Finanse

Crowdinvesting nieruchomości komercyjnych już w Polsce

Crowdinvesting nieruchomości komercyjnych już w Polsce

Nieruchomości inwestycyjne to nie tylko mieszkania. Dzięki Social.Estate – platformie inwestowania społecznościowego w nieruchomości można wejść na rynek nieruchomości komercyjnych i czerpać zyski z długoterminowego wynajmu takich obiektów, jak np. sieć sklepów dyskontowych Biedronka.

Polska należy do nielicznych krajów w Europie, w których aktywność inwestycyjna w segmencie nieruchomości komercyjnych rośnie. Suma wartości transakcji w tym sektorze rynku w 2019 r. przekroczyła 7,7 mld euro. Nad Wisłą chętnie lokują kapitał spółki z Europy Zachodniej, USA, krajów azjatyckich i RPA, które liczą na stabilny przychód z najmu oraz korzyści, jakie daje im ustawa o strefach ekonomicznych.

Jeszcze do niedawna to właśnie inwestorzy zagraniczni stanowili 98 proc. graczy na tym rynku. Dziś, dzięki możliwościom, jakie oferuje crowdinvesting nieruchomości komercyjnych, rozwiązanie to jest również interesującą alternatywą dla małych i średnich inwestorów indywidualnych. Dostępne platformy do inwestowania w nieruchomości w Polsce pozwalają im budować kapitał w dłuższej perspektywie i uzyskiwać dwu-, trzykrotnie wyższe stopy zwrotu rocznie niż z tradycyjnych lokat bankowych, dzięki wynajmie lokali dużym markom.

To się opłaca

Choć zarezerwowane dla dużych ośrodków biznesowych biura nadal zajmują pierwsze miejsce pod względem wielkości transakcji w Polsce (3,8 mld euro), warto zwrócić uwagę również na obiekty handlowe (1,9 mld euro), coraz częściej dostępne dla indywidualnych inwestorów. Zaledwie 10 tys. zł – taki kapitał początkowy, wpłacony za pomocą platform do inwestowania społecznościowego, wystarczy, by każdy mógł się stać współwłaścicielem nieruchomości handlowych, takich jak Żabka, Biedronka, Rossmann, Hebe.

Gwarancją sukcesu tego typu inwestycji jest nie tylko wiarygodny partner – duża, rozpoznawalna marka, o stabilnej sytuacji finansowej. Sprzyjają inwestycji również umowy najmu dla tego typu obiektów. Zawierane są na czas określony, co zapewnia bezpieczeństwo inwestycji na okres 5-15 lat i możliwość łatwego obliczenia stopy zwrotu. Dodatkowe zabezpieczenie dla inwestora stanowią zapisy indeksacyjne, pozwalające na wzrost czynszu adekwatny do wzrostu inflacji, co pozwala uniknąć spadku rentowności inwestycji.

Największą siecią handlową w naszym kraju jest Jeronimo Martins Polska, w którego portfolio znajdują się marki Biedronka i Hebe. Portugalski koncern ma już do dyspozycji ponad trzy tysiące placówek Biedronki. Tylko w czwartym kwartale 2019 roku Biedronka odnotowała 3,3 mld euro sprzedaży. Zależnie od wielkości lokalu i jego lokalizacji czynsze sklepów tego popularnego dyskontu wahają się od 10 do 90 tys. miesięcznie. Przeciętny prognozowany zysk z inwestycji to 6 proc. w skali roku, wypłacany w postaci dywidendy kwartalnej lub półrocznej na wskazany i zweryfikowany numer konta bankowego inwestora. Od zysku należy zapłacić należny podatek w wysokości 19 proc. (tzw. podatek Belki), a inwestycja powinna zostać ujęta w rozliczeniu podatkowym w formularzu PIT-36.

Sposób sprawdzony na Zachodzie

Choć stosunkowo nowy w Polsce, na świecie crowdinvesting zyskał już wielu zwolenników. Pierwsza platforma inwestowania społecznościowego w nieruchomości powstała w Stanach Zjednoczonych w 2012 r., dziś działa ich w tym kraju ponad 70. Uczestnicy zbiórek gromadzą pieniądze, aby kupić lub zbudować nieruchomości, i dzielą się zyskami z najmu powierzchni, proporcjonalnie do wniesionego wkładu. Platformy crowdinvestingu nieruchomości powstają także na Bliskim Wschodzie, w Chinach i oczywiście w Europie.

Najpopularniejszy europejski serwis crowdfundingu nieruchomości Housers, działający głównie w Hiszpanii, aktualnie skupia ponad 115 tys. inwestorów. Celuje w ekskluzywne nieruchomości mieszkalne w dużych, dynamicznie rozwijających się miastach, m.in. w Barcelonie.

Oferuje także inwestycje w komercyjne projekty, np. sklepy, hotele. Średnia stopa zwrotu wynosi ok. 5 proc. i zależy od typu inwestycji. Minimalny wkład: 50 euro. Z kolei platforma Property Partner z Wielkiej Brytanii celuje w całe budynki mieszkalne w metropoliach, m.in. Manchesterze i Londynie. Całkowity
zwrot z inwestycji wynosi 7,3 proc. i obejmuje przychody inwestorów z najmu netto (dywidendy) w wysokości 4 proc. i 3,2 proc. oraz wzrost wartości kapitału
(na podstawie niezależnych wycen RICS). Inwestorzy mają także możliwość odsprzedania lub odkupienia udziałów w nieruchomości. Na podobnych zasadach działają estońskie platformy Crowdestate i Estate Guru. Ta pierwsza skupia ponad 29 tys. inwestorów, z drugiej korzysta ponad 20 tys. osób.

Crowdestate chwali się zwrotem na poziomie 9 proc., a próg wejścia w inwestycję wynosi 100 euro. Estate Guru zwraca uwagę m.in. historycznym zwrotem na poziomie 12,5 proc. oraz dywidendami wypłacanymi inwestorom co miesiąc.

Proste zasady

Liderem zarabiania na zbiorowych inwestycjach w nieruchomości w Polsce jest Social.Estate, umożliwiająca klientom indywidualnym inwestowanie w nieruchomości komercyjne, takie jak Biedronka. Social.Estate to pierwsza w Polsce platforma RECF (Real Estate Crowdfunding), która łączy indywidualnych inwestorów (próg wejścia już od 10 tys. zł) z wybranymi firmami deweloperskimi, posiadającymi nieruchomość komercyjną do sprzedaży.

Do realizacji inwestycji zawiązywana jest spółka celowa, w której 100 proc. udziałów odpowiada wartości nieruchomości. Inwestor staje się udziałowcem spółki, wpisanym do Krajowego Rejestru Sądowego. Jego zyski (7-9 proc.) będą proporcjonalne do ulokowanego kapitału. Odwiedzając internetową platformę crowdfundingu nieruchomości Social.Estate, potencjalny inwestor otrzymuje dostęp do informacji niezbędnych do podjęcia świadomej decyzji biznesowej. Poznaje minimalną wysokość wkładu finansowego, wycenę jednostek, termin zamknięcia inwestycji, prognozowane zwroty.

W założeniu niezbędnego do zrealizowania transakcji konta, użytkownik platformy wskazuje wielkość kwoty, jaką chce zainwestować, po czym akceptuje przedwstępną umowę i dokonuje bezpiecznej płatności DotPay. Wpłacone pieniądze trafiają bezpośrednio na konto spółki celowej, będącej właścicielem danej nieruchomości. Po dokonaniu wpłaty podpisywana jest elektroniczna umowa przedwstępna.

To innowacyjne rozwiązanie pozwala na inwestowanie w nieruchomości komercyjne bez nadmiaru formalności, w dowolnym czasie i miejscu, przez 24 godziny na dobę. Jedynym wymogiem jest dostęp do internetu. Aby sfinalizować przystąpienie do spółki, inwestor podpisuje u notariusza pełnomocnictwo do czynności przystąpienia do spółki i odsyła je na wskazany adres.

Jak wynika z danych historycznych, stopy zwrotu z nieruchomości komercyjnych wielokrotnie przewyższają zysk z wynajmu mieszkania. W dodatku inwestycje te są całkowicie pasywne, czyli inwestor nie musi samodzielnie remontować lokalu ani szukać najemców. Jednocześnie jest regularnie (raz na kwartał) informowany o wszystkich działaniach w spółce i na nieruchomości: kosztach napraw, zakupów, finansowania zewnętrznego, podpisanych umowach zarządzania nieruchomością, umowach zleceniach oraz fakturach dla firmy zewnętrznej wykonującej jakiekolwiek prace na rzecz spółki.

Dochodowe, bezpieczne, dostępne

O bezpieczeństwie inwestycji w nieruchomości komercyjne na platformie do inwestowania w nieruchomości Social.Estate decyduje kilka czynników m.in. przemyślany wybór projektów, selekcja w oparciu o jakość i stabilność inwestycji, doświadczenie w inwestowaniu w nieruchomości komercyjne oraz dostępność i wolność finansowa inwestorów. Social.Estate stawia na sieci handlowe w branży spożywczej, o stabilnej sytuacji finansowej, w doskonałych lokalizacjach (duże miasta o niskiej stopie bezrobocia, m.in. Warszawa). Polacy konsumują coraz więcej, rynek dóbr konsumenckich rośnie, inwestycje w sieci handlowe w branży spożywczej gwarantują stabilność najmu, np. umowa z Jeronimo Martins S.A. jest podpisywana na czas określony od 10 do 15 lat. W dodatku umowa z siecią handlową zapewnia regularne i łatwe do obliczenia zyski. Platforma crowdfundingu Social.Estate powstała z ramienia spółki Petram House, która od lat pomaga inwestorom lokować środki w nieruchomości komercyjne. Samodzielne inwestowanie w nieruchomości handlowe wymaga dużych nakładów finansowych.

Minimalny wkład własny wynosi 2 mln zł, resztę można pożyczyć z banku. Inwestor bierze też na siebie całe ryzyko związane z danym projektem. Dzięki współinwestowaniu grupy małych inwestorów (crowdinvesting) w ramach Social.Estate, niezbędny kapitał jest sumą cząstkowych wpłat. Co ważne, brak konieczności zaciągania kredytów oznacza większe zyski. Dodatkowo, ryzyko, które towarzyszy każdej inwestycji, rozkłada się proporcjonalnie do wielkości zakupionych w spółce udziałów.

Wszystkie te elementy sprawiają, że Social.Estate to rozwiązanie zarówno dla początkujących inwestorów bez znajomości know-how, jak i doświadczonych graczy, którzy są otwarci na możliwości dywersyfikacji posiadanego kapitału. Dzięki możliwości wyjścia z inwestycji przed jej zakończeniem unikają oni zamrażania środków na dłużej. Wystarczy tylko, że poprzez wewnętrzny system na platformie inwestowania społecznościowego zgłoszą chęć sprzedaży swoich udziałów innemu inwestorowi.

Wspólnie stać nas na więcej!

Crowdfunding nieruchomości w Polsce polega na wspólnym zakupie udziałów w spółce celowej, zwanej też spółką specjalnego przeznaczenia (SPV – Special Purpose Vehicle). Celem jej działania może być realizacja projektu deweloperskiego, przeprowadzenie jednorazowej transakcji czy też przedsięwzięcie o charakterze długoterminowym. Inwestor, wykupując udziały w spółce, staje się współwłaścicielem jej majątku.

 

Social.Estate umożliwia inwestowanie w nieruchomości komercyjne:

  • bez wychodzenia z domu,
  • bez nadmiaru formalności,
  • bez kredytu,
  • bez większego know-how,
  • bez konieczności zarządzania.

Inwestowanie w nieruchomości komercyjne to:

  • stałość i przewidywalność dochodów od sieciowego najemcy,
  • stopy zwrotu wyższe nawet o trzy procent niż na rynku mieszkaniowym,
  • zabezpieczenie przed rozpędzającą się inflacją,
  • rosnąca wartość na przestrzeni lat (potencjał rozbudowy),
  • niski poziom zaangażowania w obsługę lokali komercyjnych.

www.social.estate