O tym, kim jest doradca kariery, jakie korzyści może zaoferować pracownikowi oraz jak się dziś odnaleźć na rynku pracy, opowiada Sandra Kowalska z firmy Gravet Consulting w Łodzi.
LIFE IN Łódzkie: Kim jest i czym zajmuje się coach kariery, doradca kariery w Gravet Consulting?
Sandra Kowalska: Coach kariery zajmuje się pomaganiem w znalezieniu celu w życiu zawodowym. Większość czasu spędzamy w miejscu pracy i dobrze jest, gdy mamy z niej jeszcze inne korzyści, niż tylko finansowe. Dlatego rola doradcy kariery bywa nieoceniona. Dzięki wzmocnieniu rozwoju indywidualnego może on pomóc dookreślić nasze zawodowe predyspozycje, w tym opracować i zrealizować strategię poszukiwania pracy lub rozwoju własnej działalności.
W jaki sposób?
Jest wiele narzędzi wspierających taką analizę, są nimi choćby testy kompetencyjne, testy diagnozy potencjału zawodowego, case’y, ale przede wszystkim sesje z doradcą, w trakcie których można określić potencjał i wyznaczyć kierunek rozwoju klienta. Dodatkowo doradzamy w zakresie budowania marki własnej w sieci oraz w procesach rekrutacyjnych.
Jakie korzyści może przynieść korzystanie z doradztwa?
Jest ich sporo, więc skupię się na najważniejszych. Są to przede wszystkim profesjonalnie przygotowane dokumenty aplikacyjne, takie jak CV, czy list motywacyjny oraz profile w mediach społecznościowych. Trzeba je traktować jak wizytówki w procesie poszukiwania pracy, dlatego ich jakość ma ogromne znaczenie. Dodatkowo, dzięki spotkaniom z doradcą oraz narzędziom oceny, klienci wiedzą, które ze swoich umiejętności powinni rozwijać, a co potencjalnie może blokować ich karierę. Wspólnie wyznaczamy cele szkoleniowe. Dzięki symulacjom rozmów rekrutacyjnych pomagamy „oswoić” stres i przygotować się do wywiadu kompetencyjnego. W swojej ofercie mamy usługę monitorowania rynku i dostępnych ofert pracy. Klient otrzymuje od nas cyklicznie raporty o procesach rekrutacyjnych, w których mógłby wziąć udział, co zdecydowanie przyspiesza znalezienie pracy.
Gravet Consulting od dawna pomaga pracownikom odnaleźć się w rzeczywistości zawodowej. Co decyduje o tym, że część osób potrzebuje tej pomocy?
Współpracujemy przede wszystkim z osobami na stanowiskach menadżerskich i specjalistami z wieloletnią historią zatrudnienia u jednego pracodawcy. Dla nich poszukiwanie pracy jest wyzwaniem, ponieważ rynek nieustannie zmienia się, a oni często znajdowali pracę dzięki rekomendacjom lub pomocy rekruterów. Dziś proces ten wymaga działania jednocześnie w wielu obszarach, często związanych z nowymi technologiami. Nie ma nic złego w braku umiejętności odnalezienia się na rynku pracy. Najważniejsze, by nie bać się poprosić o pomoc w tym zakresie.
Czy trwająca od kilku miesięcy pandemii koronawirusa wpłynęła na zachowania osób poszukujących pracy?
Zdecydowanie tak. Największa zmiana nastąpiła w oczekiwaniach kandydatów względem potencjalnych pracodawców. Dziś w cenie jest stabilności firmy i formy zatrudnienia. Kryzys wywołany pandemią sprawił, że zdolność organizacji do zarządzania nim ma największe znaczenie dla osób chcących zmienić pracę. Możemy obserwować też wiele propozycji wsparcia dla tych, którzy stracili zatrudnienie w wyniku pandemii. Jednoczymy siły, by pomóc osobom, które ponownie są aktywne na rynku pracy. My też mieliśmy swoją autorską akcję wsparcia – #CVSupport, w której prowadziliśmy bezpłatne audyty CV wszystkich osób, które straciły prace w wyniku kryzysu i zgłaszały się do nas z prośbą o wsparcie. W związku z tym, że czekają nas kolejne trudne miesiące, być może akcja zostanie reaktywowana. Zapraszamy do obserwowania naszych profili w mediach społecznościowych.
Rozmawiała Beata Sakowska
O tym, jak pandemia wpłynie na rynek pracy, czy zwolnienia to jedyny sposób na przetrwanie firmy i co zrobić, żeby być zauważonym przez pracodawcę, opowiada Olga Wiecha z firmy Gravet Consulting w Łodzi.
Łódź, ul. Sienkiewicza 13
tel. 42 250 69 36, 501 526 539
e-mail: info@gravet.com.pl
www.gravet.com.pl
www.facebook.com/gravetconsulting/
www.linkedin.com/company/gravet-consulting-sp.-z-o.o.-d-/