Felietony

Trendy 2018 – marketing i komunikacja

Trendy 2018 – marketing i komunikacja

Nowy rok wciąż się rozkręca, brokat po sylwestrowych szaleństwach już opadł, zatem najwyższy czas poświęcić chwilę trendom 2018. Przede wszystkim skupię się na tych, z którymi pracuję na co dzień, czyli komunikacja i marketing.

Skracając maksymalnie podsumowanie 2017 roku przyjąć można, iż był to rok fake news, pierwszych kroków Donalda Trumpa w roli prezydenta USA, głośnej akcji #metoo oraz fali protestów i demonstracji w Polsce. Generalnie nie był to łatwy rok, a branży komunikacyjnej przyniósł kilka spektakularnych porażek, kryzysów oraz namieszał w głowach konsumentom, wprowadzając kompletnie nowe sposoby promowania produktów.

Wartość dodana

Analizując materiały branżowe przyznać muszę, iż zgadzam się z kilkoma tendencjami na rynku –  m.in.  modelem prawdziwego przekazu, zbudowanym na wartościach jakie niesie ze sobą marka. Bezpowrotnie minęły czasy, kiedy najważniejszym elementem była sprzedaż samego produktu. Dziś konsumenci decyzję zakupową podejmują w oparciu o wartość dodaną jaką niesie ze sobą i produkt, i jego producent. Zdecydowanie słowem roku będzie content. Choć ważną rolę spełnia już od kilku sezonów, teraz jest niekoronowanym królem. Niebanalne, angażujące treści, wciągające swoją narracją w kreowaną opowieść, nie epatują już nachalnie brandingiem. Z tym trendem silnie łączy się wspomniana przeze mnie autentyczność i przejrzystość treści. Czyli konsekwentne budowanie zaufania. Warto ten trend obserwować i próbować wdrażać. Nośnikiem contentu nadal będzie wideo – zarówno to długie, jak i krótkie formy, wideorelacje, transmisje na żywo czy animacje.

Influencerzy

Nie słabnie zainteresowanie marek współpracą z influencerami. Zaletą umiejętnej współpracy z liderami opinii, szczególnie w social mediach, jest możliwość uzyskania wiarygodnego komunikatu. Tu ciekawym z mojego punktu widzenia jest przykład z Singapuru. Tamtejszy rząd wszedł we współpracę z 50 influencerami, angażując ich w kampanię promującą budżet państwa. Celem jest uzyskanie opinii na temat propozycji finansowych, czyli bardziej zaawansowany sposób przeprowadzenia konsultacji społecznych. Wygląda znajomo? – tak, my próbowaliśmy uzyskać taki efekt przy promocji naszego budżetu obywatelskiego. Znaczy się Łódź wpisuje się w najnowsze trendy. Brawo My!

Luksusowa cisza

Nie uda mi się wymienić wszystkich tendencji, z jakimi przyjdzie nam się zmierzyć w 2018 roku. Niech mi będzie jednak wolno podzielić się z moimi Czytelnikami pewną sugestią. W całym szaleństwie jakie nas otacza – informacyjnym zgiełku, zalewie komunikatów reklamowych – starajmy się od czasu do czasu zwyczajnie wyłączyć. Cisza paradoksalnie w dzisiejszych czasach okazuje się być towarem luksusowym. Taki kontrtrend do bycia #on24/7. Gorąco rekomenduję!

Monika A. Kern – founder / general director w MK Media pr & marketing solutions

Z wykształcenia prawnik , PR-owiec z pasji i wyboru. Doświadczenie zawodowe zdobywała w instytucjach samorządowych oraz sektorze prywatnym. Specjalizuje się w PR politycznym , kreowaniu wizerunku osób publicznych , zarządzaniu marką osobistą i komunikacji kryzysowej. Skutecznie konsultowała kampanie samorządowe i parlamentarne. Dobrze czuje się zarówno w contencie lifestylowym , jak i biznesowym. Prywatnie – członek zarządu fundacji Monumentum Iudaicum Lodzense , której celem statusowym jest ochrona dziedzictwa kulturowego Żydów łódzkich.