Biznes

Dobre planowanie kluczem do sukcesu

Dobre planowanie kluczem do sukcesu

Dobry plan finansowy uzdrowi naszą firmę i pozwoli wkroczyć na ścieżkę sukcesu  – mówi Nadia Goszczyńska, prezes zarządu NELKO Meblowanie Finansów.

Zacznijmy od początku, czym w ogóle jest planowanie finansowe?

Dla mnie jest przede wszystkim kluczem do sukcesu, bez niego cały czas będziemy tkwić w tym samym miejscu, a w najgorszym przypadku płakać po zamknięciu firmy. To przede wszystkim dobra inwestycja w rozwój firmy, która bez wątpienia przyniesie więcej korzyści niż strat. Planowanie finansowanie najprościej ujmując to przede wszystkim nasze koszty i przychody, czyli bieżące zarządzanie płynnością. Ale planowanie to również oszczędzanie i inwestowanie, a także zabezpieczenie finansowe przyszłości naszej i naszej rodziny.

Czyli raz zaplanujemy i już zadzieje się magia?

Tak to niestety nie działa. Właśnie z planowaniem finansów jest taki problem, że ludzie traktują to jako narzędzie, które robi się raz i już się potem do niego nie wraca. Tymczasem dobrze przygotowany plan zapewnia nam skuteczne zarządzanie pieniędzmi i trzeba z nim pracować na co dzień i weryfikować miesiąc po miesiącu. Wówczas nie będą nagle pojawiać się niezaplanowane wydatki, których nie będziemy mieli z czego pokryć. Dobrze zrobiony plan pokaże nam realną drogę do osiągnięcia zaplanowanego celu krok po kroku.

Co powinien zawierać dobrze przygotowany plan finansowy?

Dobrze i realnie oszacowane koszty i przychody, które na bieżąco monitorujemy. Koszty musimy dociążyć, nie możemy pominąć niczego, nawet wydawałby się niektórym nic nieznaczącego abonamentu na gazety. Myślimy sobie a co tam, co to jest 50 zł miesięcznie, ale jak uzbieramy kilka takich „drobnostek” na łączną kwotę 500 zł miesięcznie, to się okaże, że za te pieniądze na koniec roku możemy wyjechać na wakacje, bo uzbierało nam się w sumie 6000 zł. W przypadku kosztów ważne jest też ich wypłaszczenie. Już wyjaśniam o czym mówię. Przykładowo mamy stałe opłaty, które płacimy raz w roku, jak chociażby polisę na ubezpieczenie samochodu, trzeba taki koszt rozłożyć na cały rok, a nie budzić się w lipcu z przerażeniem w oczach, że nagle zamiast trzydziestu tysięcy miesięcznych kosztów mamy trzydzieści trzy tysiące. Uwzględniamy koszty planowanych zakupów, zatrudnienia nowych osób i to nie tylko wynikające z pensji, ale także stworzenia stanowiska do pracy. Powtórzę, koszty dociążamy, wypłaszczamy i urealniamy oraz na bieżąco z miesiąca na miesiąc, jeśli jest tak potrzeba korygujemy.

Zostały nam jeszcze przychody.

Plan przychodowy jest nieco trudniejszy, bo decyduje o nim wiele czynników, które należy wziąć pod uwagę. Na pewno prościej przygotować go w firmach świadczących usługi abonamentowe. Trudniej w firmach bazujących na bieżącej sprzedaży towarów i usług. Tu niezwykle istotna jest ich marżowość, którą trudno wyliczyć pracując na książce przychodów i dochodów. A jak mamy sumę kosztów stałych i naszej marży, to matematycznie możemy policzyć, jaki będzie potrzebny przychód, by te koszty pokryć. Czasami ku zaskoczeniu przedsiębiorców, okazuje się, że ten poziom jest nierealnie wysoki co oznacza, że do tej pory przejadali pieniądze przyszłych miesięcy.

Co się dzieje, gdy nie mamy przygotowanego planu finansowego?

Jest takie dobre powiedzenie: “Plan is king, execution is King Kong”, które doskonale odpowiada na to pytanie. Nie mając dobrego planu, jako narzędzia do realizacji w poszczególnych miesiącach, wpadamy w pułapkę życia z obrotu. To życie z obrotu powoduje, że mielimy te pieniądze, widzimy, że ogromne kwoty przechodzą przez konto, a ostatecznie nic na nim nie zostaje.

Co więc zrobić, by przestać mielić te pieniądze, a na koncie w końcu pojawiły się oszczędności pozwalające na rozwój?

Dobry plan sprawia, że jesteśmy w stanie logicznie zarządzać pieniędzmi, które przechodzą przez firmę. Możemy je przelewać do określonych koszyków, subkont, które znajdują się na rachunku bankowym. Banki mają teraz doskonałe narzędzia do tego. Nie trzymajmy pieniędzy w jednym worku, bo to sprawia, że w firmie mamy kompletny chaos. A nie daj boże, jeśli jeszcze mamy w rachunku kredyt odnawialny, wówczas już całkiem można stracić głowę. Dużo przedsiębiorców żyje na kredyty, które są wiecznie rolowane. Wyjdźmy z tej spirali zadłużenia, jak wyliczmy dokładnie koszty i okazuje się, że na nie zarabiamy, wprowadźmy środki naprawcze, zobaczmy, na czym możemy zwiększyć nasze przychody, zanim będzie z późno i firmę trzeba będzie zamknąć. Poukładane finanse w firmie, sprawiają że możemy pochylić się nad kolejnymi projektami, na które zapewne znajdziemy środki. Jeśli myślimy o rozwoju, na pewno potrzebne będą nam pieniądze. Dobre planowanie, dobra strategia, cierpliwość i sukces murowany.

Dlaczego cierpliwość?

Ponieważ nic nie zadzieje się z dnia na dzień, na efekty dobrego planowania trzeba będzie trochę poczekać.

Rozmawiała Beata Sakowska

Nelko Sp. z o.o.
Łódź, ul. Sienkiewicza 85/87
e-mail: biuro@nelko.pl
tel. 577 410 710
fb: @MeblowanieFinansow