W dobie mediów społecznościowych i wszelkiego rodzaju portali aukcyjnych nic się nie zmieniło – to wyszukiwarki wciąż są głównym źródłem unikalnych odwiedzin różnego rodzaju stron i sklepów internetowych.

Największy procentowy udział użytkowania wyszukiwarek również niewiele się zmienił – to Google wciąż dla wielu jest domyślnym sposobem na szukaniu interesujących rzeczy czy informacji w sieci, można nawet powiedzieć, że użytkowników przybyło. Bardzo wiele smartfonów opiera się na systemie Android, który opiera się na wielu aplikacjach Giganta z Moutain View. Dla wielu internetowych biznesów wraz z rozwojem sieci pojawiła się jednak pewna przeszkoda – jak stać się widocznym w wyszukiwarce? Przy pomocy pozycjonowania stron czy przy pomocy Google Ads?

Pozycjonowanie, a Google Ad-Words

Pierwszą sprawą, którą należy wyjaśnić, jest rozróżnienie pozycjonowania stron www i usługi Google Ad-Words. Pozycjonowanie to zbiór licznych procesów, działań i kampanii marketingowych, które składają się na wysoką pozycję w przeglądarce przy wyszukiwaniu danej frazy. W skład tego zbioru wchodzą między innymi: link building (instalacja i pozyskiwanie na zasadzie współpracy odnośników do sklepu/strony), content marketing (tworzenie wartościowych i dobrych jakościowo artykułów, które będą dobrze postrzegane zarówno przez klienta (budowa tekstu, bogactwo słownictwa), jak i wyszukiwarki (odpowiednia ilość słów kluczowych typu “Agencja reklamowa Łódź”, czy “Studio Graficzne Łódź”) oraz odpowiednia optymalizacja strony (przyjazny interfejs, prostota użytkowania).

Usługa Google Ad-Words daje ten sam (a nawet czasami lepszy) efekt, jednakże zasada jej działania jest zdecydowanie inna. Dawniej, najbardziej popularne były linki sponsorowane – forma pozycjonowania stron, która ustawiała najwyżej tego, kto najwięcej zapłacił. Wraz z rozwojem Internetu, powstało o wiele więcej kanałów tej usługi – dzięki coraz lepszej personalizacji reklam, algorytmy pokazują reklamy osobom, które w historii wyszukiwania miały zbliżone do naszego, hasła kluczowe. Postać, jaką może przybrać taka reklama jest różna: cena ze zdjęciem, losowe zdjęcie z samą nazwą produktu, fragment artykułu i miniaturka przypisana do niego i wiele, wiele innych.

Minusy obu rozwiązań

Pozycjonowanie ma zarówno swoje wady, jak i zalety. Do tych pierwszych należy zaliczyć długość trwania procesu coraz wyższego pozycjonowania stron www. Im więcej konkurencji ma nasza strona bądź sklep i im lepiej pracuje ona nad techniczną stroną opisów kategorii czy produktów, tym ciężej będzie się przebić i, co jest oczywiste, sam proces będzie trwał zdecydowanie dłużej. Na długość trwania tego procesu wpływa także mozolne budowanie pozycji strony – o wiele dłużej pisze się dobrej jakości teksty, zarówno pod względem merytorycznym i językowym, jak i pod względem zasad SEO.

Mnogość procesów i czynników, może przerosnąć niektórych z przedsiębiorców, zwłaszcza tych, którzy nie za bardzo znają się na zasadach SEO. Przy budowie contentu i naszej pozycji w wyszukiwarkach mogą pomóc specjalizujące się w marketingu SEO. Praktycznie wszędzie można znaleźć agencje reklamowe – w Łodzi, Szczecinie, Wrocławiu czy Warszawie.

Ostatnią wadą pozycjonowania, jaką należy wymienić jest konieczność ciągłego rozbudowywania swojego contentu. Mimo, że jest to czasochłonne i może przynieść pewne koszty, jak chociażby wynajem miejscowego studia graficznego – czy to w Łodzi, czy w Katowicach, czy Krakowie, które będzie dostarczać wartościowy content do mediów społecznościowych, których rozwijanie jest tak samo ważne, jak rozwój samej treści na stronie internetowej (wiele odsyłaczy, bardzo duży udział wejść na stronę generują social media).

Kampanie Google Ad-Words mają swoje wady. Najważniejszą z nich jest to, że w przeciwieństwie do pozycjonowania stron (o ile sami budujemy jakość contentu na stronie), wymaga zainwestowania środków pieniężnych. Co ważne, cena usługi jest zmienna, co powoduje spora konkurencja na rynku. Oczywiście można kontrolować wydatki, lecz w przypadku, gdy nasz rywal na rynku zapłaci nieco więcej, odsyłacze do jego strony będą o wiele częściej i bardziej widoczne dla Internautów. Same prowadzenie kampanii w usłudze Google Ad-Words ma też dość duży próg wejścia – żeby skutecznie prowadzić kampanie, należy być dobrze zaznajomionym z różnego rodzaju aplikacjami i narzędziami, które są dość mocno powiązane z usługą. Osoby, które nie znają się na kampaniach Google Ads, mogą mieć problemy z optymalizacją stron i reklam.

Jeśli zależy nam na dobrym wyglądzie naszych reklam zaleca się (w przypadku braku umiejętności) zatrudnienie zewnętrznego studia graficznego, by odpowiednio obrobiło zdjęcia, które będą wyświetlane za pomocą tej usługi. Ostatnią wadą jest fakt, że w przeciwieństwie do pozycjonowania, w przypadku braku zapłaty, nasza strona internetowa ginie w czeluściach wyszukiwarki.

Zalety rozwiązań.

Do zalet Google Ad-Words zalicza się szybkość działania oraz trafienie w odpowiednią grupę docelową. Jeśli chodzi o prowadzenie intensywnych, ale krótkich kampanii marketingowych, to Google Ads wydają się świetnym rozwiązaniem. Działa szybko, przy dużych nakładach finansowych potrafi sprawić, że licznik odwiedzin na stronie zaczyna szaleć. Przy tak intensywnej kampanii warto skorzystać z pomocy zewnętrznej agencji reklamowej. Jeśli chodzi o drugą kwestię – przy pozycjonowaniu stron nie mamy pewności, że treść trafi tam, gdzie powinna. W przypadku usługi od Google nie ma tego problemu – wyszukiwarka korzysta z plików cookies, które zapamiętują wyszukiwania użytkownika i przystosowują do nich wybrane reklamy.

W przypadku pozycjonowania i optymalizacji stron pod względem SEO, wymienia się dwie główne zalety. Pierwszą jest o wiele większa liczba odwiedzin w ujęciu długotrwałym, co wymaga oczywiście bardzo długiej walki o dobrą pozycję. Największy skok w odwiedzinach na naszej witrynie można zauważyć po wskoczeniu do Top10 wyników przy wyszukiwanej frazie. Drugim i chyba najważniejszym plusem tego rozwiązania jest tworzenie dobrej jakości treści dla użytkowników strony. Kiedy nasza strona jest obudowana odpowiednim, dobrym jakościowo contentem, to przyciąga on ludzi. W bezpośrednim przełożeniu procentuje to w kilku kwestiach – marka jest coraz bardziej rozpoznawalna, głównie dzięki tzw. poczcie pantoflowej, a ludzie wracają do sklepu/witryny po więcej, a zatem budują nam bazę stałych czytelników/klientów podpowiada specjalista ds. marketingu pracujący w agencji reklamowej z Łodzi.

Podsumowanie

Podsumowując – oba rozwiązania mają swoje wady i zalety. Jeśli zależy nam na szybkiej, ale dość intensywnej reklamie, warto wybrać usługę Google Ad-Words (Google Ads). Jeśli naszym celem, jest budowanie długotrwałych relacji z klientem i dobra pozycja w wyszukiwarce Gogle przez dłuższy czas to najlepszym pomysłem będzie pozycjonowanie stron www.