firmy świadczące takie usługi pracują w typowych godzinach biurowych, a inne zapewniają całodobowe wsparcie przez 7 dni w tygodniu. W outsourcingu IT najczęściej pracują osoby o różnych kompetencjach z bogatym doświadczeniem zawodowym w branży. Taka różnorodność zapewnia komfort ich klientom, którzy mogą liczyć na wiele profesjonalnych usług bez konieczności tworzenia etatów we własnych strukturach.

Gdzie szukać współpracowników w ramach outsourcingu IT?

Współpracowników i specjalistów z różnych dziedzin IT łatwo znaleźć na zaufanych portalach, takich jak https://mindworkers.pl/. To doskonałe źródło wsparcia zewnętrznego, które podniesie bezpieczeństwo IT w Twojej firmie i będzie na bieżąco reagowało na wszelkie pojawiające się w niej problemy informatyczne. Platforma nie tylko umożliwia odszukanie prawdziwego talentu, lecz także pozwala wielu ambitnym pracownikom na zdobycie nowej posady w świecie nowoczesnych technologii. Łatwo znaleźć na niej przyszłych pracowników zajmujących się programowaniem front-end, back-end i na urządzenia mobilne. Nie brakuje także specjalistów m.in. od technologii chmurowych, data science, sztucznej inteligencji czy cyber security.

Specjaliści z outsourcingu IT

W ramach outsourcingu IT możesz liczyć na bieżące wsparcie w podstawowych czynnościach, czyli tzw. helpdesk. Na rynku nie brakuje jednak pracowników, którzy chętnie dzielą się swoim specjalistycznym doświadczeniem. To m.in. osoby zajmujące się UX/UI, programiści, testerzy oprogramowania i wielu innych. Jeżeli zastanawiasz się nad odpowiedzią na pytania: „Scrum master – czym się zajmuje, ile zarabia i jak nim zostać? Czym jest praca dla scrum mastera?”, to wiedz, że pojedyncze zlecenia z outsourcing IT są szansą i dla pracownika na zdobycie doświadczenia, i dla klienta na skorzystanie z profesjonalnych usług zarządzania projektami.

Jakie zadania są zatem najpopularniejsze w outsourcingu IT? Najczęściej firmy korzystają z codziennego wsparcia najprostszych działań, które specjalistom zajmują niewiele czasu. Te same zadanie powierzone pracownikom wewnętrznym wymagałyby zdobycia przez nich odpowiedniej wiedzy i oderwania się od podstawowych obowiązków, żeby np. stworzyć kopię zapasową.

W ręce firmy zewnętrznej warto przekazać chociażby: stworzenie i obsługę strony internetowej, administrowanie siecią informatyczną, serwis komputerów i urządzeń peryferyjnych, instalowanie i uaktualnianie oprogramowania, zarządzanie ochroną przeciwwirusową, odzyskiwanie danych czy szkolenia IT dla pracowników.

Najważniejsze zalety outsourcingu IT
  1. Skoncentrowanie się na własnej działalności i przekazanie firmie zewnętrznej wszelkich spraw związanych z nowoczesnymi technologiami.
  2. Brak konsekwencji zatrudniania jednego pracownika ds. IT na etacie. Dostęp do wielu specjalistów z różnych dziedzin IT oraz przerzucenie kwestii urlopów chorobowych i wypoczynkowych na firmę zajmującą się outsourcingiem.
  3. Korzystanie z nieustannie rozwijanej i uaktualnianej wiedzy informatycznej zewnętrznego pracownika, bez konieczności inwestowania w jego edukację i rozwój zawodowy.
  4. Brak kosztów związanych z obsługą stanowiska pracy, np. zakupu sprzętu komputerowego i oprogramowania oraz organizowania dodatkowego miejsca pracy.
  5. Uniknięcie drogiej i czasochłonnej rekrutacji informatyków. Aby sprawdzić znajomość określonych technologii, zweryfikować doświadczenie zawodowe i umiejętność posługiwania się językiem angielskim, konieczne byłoby wsparcie rekrutera IT.
Wady outsourcingu IT
  1. Ryzyko, że poufne dane trafią w niepowołane ręce albo usługi informatyczne będą na niezadowalającym poziomie. Właśnie dlatego poszukaj opinii innych na temat firm świadczących outsourcing IT i zawsze korzystaj z usług tych, do których masz zaufanie.
  2. Firmy outsourcingowe najczęściej sprzedają usługi w pakietach, dlatego istnieje ryzyko, że wybrany przez Ciebie pakiet okaże się nieodpowiedni. Wtedy za usługi nieobjęte umową należy dodatkowo zapłacić.
  3. Brak rozwiązania nagłego problemu „od ręki”, bo przydzielony Twojej firmie specjalista udziela pilnej pomocy w innym przedsiębiorstwie.

Zewnętrzni specjaliści to świetne rozwiązane dla każdej firmy, w której nie jest potrzebny odrębny dział informatyczny. Outsourcing IT zapewnia dostęp do różnorodnych usług informatycznych na elastycznych zasadach. Zanim zdecydujesz się na konkretną firmę zewnętrzną, uważnie zapoznaj się z umową. Wybór pakietu usług, czas reakcji na zgłoszenie (np. awarii sieci informatycznej) i dbałość o poufność danych to najważniejsze zapisy.