Tu liczy się kreatywność, a o wyścigu szczurów nie ma mowy. – Najważniejsze jest, by dzieci prawidłowo się rozwijały, żeby osiągały wyniki na miarę swoich możliwości, żeby nie stresowały się przyjściem do szkoły – mówi Agnieszka Wojtas, dyrektor Prywatnej Szkoły Podstawowej Kornelówka, którą prowadzi Fundacja Dar Edukacji w Łodzi.

LIFE IN. Łódzkie: Zacznę od najprostszego pytania: czym wyróżnia się Kornelówka wśród innych łódzkich szkół?

Agnieszka Wojtas: Przede wszystkim indywidualnym podejściem do każdego ucznia. Nasze klasy liczą do 15 dzieci, więc nauczyciel bez problemu jest w stanie poświęcić każdemu czas. W nauczaniu bardzo ważna jest dla nas kreatywność, podczas gdy dla większości szkół najistotniejsze są wyniki i pozycja w rankingu. Oczywiście te elementy również są bardzo istotne, ale na pewno nie powinny być najważniejsze. W procesie nauczania najważniejsze jest dziecko i jego możliwości. Nigdy nie odmówię przyjęcia dziecka, które ma problemy w nauce, bo może mi to zaniżyć wyniki. Nie potrafiłabym potem spojrzeć rodzicom w oczy. Jeszcze raz podkreślę dla nas najważniejsze jest, by dzieci prawidłowo się rozwijały, żeby nie stresowały się przyjściem do szkoły i żeby osiągały wyniki na miarę swoich możliwości.

Faktycznie w dobie, gdzie liczą się praktycznie tylko wyniki, to dość odważne podejście. Można wykuć cały materiał i dostać najwyższą ocenę, ale czy taka wiedza zostanie na długo w pamięci?

Na pewno nie. Dlatego ciekawość świata i umiejętność zdobywania wiedzy leżą u podstaw tego, co robimy. Inspirowanie uczniów, stawianie im coraz nowszych wyzwań wpływa korzystnie na ich intelektualny, społeczny, emocjonalny oraz fizyczny rozwój. Oczywiście nie unikamy oceniania, co roku nasi uczniowie piszą testy kompetencyjne przygotowywane przez Instytut Badań Kompetencji w Wałbrzychu. I wypadamy w nich bardzo dobrze.

Co jest najważniejsze w edukacji dzieci?

Bez wątpienia kreatywność, o czym już wspomniałam. Jestem nauczycielem bardzo kreatywnym i dlatego uczę matematyki, a w zasadzie geometrii, w dość nietypowy sposób – pokazując jej zastosowanie w życiu codziennym. Szkoła bierze udział w projekcie „Escher – fenomen logicznego designu”. Maurits Escher to najbardziej znany artysta w świecie nauki. W jego pracach można odnaleźć intrygującą rzeczywistość, pełną sprzeczności i fantazji, ale i matematycznej logiki. Mamy też drugiego nauczyciela matematyki, który na prośbę rodziców podchodzi do przedmiotu w bardziej konwencjonalny sposób. I taki sposób nauczania matematyki doskonale się u nas sprawdza. Musimy zrozumieć, że nauczanie musi nadążyć za zmianami w otaczającej nasz rzeczywistości. Po co uczyć się przeliczania skali map, jak obecnie mamy Google maps i nikt nie zastanawia się jak to jest przeliczane. Możemy uczyć liczenia, geometrii i wielu innych rzeczy, ale jak znajdziemy się w towarzystwie to nikt nie będzie, oczywiście może za wyjątkiem matematyków, chciał rozmawiać o całkach i bryłach, zapewne zechce porozmawiać o sztuce. Dlatego bardzo istotna jest umiejętność dobrego wysławiana się, a także pracy w zespole, którą bardzo cenią pracodawcy.

Jedną z kluczowych kompetencji jest też znajomość języków obcych. Szkoła oferuje swoim uczniom naukę aż trzech języków, co jest ofertą dość nietypową?

W dzisiejszym świecie języka angielski przestał być już uważany za język obcy, bo wszyscy zakładają, że doskonale nim władamy. Dlatego w szkole obowiązkowy jest język angielski w wymiarze pięciu godzin lekcyjnych, dodatkowo w klasach starszych jest jedna godzina z native speakerem, do tego od drugiej klasy szkoły podstawowej dzieci dwa razy w tygodniu mają zajęcia z języka francuskiego, a dodatkowo uczą się języka włoskiego i muszę przyznać, że te lekcje cieszą się dużą popularnością.

To naprawdę bardzo ciekawa propozycja.

Tak. Dzięki temu nasza szkoła staje się szkołą, w której uczą się również dzieci z innych krajów oraz dzieci rodziców, którzy po kilku latach pobytu za granicą wracają do Polski i szukają szkoły, która zapewni im właściwą edukację, tak językową jak i podstawową.

Zajęcia dodatkowe cieszą się dużym zainteresowaniem?

Oczywiście mamy w swojej ofercie zajęcia dodatkowe. Dużą popularnością cieszą się koła przyrodnicze i plastyczne. Mamy też koło dziennikarskie, którego członkowie redagują szkolną gazetkę w wersji elektronicznej. Nazywa się „Pacanowo” i służy za wzór do naśladowania innym szkołom. Dzieci redagują ją samodzielnie, oczywiście pod nadzorem nauczyciela. W swojej ofercie mamy też zajęcia dodatkowo płatne, takie jak koło szachowe czy zajęcia z ceramiki. Na życzenie rodziców dzieci mogą się także w szkole uczyć gry na wskazanym instrumencie.

W Kornelówce dzieje się naprawdę sporo. W jakich jeszcze ciekawych projektach uczestniczycie?

Szkoła bierze udział w projekcie realizowanym przez Stowarzyszenie Wspólnota Polska z oddziałem w Białymstoku i wraz ze szkołą polską w Katarze realizuje projekt „Razem w Edukacji”. To projekt składający się z kilku elementów. Jednym z nich jest tworzenie patchworkowej mapy Polski, nasi uczniowie wyszyli część województw Polski, resztę uzupełniają teraz uczniowie z Kataru. Mapa wróci do nas w połowie grudnia i zawiśnie na ścianie. Realizowaliśmy też wspólny projekt na 11 listopada, w tym samym czasie
uczniowie naszej szkoły i dzieci z Kataru wieszały biało-czerwone wstążki w kształcie serca i wypuszczały balony z życzeniami dla Polski. Nasi uczniowie wyjadą też na kilka dni do Kataru w ramach współpracy edukacyjnej. Braliśmy też udział jako jedyna szkoła z Polski w Europejskich Dniach Kodowania. Kodowaliśmy ozoboty, które tańczyły poloneza.

To niejedyny projekt realizowany w szkole. Wdrożyliście m.in. budżet uczniowski. Na czym polega ta inicjatywa?

Jest analogiczna do budżetu obywatelskiego, tylko oczywiście realizowanego w mikroskali. Mamy określoną pulę środków, na którą rozpisujemy konkursy. Uczniowie zgłaszają swoje projekty, które mają służyć całej naszej społeczności, i odbywa się na nie głosowanie. Najlepsze są realizowane.

Co udało się zrealizować do tej pory?

Ogródek szkolny, kupiliśmy też plastikowe pudełka do szatni i zorganizowaliśmy szkolny konkurs „Mam talent”.
Dbacie również o ochronę środowiska? Tak. Realizujemy typowo ekologiczny projekt – konkurs „Upcyclingowy Zawrót Głowy”. Polega na wymyślaniu, kombinowaniu i tworzeniu z rzeczy już istniejących czegoś zupełnie nowego. W dniu fi nału prezentujemy prace w Centrum Promocji Mody ASP, z którym współpracujemy na wielu płaszczyznach.

A „Smacznie Zdrowo Kolorowo” – co to za projekt?

„Smacznie Zdrowo Kolorowo” to akcja propagująca wspólne spędzanie czasu podczas przygotowywania i spożywania rodzinnego posiłku. Przewodnim wydarzeniem promującym akcję jest organizowany cyklicznie konkurs na potrawę przyrządzaną wspólnie przez rodziców z dziećmi. To także promocja zdrowego stylu odżywiania. Dzieci dowiadują się, jakie znaczenie w codziennej diecie odgrywają warzywa i owoce, poznają zioła, które oprócz tego, iż poprawiają smak dania, mają zbawienne działanie na nasze organizmy. Nie do przecenienia jest też wspólne spędzanie czasu w gronie rodzinnym. W naszej szkole w ogóle panuje rodzinna atmosfera, uczy się tu sporo rodzeństw, po lekcjach dzieci spędzają ze sobą także sporo czasu, a ich rodzice się zaprzyjaźniają. U nas dzieci nie dokuczają sobie nawzajem.

Wobec tego, jak można zapisać dziecko do Kornelówki?

Po prostu zadzwonić do nas i umówić się na spotkanie. Jak widać mamy sporo do zaoferowania. Dodam tylko, że mamy duży ogród przy szkole, pięknie wyposażoną pracownię przyrodniczą, bo lubimy obcować z naturą. Zresztą sporo zajęć organizujemy na zewnątrz szkoły, wychodzimy do muzeów, teatrów czy kina. W nauczaniu wykorzystujemy również elementy pedagogiki Marii Montessori. Długo mogłabym jeszcze mówić o naszej szkole. Jedno jeszcze podkreślę – trudno z niej wyjść po lekcjach.l

Rozmawiała Beata Sakowska

 

www.kornelowka.edu.pl
informacja@kornelowka.edu.pl
tel. 42 656 19 06
Łódź, ul. Sucharskiego 3