Platforma Netflix stała się dziś synonimem internetowej telewizji, tak jak marka Adidas jest synonimem butów sportowych. Jak ona działa i co sprawia, że coraz więcej nowych produkcji telewizyjnych trafia bezpośrednio na Netfliksa? W tym artykule sprawdzimy, jak szybko można zostać członkiem tego serwisu.

Narodziny giganta

Pomysł na platformę Netflix narodził się w roku 1997, gdy dwóch przedsiębiorczych Amerykanów stworzyło firmę wypożyczającą płyty z filmami pocztą. Ta nowa usługa szybko zdobyła wierną rzeszę fanów na terenie USA. Kolejną innowacją było wprowadzenie miesięcznego abonamentu, dzięki któremu za stałą opłatą można było wypożyczać dowolną liczbę filmów na nieokreślony czas.

Tak stworzona oferta dała odbiorcom wrażenie dostępu do nieograniczonych zasobów filmowych bez obaw o koszty. Z czasem ten model biznesowy został przejęty przez inne branże i dziś króluje również w serwisach muzycznych i platformach z grami komputerowymi.

Kolejna wielka zmiana nadchodzi w roku 2007. Rozwój komputerów i Internetu osiągnął taki poziom, że możliwe stało się przesyłanie filmów na żywo przez sieć. W tym czasie powstaje serwis YouTube, a platforma Netflix udostępnia pierwsze komercyjne produkcje swoim abonentom przez Internet. Ta nowa usługa już wkrótce całkowicie zrewolucjonizuje branżę filmową i telewizyjną na całym świecie.

Powolny zmierzch dawnych gigantów

Aby zrozumieć rewolucyjną naturę usług typu Netflix, należy spojrzeć szerzej i porównać technologię telewizji z Internetem.

Telewizja to z natury jednostronna forma komunikacji. Duży nadawca produkuje swoje programy i jednocześnie emituje je w danym momencie na cały kraj. Widzowie mają do wyboru jeden z wielu kanałów, ale nie mają wpływu na to, co w danym momencie jest odtwarzane na danym kanale. Wszyscy są niejako zmuszeni do podporządkowania się ramówce danej stacji.

Internet fundamentalnie zmienia sposób konsumpcji treści. Komunikacja przez Internet z natury jest dwustronna, więc każdy widz może wskazać, na co ma ochotę w danym momencie. Wykorzystanie komputerów zamiast starszych technologii telewizyjnych sprawia, że każdy odbiorca może oglądać inny program, a nawet inną jego część. Ramówka danej stacji nie jest już ograniczeniem – każdy może rozpocząć swój osobisty seans o wybranej przez siebie porze, zamiast dostosowywać się do planu dnia narzuconego przez stacje telewizyjne.

Efekt kuli śnieżnej

Netflix ze swoją nową usługą błyskawicznie zdobywa rzesze fanów i kontynuuje ekspansję na cały świat. Lawinowo rosnące zyski otwierają przed przedsiębiorczymi założycielami nowe możliwości. To jednak tworzy też pewne wyzwanie. Firmy, które dotychczas chętnie udostępniały swoje produkcje, zaczynają dostrzegać w Netfliksie rosnącą konkurencję i niezwłocznie uruchamiają własne serwisy internetowe. Tak powstają HBO GO / Max oraz Amazon Prime Video.

Dysponująca pokaźnym źródłem stałych dochodów firma z Kalifornii rozpoczyna filmowy wyścig zbrojeń z nowo powstałą konkurencją. Na platformie zaczynają ukazywać się własne produkcje, zwane jako Netflix Originals. W najbliższych latach pracownicy studia stworzą nowe, szalenie popularne filmy i seriale dostępne wyłącznie na purpurowej platformie.

Najpopularniejsze autorskie produkcje

Twórcy Netfliksa, w trakcie ekspansji do nowych krajów, trafiają na najpopularniejsze lokalne produkcje filmowe. To nowa żyła złota dla obu stron. Lokalni producenci filmowi zyskują szansę łatwego rozpropagowania swoich dzieł na cały świat, a firma Netflix zyskuje wysokiej jakości gotowe pozycje, które adaptuje dla grona ogólnoświatowych odbiorców.

Efektem takiego działania jest cała lista nowych filmów i seriali, z których najpopularniejsze to:

  • „Dom z kart” (ang. „House of Cards”) – jest to amerykańska adaptacja brytyjskiego serialu politycznego, która zdobyła duży rozgłos i przyczyniła się do wzrostu popularności Netfliksa w Europie w latach 2013-2016. Dynamicznie opowiedziana i szokująca historia rodziny politycznej daje realistycznie wyglądający obraz cynizmu i zepsucia we współczesnej polityce. Z pewnością ten serial gra na emocjach.
  • „Dom z papieru” (hiszp. „La casa de papel”) – hiszpański serial o genialnym Profesorze, który organizuje doskonały napad na bank. Pomysłowość, sposób wykonania oraz unikatowa mikstura głównych bohaterów tworzy bardzo satysfakcjonujące widowisko telewizyjne;
  • seria „Narcos” – autorska produkcja stworzona specjalnie dla platformy Netflix przedstawia niewiarygodną – choć całkowicie prawdziwą – historię największych karteli narkotykowych. Początkowo nagrywana w Kolumbii, seria „Narcos” zaczyna się od przedstawienia sylwetki najsłynniejszego i najbardziej brutalnego barona narkotykowego w historii – Pablo Escobara. Jak wskazują sami twórcy, serial czerpie inspirację ze stworzonego w Kolumbii pojęcia „magicznego realizmu”. Jest to określenie sytuacji, w której w rzeczywistym otoczeniu dochodzi do zjawiska absolutnie niewiarygodnego, które przeczy wszystkim instynktom. Tych wśród baronów narkotykowych było aż nadmiar.

Ciekawą i zapoczątkowaną przez Netfliksa praktyką jest jednoczesne publikowanie całych nowych sezonów niektórych seriali naraz. Widzowie już nie muszą czekać z tygodnia na tydzień na nowy odcinek. Najzagorzalsi fani mogą obejrzeć wszystkie odcinki od razu jeden po drugim, bez przerw. Naturalnie, część widzów woli dawkować sobie przyjemność i pozostawić czas pomiędzy odcinkami na przeanalizowanie zaobserwowanych wydarzeń. I to jest w tym dla wielu ludzi najlepsze – każdy samemu decyduje, w jaki sposób chce oglądać swój ulubiony film czy serial.

Jak zasubskrybować usługę Netflix?

Jedną z rzeczy, która dla wielu osób ma duże znaczenie, jest otwarta forma subskrypcji na platformie Netflix. Korzystanie z serwisu nie wymaga podpisywania umów terminowych, a użytkownik może zrezygnować w dowolnym momencie.

Aby jeszcze bardziej ułatwić widzom korzystanie z serwisu, firma NETFLIX przy współpracy z PLAY uruchomiła usługę subskrypcji w ramach już posiadanej umowy na usługi mobilne. Rejestracja konta w Netfliksie sprowadza się wtedy do aktywacji usługi poprzez PLAY24.

Po rejestracji wystarczy wybrać odpowiedni pakiet:

  • podstawowy w cenie 34 zł miesięcznie, umożliwiający oglądanie w dobrej jakości (SD 480p) na jednym urządzeniu naraz;
  • standard w cenie 43 zł miesięcznie, dający dostęp do bardzo dobrej jakości wideo (Full HD 1080p) i możliwości oglądania na dwóch urządzeniach jednocześnie;
  • premium w cenie 52 zł miesięcznie, zapewniający najwyższą jakość wideo i możliwość oglądania na czterech urządzeniach naraz.

Opłata za usługę zostanie automatycznie doliczona do najbliższej faktury za usługi PLAY.