Czy warto korzystać z kompetencji zewnętrznego eksperta od finansów i analiz? Dlaczego nawet najlepsza księgowa nie wystarczy do zarządzania firmowymi finansami? Czy bez obaw można kogoś z zewnątrz dopuścić do tajemnic firmy?
W rozmowie z LIFEIN.pl na te pytania odpowiada Marcin Ślawski, doradca, analityk finansowy i właściciel firmy Superior Investment.
Zewnętrzny dyrektor finansowy, dyrektor finansowy na godziny… W ostatnim czasie te nazwy zyskują na popularności. Kim jest i do czego jest potrzebna osoba, która proponuje takie usługi?
W dzisiejszej rzeczywistości gospodarczej dość często dochodzi do sytuacji, że firmy albo mają problemy z dalszym rozwojem, albo zwiększają swoje obroty, ale nierzadko kosztem gorszej płynności finansowej oraz nadmiernego zadłużenia. W wielu przypadkach chcą rywalizować na rynku za pomocą niskiej ceny i w ten sposób zdobyć lub utrzymać klientów, niedokładnie analizując koszty, czy rentowności poszczególnych linii biznesowych, produktów i usług. Prowadzi to przeważnie do niskiej rentowności takiego biznesu, a często również do problemów finansowych. Dlatego nowoczesne firmy, chcące stabilnego i zyskownego rozwoju zauważają potrzebę lepszego zarządzania płynnością finansową, poszukiwania większej rentowności i zwiększania bezpieczeństwa prowadzonego biznesu. Zatrudnienie na etacie analityka, czy dyrektora finansowego wiąże się z określonymi, stałymi kosztami. Dlatego współpraca z taką osobą doraźnie, czy w ramach określonych zadań bardzo często jest zdecydowane bardziej efektywna, zwłaszcza dla mniejszych firm. Dodatkowymi atutami tego rodzaju formuły jest zewnętrzne spojrzenie na biznes z innej perspektywy oraz posiadanie doświadczenia z różnych firm oraz branż.
Czy dyrektor finansowy jest niezbędny w firmie? Nie wystarczy wykwalifikowana księgowa?
Dobra księgowa w firmie lub dobre zewnętrzne biuro rachunkowe to wręcz kluczowa sprawa! Bardzo trudno jest realizować rzetelne analizy, prowadzić skuteczny controlling w firmie jeśli księgowość, czy sprawozdawczość finansowa jest prowadzona wadliwie. Dlatego w zasadzie od weryfikacji działania oraz rzetelności księgowości w firmie powinno się zacząć, aby dalej móc wykonywać inne prace. Do zadań księgowej w firmie należy przede wszystkim prowadzenie pełnej księgowości lub Księgi Przychodów i Rozchodów w zależności od skali i formy działalności, a także rozliczeń PIT, CIT, VAT. Do tego dochodzi sporządzanie deklaracji podatkowych, rocznych i okresowych sprawozdań finansowych, prowadzenie rozliczeń podatkowych, rozrachunków, a także weryfikacja poprawności i klasyfikacji kosztów oraz aktywów i pasywów.
Analityk finansowy czy dyrektor to inna perspektywa działania i inny zakres zadań. W dużym uproszczeniu działania takiej osoby powinny przyczyniać się do poprawy płynności, rentowności, odpowiedniej struktury i kosztu zadłużenia oraz poprawy bezpieczeństwa prowadzonego biznesu. Rozbijając to na kolejne czynniki można uznać, że są to działania controllingowe, czyli w uproszczeniu analiza rentowności poszczególnych produktów, usług i tak zwanych jednostek biznesowych, sporządzanie oraz monitorowanie budżetu, etc. To po pierwsze. Po drugie, chodzi także o odpowiednie zarządzanie ryzykiem w firmie, w ujęciu finansowym, podatkowym, operacyjnym, w tym również o analizę, kontrolę i podpowiadanie określonych rozwiązań poprawiających płynność finansową, czyli odpowiednie zarządzanie kapitałem obrotowym oraz zadłużeniem krótkoterminowym.
Po trzecie, bardzo ważne jest opracowywanie oraz doradztwo w zakresie strategii rozwoju przedsiębiorstwa, analiza i weryfikacja polityki cenowej, określonego potencjału rynku, etc.
I wreszcie po czwarte, są to także różnego rodzaju działania z dziedziny corporate finance, takie jak oceny nowych przedsięwzięć inwestycyjnych, optymalizacja struktury finansowej firmy czyli właściwej relacji długu krótko i długoterminowego do kapitału, pozyskiwanie finansowania zewnętrznego, na przykład dotacji, kredytu bankowego, a także wycena przedsiębiorstwa oraz wsparcie w różnego rodzaju transakcjach kapitałowych.
Finanse są dość obszerną dziedziną, bo obejmują różne aspekty wymienione wcześniej, w tym chociażby różnego rodzaju analizy, controlling, strategie i zarządzanie finansowe. Tym samym jest często tak, że na bazie edukacji profesjonalnej, wcześniejszych doświadczeń zawodowych oraz realizowanych projektów, każdy prezentuje trochę inne kompetencje i możliwości. Dlatego jest różnorodność wśród specjalistów i menedżerów finansowych co przemawia za korzystaniem z tego rodzaju usług, a jednocześnie przeczy tezie, że ktoś jest w tych wszystkich obszarach „najlepszy”.
Można powiedzieć, że finanse firmy to bardzo intymna kwestia, dostępna tylko dla najbardziej zaufanych. Zastanawia mnie, jakie firmy i jacy przedsiębiorcy korzystają z takiej usługi? Czy nie boją się wpuszczać obcej osoby w tak newralgiczny proces, jakim jest układanie firmowych finansów i planowanie budżetu na kolejny rok i lata?
Poruszył Pan bardzo ważną kwestię! Wiele razy w rozmowach z nauczycielami akademickimi zgłaszałem swoje uwagi, że w polskim systemie edukacji cały czas, moim zdaniem, zbyt mało akcentowane są zasady tak zwanych standardów profesjonalnych, etyki i konsekwencji związanych z brakiem ich przestrzegania na poziomie firmy, całej branży, a nawet szerszym. Ta wiedza jest bardzo obszerna i obowiązkowa w ramach zdawania międzynarodowych egzaminów z finansów, na przykład na egzaminach CFA. Dla klientów różnych usług finansowych poufność, etyka i określone standardy są kluczowe. Profesjonaliści z tej branży powinni wiedzieć, jak postępować w określonych sytuacjach. Niemniej jednak, w umowach z klientami podpisuje się określone zasady poufności, tak, żeby klient był w pewien sposób zabezpieczony. W normalnych sytuacjach klienci nie powinni się obawiać braku poufności, tym bardziej, jeśli daną osobę znają, ktoś ją poleca lub z nią współpracują.
*******
Marcin Ślawski
Doradca, menedżer i analityk finansowy. Od kilkunastu lat związany z branżą inwestycyjną. Certyfikowany Analityk Inwestycyjny (CAI) – Związek Maklerów i Doradców (ZMID). Uczestnik międzynarodowego programu z zakresu ekonomii, finansów inwestycyjnych oraz instrumentów finansowych „The Chartered Financial Analyst” w ramach CFA Institute (USA). Posiada dyplom w zakresie modeli i analiz biznesowych wydany przez The Chartered Institute of Marketing (Anglia) wraz z tytułem „Associate”. Absolwent Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego o specjalności Zarządzanie Spółkami Kapitałowymi, studiów podyplomowych Rachunkowość i Zarządzanie Finansowe oraz Rynek Nieruchomości. Uczestnik kursów z zakresu finansów oraz doradztwa inwestycyjnego w tym programu Certified International Investment Analyst (CIIA) prowadzonego przez szwajcarską organizację Association of Certified International Investment Analysts (ACIIA).
Superior Investment
Łódź, al. Kościuszki 39 lok. 12
tel. 608 477 112
e-mail: biuro@superiorinvestment.pl
www.superiorinvestment.pl