W ubiegłym roku w Polsce dilerzy sprzedali 483,2 tys. nowych samochodów osobowych. Co trzeci trafił w ręce kobiety. I wbrew pozorom wcale nie było to małe miejskie auto. Polki, w tym także łodzianki, najczęściej wybierają crossovery.

Jak sprawdził Instytut SAMAR, w 2017 r. w pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedających się w Polsce samochodów osobowych były kolejno: skoda fabia, skoda octavia, opel astra, volkswagen golf, toyota yaris, ford focus, toyota auris, renault clio, dacia duster, skoda rapid. Chętnie wybierały je również Polki, które pod względem kupowania nowych aut są już prawie na równi z koleżankami bogatszej części Europy. Według Center Automovite Research Uniwersytetu w Duisburgu, 43 procent samochodów osobowych wyjeżdżających z salonów w Niemczech, Francji, Szwajcarii, Belgii, Włoch trafia w ręce płci pięknej. Łódzcy dilerzy twierdzą, że kobiety nie tylko coraz chętniej kupują nowe samochody, ale też są bardzo świadomymi klientkami.

Dawno upadł już stereotyp, że liczy się dla nas jedynie wygląd i kolor. Jak wynika z raportu „Komfort jazdy”, zaledwie co ósma badana przyznaje, że ważnym kryterium wyboru jest kolor samochodu. Znacznie ważniejsze są: praktyczność użytkowania, wygoda, bezpieczeństwo, cena. Ponadto istotna dla kobiet jest wielkość bagażnika oraz ekonomiczne zużycie paliwa, a także użyteczne funkcje, np. klimatyzacja, tempomat i system zabezpieczający przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, system utrzymujący bezpieczną odległość przed samochodem z przodu, czy kamery cofania. Rzadziej niż panowie bierzemy pod uwagę techniczne parametry samochodu. Na moc i ekonomię silnika zwraca uwagę co trzecia kobieta oraz co drugi mężczyzna.

Wybierane modele

Jakie modele w łódzkich salonach najchętniej wybierają mieszkanki naszego województwa? – W ubiegłym roku najlepiej sprzedające się w naszym salonie modele mazda CX3 i mazda CX5 cieszyły się również ogromnym powodzeniem wśród pań – mówi Jacek Błaszczyk, doradca ds. sprzedaży w Matsuoka Motor Łódź. – Popularność zawdzięczają one między innymi oryginalnej sylwetce i bogatemu wyposażeniu w liczne systemy bezpieczeństwa. Mazda CX3 jest lubiana również za to, że świetnie sprawdza się, gdy trzeba podróżować po zatłoczonych ulicach.

W crossoverach nie tylko czujemy się bezpieczniej. –Nissany qashqai, juke, które w salonach naszej marki wygrały w ubiegłorocznym rankingu popularności, były równie chętnie kupowane przez kobiety, jak i mężczyzn – przyznaje Dorota Pajączkowska, PR menedżer Nissan Sales Central & Eastern Europe. – Są idealne dla rodziny, do miasta i na dalekie wycieczki. Panie lubią je za wygodną, wysoką pozycję za kierownicą, doskonałą widoczność, bezstresową jazdę po dziurawych polskich drogach. No i za to, że do ich bagażników zmieszczą się walizki na całe wakacje. Równie chętnie wybierały je aktywne singielki, jak i posiadaczki co najmniej czteroosobowej rodziny.

Za niewielkie pieniądze

Szukasz wygodnego samochodu za niewielkie pieniądze? U autoryzowanego dealera Fiata i Nissana ubiegłorocznym hitem był fiat tipo. Samochód, na który cię stać. – Już w najtańszej wersji tipo, wycenionej na 43 900 zł, mamy silnik 1,4 o mocy 95 KM, klimatyzację, radio i elektrycznie regulowane szyby – wylicza Marcin Pierzchalski z Bilex Łódź, autoryzowanego dealera Fiata i Nissana. Dostępny jako czterodrzwiowy sedan, pięciodrzwiowy hatchback oraz kombi station wagon. Tipo jest najtańszym tej klasy samochodem na rynku. Na kolejnych miejsca w łódzkim rankingu popularności modeli z logo Fiata uplasowały się panda oraz „pięćsetki” w crossoverowej wersji 500X oraz wydłużonej 500 L. W salonach Volkswagena łodzianie najczęściej kupowali golfa, passata, tiguana, golfa sportsvan i polo. Najczęściej wybierali je w kolorze: białym, grafitowym i szarym. Dilerzy Toyoty mieli największy popyt na yarisy , hybrydowe CH-R, aurisy i corolle, które dziś można kupić nawet za 57 900 zł. Szukasz właśnie samochodu dla siebie? Teraz wszystkie bez wyjątku łódzkie salony kuszą promocjami i prześcigają się w obniżkach cen. Nawet marki premium. Przy odrobinie szczęścia można kupić auto nawet do 20 proc. taniej.

Magda Maciejczyk